Visszhang: lemez

Squid: Cowards

Visszhang

A Brexit után a brit gitárzene új lendületet kapott.

Bár a brightoni Squid a színtér együttesei közül az elsők között alakult, csak viszonylag későn, 2021-ben lettek igazán ismertek a Narrator című, Talking Heads-, Radiohead- és Can-hatásokat is felvonultató dalukkal. Abban az évben jelent meg debütáló nagylemezük, a műfaji határokat meglehetősen szabadon kezelő Bright Green Field, amelynek turnéjával Budapestre is eljutottak, és a magyar közönség is meggyőződhetett róla, hogy a zenekart kiváló zenészek alkotják, akik nagyon szeretnek improvizálni. A Cowards a harmadik, egyben a legnehezebben emészthető albumuk, nem is annyira meglepő, hogy a tagok egy interjúban az új számokat sötét tündérmesékként jellemezték. Továbbra is szeretik váratlan fordulatokkal meglepni a hallgatókat, és az első találkozáskor nem is tűnik úgy, hogy túl sok kapaszkodó lenne a kilenc új dalban, bár bizonyos elemek (például a zaklatott gitárok vagy a nyugtalanítóan morgó basszus) emlékeztetnek a korábbi Squid-anyagokra. A második-harmadik hallgatás után azonban egyre világosabb lesz, hogy néhol vannak ugyan öncélúnak ható megoldások, de van kifutása és íve ezeknek a daloknak – a Crispy Skin és a Cro-Magnon Man hat talán a leggyorsabban, de ezek sem azonnal. A frontember-dobos Ollie Judge szerény terjedelmű, szenvtelen énekhangja a diszkográfia során most tűnik először kissé hátráltató tényezőnek, de ettől függetlenül ki lehet hámozni azt, hogy a Squid tagjai továbbra sem topognak egy helyben, és most sem a könnyebb utat választották.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.