Visszhang: színház

Vass Szandi: Saját [?] szoba

Visszhang

Virginia Woolf azonos című műve és egyéb szövegei felhasználásával, illetve a személyisége által inspirálva írta a darabot Vass, aki már előző darabjával, az Emese álmával is a női egyenjogúság problematikáját boncolgatta.

Míg ott a hangvétel harciasabb volt, itt a nőjogi kérdések letisztultabban jelennek meg, ami óhatatlanul kevésbé radikális hangvételt eredményez. Az előadás tényeken alapul, „mindenféle személyességet nélkülözve”, erősíti meg a színlap ismertetője is.

Kezdésként S. Judit (Tóth Zsófia) Woolf 1928-as Regény és a Nők című esszéjét felmutatva megvallja, hogy e munkája nélkül élni sem tudna. Innen pedig pereg a „film”, szó szerint is, láthatunk a kivetítőn filmtöredékeket, fotókat, de még sokatmondó szövegrészeket és szavakat is. A darab egy elképzelt szituáción alapszik: Woolf megtestesült szelleme találkozik Judittal. Fodor Orsolya rendező kettejük párbeszédét, monológjait hozza egyensúlyba azzal, hogy általuk egyszerre közvetít biográfiai ismereteket, és mozgat képzeletbeli elemeket. Mindez a jó rendezés és Tóth őszinte játéka mellett Hay Anna élethű transzformációjának köszönhető, mind külsőben (jelmez: Bárány Judit), mind a megszólalásait, gesztusait tekintve. Egyszerre érzékeny és kemény: megtaláljuk a figurában az ikont és az esendőt is. Kettősüket nézve az a képtelen gondolat születik meg a fejünkben, hogy egy ilyen találkozás pont így történne meg a mai valóságunkban is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.