Sziget 2012

7 kérdés – Vörös András

  • Kovács Bálint
  • 2012. augusztus 7.

Zene

A Sziget keddi metálnapjának egyetlen magyar együttese a Superbutt. Az együttes frontembere Micimackón, a Kockásfülű nyúl gonosz kisfiúján és a saját lemez befejezésének örömén kívül arról beszélt nekünk, hogy lennének ötletei, mit kéne betiltani.

1. Kitől kérnél autogramot?

Nem tudom. A Coen testvérektől? Richard Dawkinstól? Steve Buscemitől? Bächer Ivántól? Szergej Makarovtól? Vagy Angus Youngtól, mondjuk egy közös turné emlékére? Annyi mindenkit lehetne sorolni, inkább bele se kezdjünk.

2. Mi a luxuskiadásod?

Hát, van ez a Superbutt nevű dolog, leginkább. Mások síelnek, vitorláznak, búvárkodnak meg ilyesmi, mi zenélünk. Költséges hobbi, az igaz, de szép.

3. Harry Potter vagy Háború és béke?

Egyik sem, de ha úgy tennénk fel a kérdést, hogy Micimackó vagy Moszkva–Petuski, akkor mind a kettő.


Fotó: Sióréti Gábor

4. Melyik kitalált figuránál érezted leginkább, hogy mintha rólad mintázták volna?

A Kockásfülű nyúlban volt az a kisfiú, aki mindig összetaposta a homokvárat vagy valahogy belerondított a játékba, és megríkatta a főszereplő gyerekeket. Amikor kicsi voltam, mindig vele akartam azonosulni – lehet, hogy végül sikerült is.

5. Mit tennél, ha nő lehetnél egy napra?

Körbemennék az összes bevásárlóközpontban, és a parkolókban mindenhol büszkén és legálisan beállnék a nőknek fenntartott nagyobb helyekre.

6. Mit töltöttél le utoljára?

A Shameless Szégyentelenek második évadát és a Boss elsőjét. Sorozatokról van szó, komoly fogyasztó vagyok, és miután a magyar tévékben mindent leszinkronizálnak, úgy meg nézhetetlen (ha egyszer kulturális miniszter leszek, a szinkront azonnal betiltom – még szerencse, hogy nem leszek), marad a letöltés, ha az ember nem akar egy évet várni, amíg kijön a DVD. Zenét nem nagyon szedek torrentről, inkább néha körberohanok az irodában egy pendrive-val, hogy kinek milyen újdonsága van a számomra. Legutóbb az új Prong-albumot szereztem be így, és nagyon boldog is vagyok vele.

7. Melyik lemezt hallgatva érezted legutóbb, hogy ez a legjobb dolog a világon?

A sajátunkat (kritikánk róla itt olvasható – a szerk.). Nem azért persze, mert annyira elalélnék a művészetünk nagyságától, de amikor kijössz a stúdióból, és párszor még meghallgatod az elkészült dolgot, az a világ legjobb érzése. Ugyanúgy, mint amikor a blogger leüti az utolsó pontot az aktuális bejegyzése végén, vagy a barkácsoló beteszi az utolsó szálat a gyufából épített Halászbástya-makettbe. Az alkotás öröme, így hívják, ugye?

Vörös Andrással készült legutóbbi nagyinterjúnk itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.