A manóember - Ibsen: Peer Gynt (Színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. május 8.

Zene

Nekem a Peer Gynt gyöngém: szeretem olvas(gat)ni, nézni meg tanítani is. Mindig mutatkozik még egy rétege, mint annak a bizonyos hagymának, és attól nekem könnybe tud lábadni a szemem. Szóval van bennem eredendőnek nevezhető pozitív elfogultság. Fölteszem, Fazekas István, a nyíregyházi Peer Gynt rendezője is így lehet ezzel; gondolom, színész létére azért akarta éppen ezt megrendezni (és nem, mondjuk, a Furcsa párt vagy az Én és a kisöcsémet), mert régóta birizgálja a darab, éppen úgy, ahogy engem. És most, az előadás láttán úgy gondolom, talán le kéne ülnünk beszélgetni, hogy megtudjam, miben áll ez a birizgálás...

Nekem a Peer Gynt gyöngém: szeretem olvas(gat)ni, nézni meg tanítani is. Mindig mutatkozik még egy rétege, mint annak a bizonyos hagymának, és attól nekem könnybe tud lábadni a szemem. Szóval van bennem eredendőnek nevezhető pozitív elfogultság.

Fölteszem, Fazekas István, a nyíregyházi Peer Gynt rendezője is így lehet ezzel; gondolom, színész létére azért akarta éppen ezt megrendezni (és nem, mondjuk, a Furcsa párt vagy az Én és a kisöcsémet), mert régóta birizgálja a darab, éppen úgy, ahogy engem. És most, az előadás láttán úgy gondolom, talán le kéne ülnünk beszélgetni, hogy megtudjam, miben áll ez a birizgálásÉ

A minimáldíszlet (Paseczki Zsolt munkája, akárcsak a jelmez) - kamaraprodukcióról van szó, akárcsak a Krétakör Peer Gyntje esetében - néhány jókora nyersfehér lepel, valamint pár rusztikus bútorféleség, egy-két nagyra tömött párna. Ennyi elég is a világmindenséghez. Ráadásul a színészek jól használják - legalábbis ügyesen: kerül belőlük asztal, koporsó, térelválasztó, sátor, habokon hánykolódó hajó.

Horváth László Attila középkorú Peer Gynt - ez rendben is lehet, a szereplőknek nincs koruk, hiszen az élet mint olyan az ő terepük; akár öregszenek, akár nem, a halál, az úgyis jön a végén. Ibsen nem bíbelődik életkorokkal és időmúlással; a hagymát bontja ő is, akár a főhőse.

A Peer Gyntre könnyen tapadnak a közhelyek, mert sokfelé tart sokféle módon; operál költészettel, filozófiával, (nép)mesével; dől belőle a komédia, a melankólia, a rezignáció és a tragédia; áradnak a példázatok, a summázatok, a megemelt mondatok - és mégis vagy mégsem: nem csinálja előadássá önmagát. Valamit ki kell találni.

Fazekas István rendezése jócskán egyszerűsít, amikor két "életprogram" dichotómiájára építi az előadást. Hiszen nem csupán arról van szó, hogy Peernek a "légy önmagad!" helyett a "légy elég önmagadnak" "manóparancsát" sikerül csak teljesítenie, és legföljebb a várakozásra berendezkedett Solvejgnél képes elérni a magasabb fokozatot. Márpedig a nyíregyházi előadásban ezt a két szlogent ismételgetik (még a viszonylagos happy endet is ebből keverik ki!), és mintegy illusztrációnak használják az egyes epizódokat meg a fentebb sorolt elemeket - ettől aztán a darabnak csupán horizontális perspektívája támad, mélysége nem.

A pikareszkmesélős jelleg eluralkodik; az egyes fordulatok mintha egymásból következnének, és nem az - itt hiányzó - centrumból. Dovre birodalmában fehér kabátos-napszemüveges manónépség áll vigyázzban velünk szemben - ezek a "manók" lehetnének erőskezű vezér által irányított maffiózók, de egy szelídebb értelmezésben akár egy mai multi készséges "hadserege" is. Nincs szükség rá, hogy megfejtsük - mindegy. A bolondokháza-epizódban a belső mesék elnyomják azt, amiről ez a rész szólna: hogy itt bír császár lenni Peer. A kényszerzubbony-imitációk lejátsszák a főhőst. A legszebb jelenetben, Aase halálában pedig a Peer meséjébe betelepített akciók - húzkodás, forgatás, tologatás stb. - lenyomják a mesét magát; igaz, ebben a színész is ludas, mert maga is túlmozogja, túlintonálja a monológot. Anitra nem kitáncolja Peerből az ékszereket, hanem meglehetősen primitíven kidumálja belőle; varázslásról, bűvölésről szó sincsen. Solvejg pedig majdnem végig a nézőtérről nézi Peer kalandozását - ez a rendezői ötlet teljes egészében megindokolatlan marad. A szokásosnál sokkal többször lép oda Peerhez - mintha kis kalandozásokról, afféle rövidke kiszállásokról lenne szó, nem pedig arról, hogy ez az asszony a várakozásban éli le az életét, akár valóságosak Peer kalandjai, akár nem. Olykor átöltözteti, olykor kikíséri, és például a hagymát is együtt eszegetik, ami igencsak problematikussá teszi e híres eszmefuttatást. Molnár Mariann érdekes színészetéből Solvejgben szinte semmit nem kapunk, leszámítva némi csökkentett üzemmódú rajongást.

Maga Peer Gynt jobbára változatlan figura, hol a népmesei legkisebb fiúra, hol Háry Jánosra emlékeztet - Horváth László Attila egyébként túlhabzó, rengeteg eszközt felvonultató alakításából hiányzik az építkezés, mert az előadásból hiányzik az alapozás. Egy hevenyészett életmese pereg le előttünk, illusztratív tálalásban. Többször színre lépnek félszegen és darabosan táncoló lányok - ez már kínos is tudott lenni.

A nehézkesen és unalmasan csordogáló történetben az Aasét játszó Antal Olga a mesére koncentrál: hirtelen váltásokkal mutat erős érzelmeket és indulatokat "vén szamár" fia habókos történetei hallatán. A Görbe filozofikus alakja egyszerűen elsikkad, akárcsak a szfinx monumentalitásának hatása - a második-harmadik részben már az epizódok is összemosódnak...

Hanem a Gomböntő egy mély és érdekes Peer Gyntből toppan elénk. Hirtelen színes és élénk lesz Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa csodás fordítása: az egyszerre misztikus/mitikus és hétköznapi-ballonkabátos figurát maga a rendező, Fazekas István játssza; baljósság és természetesség keveréke az a szelíd könyörtelenség, mellyel a selejtes embert tereli az "újrahasznosítás" felé, bele a kanálba.

Ami amúgy erre az elkönnyített, legyöngített darabra is erősen ráférne...

Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, Vidéki Színházak Találkozója, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.