Visszhang: színház

Vass Szandi: Saját [?] szoba

Visszhang

Virginia Woolf azonos című műve és egyéb szövegei felhasználásával, illetve a személyisége által inspirálva írta a darabot Vass, aki már előző darabjával, az Emese álmával is a női egyenjogúság problematikáját boncolgatta.

Míg ott a hangvétel harciasabb volt, itt a nőjogi kérdések letisztultabban jelennek meg, ami óhatatlanul kevésbé radikális hangvételt eredményez. Az előadás tényeken alapul, „mindenféle személyességet nélkülözve”, erősíti meg a színlap ismertetője is.

Kezdésként S. Judit (Tóth Zsófia) Woolf 1928-as Regény és a Nők című esszéjét felmutatva megvallja, hogy e munkája nélkül élni sem tudna. Innen pedig pereg a „film”, szó szerint is, láthatunk a kivetítőn filmtöredékeket, fotókat, de még sokatmondó szövegrészeket és szavakat is. A darab egy elképzelt szituáción alapszik: Woolf megtestesült szelleme találkozik Judittal. Fodor Orsolya rendező kettejük párbeszédét, monológjait hozza egyensúlyba azzal, hogy általuk egyszerre közvetít biográfiai ismereteket, és mozgat képzeletbeli elemeket. Mindez a jó rendezés és Tóth őszinte játéka mellett Hay Anna élethű transzformációjának köszönhető, mind külsőben (jelmez: Bárány Judit), mind a megszólalásait, gesztusait tekintve. Egyszerre érzékeny és kemény: megtaláljuk a figurában az ikont és az esendőt is. Kettősüket nézve az a képtelen gondolat születik meg a fejünkben, hogy egy ilyen találkozás pont így történne meg a mai valóságunkban is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.