Visszhang: könyv

Yoko Tawada: Tokió utolsó gyermekei

Visszhang

„Néha a kormány politikája egyetlen éjszaka alatt megváltozik” – ez nem magyar kesergő, hanem japán szatíra.

A dédunoka madárfióka-szerű, gyámolításra szoruló lény, ahogy a többi hasonló korú gyerek is. Dédapja, mint a többi életrevaló öreg, százon fölül is fitt. Bérelt kutyával jár kocogni, és gondoskodik a dédunokájáról, szereti. Ez az egyetlen meghitt vonás e szatírában. Az elbeszélő szenvtelenül vezet be a sötét, disztópikus bambuszerdőbe: magát elszigetelő ország, hülye törvények, konténerek, széthulló családok. Az olvasó bizonytalanságát növeli, hogy nem nagyon tudja egy-egy ilyen kép láttán, mi mindent hívhat ez elő a japánokban azon fölül, amit mi, európaiak érzünk. Vajon azon, hogy élhetetlennek nevezik az öregek a fiatalokat, és ennek vannak következményei, kivált-e belőlük valamilyen fekete nevetést? Milyen lehet egy gimnáziumi szentélyhordozó szakkör?

A szerzőt – ez a szatíra után közölt elbeszélésekből kitűnik – a világ romlásának ez az útja foglalkoztatja. Mihez kezdünk egy atomkatasztrófa utáni menekülésben az imaginárius félelmeinkkel, mivel jár, ha ellopják az emberektől a halált, miket dumálnak rólunk házi- és vadállatok, miután kihaltunk. A Még a világ végére is a kötet legszebb elbeszélése, kávézóból földrengés miatt menekülő, a buszon egymásba gabalyodó (szentséges fólia!) nőkről, boldog menekült­életről, elszakadásról, körben futásról a leterített szivacsokkal teli iskolai tornacsarnok előtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.