Koncert

A JAZZTANSZAK ÖTVENÉVES JUBILEUMI GÁLAKONCERTJE

Zene

A koncerten tanárok és a diákok együttesei szerepeltek. Hogy miért nem külön egy-egy estét kaptak? Akkor nem hallhattuk volna Babos Gyulát, amint kicsit hátradőlve, szinte ölébe fektetve a gitárját három, különböző évfolyamokon végzett tanít­ványával játszik, és Juhász Gábor, Tóth István és Bécsi Bence játékában szinte jobban elmerül, mint a sajátjában. Babos a Bartók Konziban indult tanszak legrégebb óta tanító aktív tanára. Az először főiskolai, majd egyetemi rangra emelt tanszék összesen 652 diplomát adott ki. Semmi kétség, 1965-ben Gonda János és tanártársai a magyar dzsessz történetének legfontosabb intézményét hozták létre. Az alapító arra a legbüszkébb, hogy már rég háromszintű a dzsesszoktatás.

Amúgy Binder Károly tanszékvezető köszöntőjéből is kiviláglott, hogy még mindig bizonygatnia kell a dzsessznek, hogy értékes, fontos és magas művészet – ha nem kellene, simán kaptak volna két estét a nagyteremben, közönséggel és ide való produkcióval azt is könnyűszerrel megtöltötték volna. Az összesen tíz produkció között így háttérbe szorultak a fiatalok. Tálas Áron zongorista és Benkó Ákos dobos már tanít, csak még friss a diplomájuk. A választékos Oláh Krisztián és a petersoni virtuóz Varga Tivadar viszont most akadémista. Ha Oláh Kálmánt (Krisztián apja és példaképe) és Binder Károlyt is ide számítjuk, akkor mindenképpen a zongoristákról szólt az első félidő – a tanszak gerincét éppen a zongoristák képzése adja most is. A dzsesszisták között a legmagasabb kitüntetést is kiérdemlő Szakcsi Lakatos Bélával folytatódott a gála, hogy azután Faragó Béla frappáns Satie hommage-a mutasson még olyan színt, amit túl ritkán látunk dzsessz-pódiumon. A dátumra tekintettel különösen fájó hiány, hogy összesen egy nő lépett színpadra, a konferanszié és énekes Lakatos Ágnes.

 

Zeneakadémia, Nagyterem, március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.