Lemez

DJ Bootsie: In Solem Verti

  • - minek -
  • 2015. április 13.

Zene

Bootsie egyike a zenéikkel nemzetközi szinten is diszkrét sikereket arató magyar előadóknak, akiknek van saját, jól megragadható stílusuk. Azaz képes egyedi módon szintetizálni, saját személyiségén átszűrni azokat a hatásokat, melyek pályája során megmozgatták a képzeletét: hiphop, dzsessz, filmzene, népzene – eme forrásokból táplálkoztak már a 2004-es The Silent Partner nagyobb lélegzetű, epikus kompozíciói is. Azóta bő ötévente készít új zeneanyagot, s az In Solem Verti sok tekintetben az eddigi kompozíciós technikák és zenei elemek újragondolásának és az új tapasztalatok beépítésének gyümölcse. Legalább két irányból frissült a koncepció: hangsúlyosabb lett benne az elektronikus tánczene (részben a house, részben a mutáns glitch hop/trap hullám) lenyomata, és a nyíltabb, célratörőbb zenei eszközök alkalmazása is. Ettől még nem lesz az album poplemez, bár már akad rajta egy hagyományos kislemezslágerként is beváló darab: a River Of Roses Ligeti György énekével. A magyar népzenei elemek be­illesztése nem új fejlemény (gondoljunk csak a Lovasok a szakadék felé című elhíresült kompozícióra), de ezt most programszerűen ötvözi a japán zenei stilizációkkal, ami először a Madjar Bushido című felütést szüli, de talán az Árva című darabban sikerül a legjobban. A személyes kedvencek között a Rokka című, népi mondókára épülő könnyed zenei tréfa, a Shiny Shoona Caravan direkt slow house tánczenéje, a Halálmadár cut-up kuvikhimnusza és a Forgiven vidám posztdubstep rit­mus­orgiája sorakozik, de még számos figyelemre méltó momentumot találunk e szép ívű albumon.

 

BBE, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.