Lemennek békába - múm: Go Go Smear The Poison Ivy (lemez)

  • - minek -
  • 2008. január 31.

Zene

A múm (csak így, csupa kisbetűvel) még az amúgy is sokszínű, tehetségek tekintetében módfelett gazdag izlandi zenei életben is kuriózumnak számít - produkciójuk egyszerre mellbevágóan meglepő és egyben bájos is, már amennyire ezt a sűrűn alkalmazott elidegenítő effektusok lehetővé teszik.

A múm (csak így, csupa kisbetűvel) még az amúgy is sokszínű, tehetségek tekintetében módfelett gazdag izlandi zenei életben is kuriózumnak számít - produkciójuk egyszerre mellbevágóan meglepő és egyben bájos is, már amennyire ezt a sűrűn alkalmazott elidegenítő effektusok lehetővé teszik. A zenekart ma is működtető "alapító atyák" (Gunnar Örn Tynes és Örvar Póreyjarson Smárason) már ifjú korukban belemerültek a zenebarkácsolás rejtelmeibe (Gunni például Amigán gyártott jó kis hardcore technószámokat) mígnem egyszer Örvar az iskolában rátalált egy padlón heverő cédére: ez volt az Aphex Twin Selected Ambient Works című legendás albuma, ami örökre megváltoztatta a zenéhez való hozzáállásukat. Ezután sürgősen összeálltak egy lány ikerpárral (Gyda és Kristín Anna Valtysdóttir addig Pixies-számokat játszott egy iskolai zenekarban), majd számítógép és egy rakás furcsa, öreg hangszer segítségével nekiálltak kísérletezni. Első lemezük, a Yesterday Was Dramatic - Today Is OK 2000-ben jelent meg Izlandon, s hamarosan világszerte felfigyelt rájuk a vájtfülű publikum - folktronika meg posztrock, ilyeneket mondtak rájuk, ami azért csak részben káromkodás. Az elektronikus puttyogás és különös hangminták ötvözésével létrejött zenei univerzum sokakat lenyűgözött (például a néhai John Peelt), ami többek között számos remixfelkérésben nyilvánult meg: mostanság például előszeretettel szedik szét a Goldfrapp-slágereket. Az ikrek menet közben faképnél hagyták az alapító tagokat, és sokan éppen ennek tulajdonítják, hogy a Go Go SmearÉ más lett, mint a korábbiak: először is jóval több az élő hangszer (nem is csoda: vagy féltucatnyi zenész szállt be az albumkészítésbe), másodszor pedig a dalokat jórészt (bár nem kizárólag) férfiak adják elő. Amúgy pedig jól dekódolható az alkotói technika: az alapvetően akusztikus, gyakran csaknem klasszikus dalformában íródott szerzeményeket jó alaposan átitatják némi torzított (jóféle recsegős) elektronikával. Mindennek tökéletes példája az album maxin is kiadott "slágerszáma", a már a címében is felháborító They Made Frogs Smoke `Til They Exploded (amúgy az alapos kutatók közben kiderítették: a békát fizikailag lehetetlen halálra cigiztetni): harmonika, elektronikusan feldarabolt gyermekkórus, recsegős technoid alapok, álnaiv vokál - a végeredmény varázslatos és megkapó. Meglehet, az album második része már nem annyira erős, mint az első öt-hat szám, de azért akad még izgalom, habár az utolsó pár dal nem több kreatív ujjgyakorlatnál.

Fat Cat/PIAS/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.