Visszhang: lemez

Tom Jones: Surrounded by Time

  • - minek -
  • 2021. május 19.

Visszhang

A lassan 81 éves walesi világsztárra némelyek hajlamosak úgy tekinteni, mint a régmúlt ásatag rekvizítumára.

Sőt, ekképpen gondoltak rá ötven évvel ezelőtt is – igazságtalanul, de a popzene evolúciójának tükrében érthető módon. Tom Jones azonban csupán kimeríthetetlen ihlet- és nyersanyagforrásként tekint a poptörténetre. Legújabb, immár 42. albumán mások hol kevésbé ismert, hol pedig nagyon is emlékezetes dalait énekli, teli torokból. Az efféle sokadik nekirugaszkodás alkalmából a kötelező méltatásnak feltétlenül tartalmaznia kell, hogy még mindig mennyire eleven és megkapó a stílusa (stimmel), hogy orgánuma erejét és gazdagságát tekintve mit sem kopott, esetleg jól öregedett (nagyjából ez is áll), és hogy mennyire hangsúlyos témája lett az életpályára való visszatekintés. Ez utóbbit is feltétlenül aláírnánk, egyben figyelmükbe ajánljuk Cat Stevens eredetileg 1970-es Pop Starjának ihletetten ironikus Jones-féle adaptációját. Azt kell mondanunk, egyszerűen nem találunk lyukat a repertoárban – legyen bár szó Michel Legrand The Windmill of Your Mindjáról vagy éppen Todd Snider Talking Reality Television Bluesáról (a parlando előadásmód hallatán beugrik majd Johnny Cash is a kései lemezekről). És nem lehet elmenni amellett sem, hogy a producer és immár régi alkotótárs Ethan Johns milyen friss és élvezetes zenei kulisszát kanyarított a számok köré. Ennek is köszönhető, hogy még a hosszabb, terjengősebb dalok (This Is the Sea, Lazarus Man) sem válnak unalmassá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.