46 évesen meghalt Szandai Mátyás nagybőgőművész

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 29.

Zene

A Párizsban élt zenész az ország legkeresetebb nagybőgőse volt.

„Fájdalommal megtört szívvel tudatjuk, hogy nagyszerű bőgős kollégánk, Szandai Mátyás tragikus hirtelenséggel elhunyt. Szandai Mátyás, annak idején, többek között a Dresch Quartet oszlopos tagja volt, majd számtalan hazai és nemzetközi együttműködésben vett részt, már sok éve Párizsban élt és alkotott. A hírt édesapja közölte a szakmával” – adta hírül a Magyar Jazz Szövetség.

Szandai Mátyás 1977-ben született Balassagyarmaton. A Liszt Ferenc Zeneakadémia nagybőgő szakán Járdányi Gergely növendéke volt, diplomáját 2004-ben szerezte. 16 éves kora óta játszik különböző jazz-zenekarokkal, s az elmúlt másfél évtizedben a magyarországi jazzélet szinte összes neves figurájával dolgozott már együtt. Az ország egyik legkeresettebb nagybőgőse lett a műfajban – írta róla a BMC.

Tagja volt a Czirják Csaba Quartetnek, a Tűzkő Csaba Szeptettnek, valamint a Balázs Elemér Groupnak. 1996-tól zenélt a Dresch Mihály Quartetben. További zenekarai: Bacsó Kristóf Quartett, Tóth Viktor Tercett, Szabó Dániel Trió, Oláh Kálmán Szextett és a Dés András Trió.

A hazai meghatározó jazz-zenészek mellett olyan neves külföldi művészekkel volt alkalma játszani, mint Archie Shepp, David Murray, Herbie Mann, Chico Freeman, Rosario Giuliani, Charlie Mariano, Hamid Drake, William Parker, Rob Brown, Kurt Rosenwinkel, Gerard Presencer, Chris Potter, Flavio Boltro, Zbigniew Namislowski, stb.

Különféle együttesekkel turnézott Amerikában, Indiában, illetve Európa szinte összes országában fellépett már, többek között a London Jazz Fesztiválon, a belgiumi JazzBrugge fesztiválon, valamint több franciaországi fesztiválon és klubban (Jazzébre, Amiens Jazz Festival, Cité de la Musique, New Morning stb.). A Szabó Dániel Trióval Danilo Perez meghívására 2008-ban a philadelphiai Kimmel Centerben vendégszerepelt.

A jazz szinte valamennyi irányzatában otthonosan mozog, a Dresch Quartet mellett többször játszott erősen népzenei hagyományokból táplálkozó formációkkal (Balogh Kálmán, Peter Rachev), ugyanakkor olyan kortárs hangvételű produkciókban is közreműködött, mint például Gadó Gábor Byzantinum című albuma (2008). A legfontosabb magyarországi jazzmagazin, a Gramofon éves szavazásán kétszer is az ő közreműködésével készült album kapta meg az év jazzlemeze díjat: Dresch Mihály Quartet: Egyenes zene (2004), Tóth Viktor: Climbing with Mountains (Hamid Drake-kel, 2007). Szintén az ő játéka hallható a Kurt Rosenwinkel vendégszereplésével felvett Szabó Dániel Trió CD-n, mely a Frictions címet viseli (Warner Jazz, 2007).

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.