Visszhang: színház

Természetes Vészek Kollektíva: Lét-Paradoxon

  • Sisso
  • 2025. május 7.

Visszhang

Az Árvai György képzőművész, díszlettervező nevéhez köthető csapat a Kádár-kor utolsó évtizedeinek meghatározó ellenkulturális jelenségeként tűnt fel 1984-ben.

Azóta dolgoznak változó felállásban a színház, a kortárs tánc, a zene és a vizuális művészet összevonásával. Hol klasszikusabb előadásokra állnak össze, hol olyanra, ahol csak a különböző művészeti mé­diu­mok által a térben létrehozott „létdramaturgia” idézi meg az embert. Utóbbira jó példa a 2001-es 62 nap című produkció, amelynek alapját egy fiatal japán férfi önkéntes éhhalála stációinak saját maga magnóra vett dokumentumai alkotják. Legutóbb tíz éve készítettek előadást.

Új munkájuk is hangdokumentumokon alapul, azok köré épül a szürreális performatív térinstalláció, amelynek minden eleme körüljárható. A nézők egy ember nélküli panoptikumba, valamiféle köztes létbe érkeznek meg, ahol bő egy órát kell eltölteniük. Félhomály van, füst, mindenütt áttetsző ruhák lebegnek különbözőképpen megvilágítva, középen pedig egy fehér posztamensre, ezüstszínű golyók közé vetül éles fényjáték. S megszólalnak a ruhák, különböző hangokon: hétköznapi emberek beszélnek a halálukról. A szövegek áldokumentumok, és olykor elég közhelyszerűek, amit kompenzál a látvány és a sztalkerként jelen lévő két néma táncos: Gergye Krisztián és Simkó Beatrix Trisha. Fent, a hátuk mögött a lélekburkot megalkotó Szűcs Edit fekete ruhában, a félhomályba simulva tűzi össze lassan, komótosan a következő ruhadarabot. Mutatva, hogy lassan mindenkire sor kerül.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.