Lemennek békába - múm: Go Go Smear The Poison Ivy (lemez)

  • - minek -
  • 2008. január 31.

Zene

A múm (csak így, csupa kisbetűvel) még az amúgy is sokszínű, tehetségek tekintetében módfelett gazdag izlandi zenei életben is kuriózumnak számít - produkciójuk egyszerre mellbevágóan meglepő és egyben bájos is, már amennyire ezt a sűrűn alkalmazott elidegenítő effektusok lehetővé teszik.

A múm (csak így, csupa kisbetűvel) még az amúgy is sokszínű, tehetségek tekintetében módfelett gazdag izlandi zenei életben is kuriózumnak számít - produkciójuk egyszerre mellbevágóan meglepő és egyben bájos is, már amennyire ezt a sűrűn alkalmazott elidegenítő effektusok lehetővé teszik. A zenekart ma is működtető "alapító atyák" (Gunnar Örn Tynes és Örvar Póreyjarson Smárason) már ifjú korukban belemerültek a zenebarkácsolás rejtelmeibe (Gunni például Amigán gyártott jó kis hardcore technószámokat) mígnem egyszer Örvar az iskolában rátalált egy padlón heverő cédére: ez volt az Aphex Twin Selected Ambient Works című legendás albuma, ami örökre megváltoztatta a zenéhez való hozzáállásukat. Ezután sürgősen összeálltak egy lány ikerpárral (Gyda és Kristín Anna Valtysdóttir addig Pixies-számokat játszott egy iskolai zenekarban), majd számítógép és egy rakás furcsa, öreg hangszer segítségével nekiálltak kísérletezni. Első lemezük, a Yesterday Was Dramatic - Today Is OK 2000-ben jelent meg Izlandon, s hamarosan világszerte felfigyelt rájuk a vájtfülű publikum - folktronika meg posztrock, ilyeneket mondtak rájuk, ami azért csak részben káromkodás. Az elektronikus puttyogás és különös hangminták ötvözésével létrejött zenei univerzum sokakat lenyűgözött (például a néhai John Peelt), ami többek között számos remixfelkérésben nyilvánult meg: mostanság például előszeretettel szedik szét a Goldfrapp-slágereket. Az ikrek menet közben faképnél hagyták az alapító tagokat, és sokan éppen ennek tulajdonítják, hogy a Go Go SmearÉ más lett, mint a korábbiak: először is jóval több az élő hangszer (nem is csoda: vagy féltucatnyi zenész szállt be az albumkészítésbe), másodszor pedig a dalokat jórészt (bár nem kizárólag) férfiak adják elő. Amúgy pedig jól dekódolható az alkotói technika: az alapvetően akusztikus, gyakran csaknem klasszikus dalformában íródott szerzeményeket jó alaposan átitatják némi torzított (jóféle recsegős) elektronikával. Mindennek tökéletes példája az album maxin is kiadott "slágerszáma", a már a címében is felháborító They Made Frogs Smoke `Til They Exploded (amúgy az alapos kutatók közben kiderítették: a békát fizikailag lehetetlen halálra cigiztetni): harmonika, elektronikusan feldarabolt gyermekkórus, recsegős technoid alapok, álnaiv vokál - a végeredmény varázslatos és megkapó. Meglehet, az album második része már nem annyira erős, mint az első öt-hat szám, de azért akad még izgalom, habár az utolsó pár dal nem több kreatív ujjgyakorlatnál.

Fat Cat/PIAS/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.