Lemez

DJ Bootsie: In Solem Verti

  • - minek -
  • 2015. április 13.

Zene

Bootsie egyike a zenéikkel nemzetközi szinten is diszkrét sikereket arató magyar előadóknak, akiknek van saját, jól megragadható stílusuk. Azaz képes egyedi módon szintetizálni, saját személyiségén átszűrni azokat a hatásokat, melyek pályája során megmozgatták a képzeletét: hiphop, dzsessz, filmzene, népzene – eme forrásokból táplálkoztak már a 2004-es The Silent Partner nagyobb lélegzetű, epikus kompozíciói is. Azóta bő ötévente készít új zeneanyagot, s az In Solem Verti sok tekintetben az eddigi kompozíciós technikák és zenei elemek újragondolásának és az új tapasztalatok beépítésének gyümölcse. Legalább két irányból frissült a koncepció: hangsúlyosabb lett benne az elektronikus tánczene (részben a house, részben a mutáns glitch hop/trap hullám) lenyomata, és a nyíltabb, célratörőbb zenei eszközök alkalmazása is. Ettől még nem lesz az album poplemez, bár már akad rajta egy hagyományos kislemezslágerként is beváló darab: a River Of Roses Ligeti György énekével. A magyar népzenei elemek be­illesztése nem új fejlemény (gondoljunk csak a Lovasok a szakadék felé című elhíresült kompozícióra), de ezt most programszerűen ötvözi a japán zenei stilizációkkal, ami először a Madjar Bushido című felütést szüli, de talán az Árva című darabban sikerül a legjobban. A személyes kedvencek között a Rokka című, népi mondókára épülő könnyed zenei tréfa, a Shiny Shoona Caravan direkt slow house tánczenéje, a Halálmadár cut-up kuvikhimnusza és a Forgiven vidám posztdubstep rit­mus­orgiája sorakozik, de még számos figyelemre méltó momentumot találunk e szép ívű albumon.

 

BBE, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.