Visszhang: könyvmelléklet

Stefan Hertmans: A fordult szív

Visszhang

1088-ban a Francia Királyság legtöbb városában még viszonylagos békében élnek egymás mellett keresztények, zsidók és muszlimok, a kevert házasságról azonban hallani sem akar a társadalom.

Nem úgy a két fiatal szerelmes, akik Rómeó és Júlia módjára, minden vallási kötelezettséget átlépve egymásba szeretnek és megszöknek. Ha ez nem pecsételné meg örökre a sorsukat, a nyakukba kapják az első keresztes háborút is. Egy soha véget nem érő szenvedéstörténet kezdődik.

A regény nemcsak David és Hamutal történetét meséli el, hanem az író útját is, azt a több mint húsz évet, amit Hamutal nyomainak felkutatásával töltött, Rouentól Kairóig bejárva az utat, amit a nő is megtett, hogy megtalálja elveszett gyerekeit és visszataláljon az életbe. Bár kezdetben a két idősík váltakozása zavarónak hat, az író mindig épp akkor távolít el az ezeréves történettől, amikor nem akarnánk visszatérni a jelenbe, ám a történet előrehaladtával a síkok organikusan egymásba fonódnak, és már legalább annyira szorítunk Hamutalnak, mint annak, hogy Hertmans is beteljesítse küldetését.

A szerző egy egyiptomi zsinagógában talált ősi dokumentumhalmaztól indul, és rendkívül érzékletesen kelti életre a prozelita nő szenvedéseit, könnyen múló boldogságát, közben pedig megrajzolja a 11. század végén elhatalmasodó idegengyűlöletet és vallási fanatizmust is. Azért a történet némi reménnyel is szolgál: az elfogadás, illetve a helyünk megtalálása a közösségben majdnem minden sebet képes begyógyítani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.