Visszhang: színház

Vass Szandi: Saját [?] szoba

Visszhang

Virginia Woolf azonos című műve és egyéb szövegei felhasználásával, illetve a személyisége által inspirálva írta a darabot Vass, aki már előző darabjával, az Emese álmával is a női egyenjogúság problematikáját boncolgatta.

Míg ott a hangvétel harciasabb volt, itt a nőjogi kérdések letisztultabban jelennek meg, ami óhatatlanul kevésbé radikális hangvételt eredményez. Az előadás tényeken alapul, „mindenféle személyességet nélkülözve”, erősíti meg a színlap ismertetője is.

Kezdésként S. Judit (Tóth Zsófia) Woolf 1928-as Regény és a Nők című esszéjét felmutatva megvallja, hogy e munkája nélkül élni sem tudna. Innen pedig pereg a „film”, szó szerint is, láthatunk a kivetítőn filmtöredékeket, fotókat, de még sokatmondó szövegrészeket és szavakat is. A darab egy elképzelt szituáción alapszik: Woolf megtestesült szelleme találkozik Judittal. Fodor Orsolya rendező kettejük párbeszédét, monológjait hozza egyensúlyba azzal, hogy általuk egyszerre közvetít biográfiai ismereteket, és mozgat képzeletbeli elemeket. Mindez a jó rendezés és Tóth őszinte játéka mellett Hay Anna élethű transzformációjának köszönhető, mind külsőben (jelmez: Bárány Judit), mind a megszólalásait, gesztusait tekintve. Egyszerre érzékeny és kemény: megtaláljuk a figurában az ikont és az esendőt is. Kettősüket nézve az a képtelen gondolat születik meg a fejünkben, hogy egy ilyen találkozás pont így történne meg a mai valóságunkban is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.