Koncert

A JAZZTANSZAK ÖTVENÉVES JUBILEUMI GÁLAKONCERTJE

Zene

A koncerten tanárok és a diákok együttesei szerepeltek. Hogy miért nem külön egy-egy estét kaptak? Akkor nem hallhattuk volna Babos Gyulát, amint kicsit hátradőlve, szinte ölébe fektetve a gitárját három, különböző évfolyamokon végzett tanít­ványával játszik, és Juhász Gábor, Tóth István és Bécsi Bence játékában szinte jobban elmerül, mint a sajátjában. Babos a Bartók Konziban indult tanszak legrégebb óta tanító aktív tanára. Az először főiskolai, majd egyetemi rangra emelt tanszék összesen 652 diplomát adott ki. Semmi kétség, 1965-ben Gonda János és tanártársai a magyar dzsessz történetének legfontosabb intézményét hozták létre. Az alapító arra a legbüszkébb, hogy már rég háromszintű a dzsesszoktatás.

Amúgy Binder Károly tanszékvezető köszöntőjéből is kiviláglott, hogy még mindig bizonygatnia kell a dzsessznek, hogy értékes, fontos és magas művészet – ha nem kellene, simán kaptak volna két estét a nagyteremben, közönséggel és ide való produkcióval azt is könnyűszerrel megtöltötték volna. Az összesen tíz produkció között így háttérbe szorultak a fiatalok. Tálas Áron zongorista és Benkó Ákos dobos már tanít, csak még friss a diplomájuk. A választékos Oláh Krisztián és a petersoni virtuóz Varga Tivadar viszont most akadémista. Ha Oláh Kálmánt (Krisztián apja és példaképe) és Binder Károlyt is ide számítjuk, akkor mindenképpen a zongoristákról szólt az első félidő – a tanszak gerincét éppen a zongoristák képzése adja most is. A dzsesszisták között a legmagasabb kitüntetést is kiérdemlő Szakcsi Lakatos Bélával folytatódott a gála, hogy azután Faragó Béla frappáns Satie hommage-a mutasson még olyan színt, amit túl ritkán látunk dzsessz-pódiumon. A dátumra tekintettel különösen fájó hiány, hogy összesen egy nő lépett színpadra, a konferanszié és énekes Lakatos Ágnes.

 

Zeneakadémia, Nagyterem, március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.