Visszhang: dokumentumfilm  

Zuhanás: A Boeing-ügy

  • SzSz
  • 2022. március 2.

Visszhang

2018 októberében – 181 utassal és nyolcfős személyzettel a fedélzetén – rejtélyes körülmények között lezuhant az indonéziai Lion Air Jakartából Pangkal Pinangba tartó járata.

Öt hónappal később az Ethiopian Airlines Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő járatával kísértetiesen hasonló baleset történt – 149 utas és a nyolcfős személyzet veszett oda. Mindkét repülőgép a Boeing legújabb 737 MAX nevű típusa volt, amelyet néhány hónappal korábban állítottak forgalomba szerte a világon.

Rory Kelly dokumentumfilmje egyrészt átfogó módon mutatja be a modern repülés történetében példátlan katasztrófákat animációkkal, pilóták munkájának az elemzésével, rokonok és hozzátartozók visszaemlékezéseivel. Emellett azonban körbejár egy nagyobb történetet is: a Boeing cég fel­emelkedését és bukását. A vállalat sokáig a megbízhatóság szinonimájának számított – „If it’s not Boeing, I’m not going”, azaz „Ha nem Boeing, nem megyek”, tartotta a fáma évtizedekig. Ahogy azonban a repülés lassan tömegközlekedéssé vált és sorra jelentek meg a riválisok, élükön az európai Airbusszal, a cég lassan megváltozott. Megérkeztek a Wall Street fejesei, a minőség helyett pedig a jelszó egyre inkább a nyereség lett – megismerjük a két gép tragédiájának valódi okait.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."