Kis furcsa - Lakatos Róbert: Bahrtalo! (Jó szerencsét!) (Film)

Zene

Ami hőseinkkel a szemünk láttára megesik - lerohadnak Bécsben fillér nélkül (egyéb célokra fenntartott 134 euróval) egy pofára is viharvert mikrobusszal -, kétségkívül nem egy húsvéti körmenet. Sokkal inkább egy mozijelenet, szűkebb-tágabb régiónk filmkészítői mutattak is hasonló dolgokat számosat az elmúlt húsz évben (no, a talajgyökerei is meglehetnek e metódusnak, vö. Szekérrel Bécsbe; Karel Kachyna; 1966, arról de szívesen mesélnék). Tehát az alsó-európai lumpenpopuláció sokszor vicces, olykor gyomorszorító bécsi vircsaftozása úgyszólván személyes emléke a magyar mozinézőnek; pergette a mexikoplatzi Aktionmarkt előtt ujjai közt a schillinget olyan nagy színész is, mint Andorai Péter és olyan lelkes amatőr is, mint Fábry Sándor, utóbbi lökte is nyilván mellé a halandzsát. S tőle már ugrani sem kell Szőke Andrásig és Badár Sándorig, őszintén szólva meg nem mondom, hogy kiterjedt mozgóképes életművük elsodorta-e őket, khm, a császárvárosig, de lenne egy fogadásom. Végül is mindegy, csupán annyit akarunk ezzel, hogy egy nagyon is létező, voltaképpen elég zsúfolt piacon próbálja ki jó szerencséjét a Bahrtalo!.

Ami hőseinkkel a szemünk láttára megesik - lerohadnak Bécsben fillér nélkül (egyéb célokra fenntartott 134 euróval) egy pofára is viharvert mikrobusszal -, kétségkívül nem egy húsvéti körmenet. Sokkal inkább egy mozijelenet, szűkebb-tágabb régiónk filmkészítői mutattak is hasonló dolgokat számosat az elmúlt húsz évben (no, a talajgyökerei is meglehetnek e metódusnak, vö. Szekérrel Bécsbe; Karel Kachyna; 1966, arról de szívesen mesélnék). Tehát az alsó-európai lumpenpopuláció sokszor vicces, olykor gyomorszorító bécsi vircsaftozása úgyszólván személyes emléke a magyar mozinézőnek; pergette a mexikoplatzi Aktionmarkt előtt ujjai közt a schillinget olyan nagy színész is, mint Andorai Péter és olyan lelkes amatőr is, mint Fábry Sándor, utóbbi lökte is nyilván mellé a halandzsát. S tőle már ugrani sem kell Szőke Andrásig és Badár Sándorig, őszintén szólva meg nem mondom, hogy kiterjedt mozgóképes életművük elsodorta-e őket, khm, a császárvárosig, de lenne egy fogadásom. Végül is mindegy, csupán annyit akarunk ezzel, hogy egy nagyon is létező, voltaképpen elég zsúfolt piacon próbálja ki jó szerencséjét a Bahrtalo!.

A helyzet szerencsésen vagy valahogy (ez nem túl tiszta; mindenesetre nem zárják őket egy pincébe pár évtizedre) megoldódik, inkább vesznek egy nem könnyen azonosítható plüssállatot, az illető rózsaszínű, azt próbálja Lali és Lóri tisztázni, hogy panda-e vagy malac. Csípnek egy szobabiciklit is, csak ez pörgetheti föl annyira a film sebességét, hogy - ugyan az addig látottakhoz képest némileg váratlanul - megjelenjék hamar egy felirat, melyből megtudhatjuk, hogy "két év múlva".

Tehát egy bécsi kabarétréfával a hátunk mögött nyílik módunk körülnézni Egyiptomban két év múlva. A Nílus folyamról és számtalan turisztikai jellegű huncutságról méltán híres afrikai országban meg az van, hogy a vendégek szuvenírt, a helyi erők meg tevéket vásárolnának, de van köztük egy gazdag ember, aki kutyát venne, "dzsörmen sipa" típusút. Azt pedig Erdélyben szinte utánahajítják az embernek, vö. a nagy helyi költő szavával: kelendő a burkus. Csak zálogba kell csapni érte a Daciát. Magyarul egy újabb - ezúttal számottevően hosszabb - kabarétréfa következik. Nem mondunk különösebben ellent magunknak, ha kijelentjük: a Bahrtalo! tréfás jelenetek laza füzére. Evvel még nem tettünk értékelő megjegyzést.

Ahhoz, hogy nyolcvan percet eltöltsünk két komikus és a szolid statisztéria társaságában, vagy nagyon jól megírt anyag kell, vagy két különösen karizmatikus személy. Nos, e hevenyészett tételből Lakatos Róbert rendező csak a második felével lehet hajlamos azonosulni. Az "elsőt kizárnám" - mondja az alkotó, és kiesik a vetélkedőből.

Szomszédos interjúalanyaink kétségkívül szeretetre méltó fiúk - az itt, nálunk is kiderül. Ártatlanok (úgy értem, drágán szeretnének olcsó dolgokat eladni, de nem gazdagodnak meg belőle; vélhetően soha) és időnként viccesek, de ami a leginkább szerethetővé teszi őket, alighanem a felhőtelenségük és az optimizmusuk. Minden további nélkül elvinnének a hátukon egy filmet.

Ugyanakkor számomra ezek után is kérdéses marad, hogy azok a sztorik, amiken a kocsmában betegre röhögjük magunkat, megélnek-e az asztaltól eltávolodva is. Hogy lehet-e úgy, hogy na akkor most fizetünk, fölkerekedünk és forgatunk, és amit elmondtatok, azt eljátsszátok a kamera előtt is, mi az nektek. Ez a csuda móka most speciel a vágóasztalnál látszik meghalni. A Bahrtalo! helyes film, kedvünkre való, szimpatikus hozzáállású, de kétszer olyan hosszú, mint kellene - olyan, mintha mindenki amatőr lenne körülötte, akik hosszan és szeretettel tudják nézni magukat. Az ilyesmi pedig minden efféle jófejségi alapú nekiveselkedések teljesen megszokott nyavalyája.

Forgalmazza a Mokép

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.