Lemez

A jó, a rossz, a csúcs

Tom Waits: Bad As Me

Zene

A 62-t hamarosan betöltő Tom Waits lassacskán beéri a korát: a hetvenes évekbeli albumait hallgatva egyszerűen döbbenetes, hogy azok egy húszéves fiatalember munkái voltak. Jellegzetes stílusa már akkor is megvolt, és nem lehetett soha semmilyen kategóriába besuvasztani - ugyan felhasznál blues-, dzsessz-, rockabilly- és egyéb elemeket, mindent a saját arcára formál, és ebből áll össze a műfaj, amit szimplán Tom Waitsnek neveznek. A színészi munkái ugyanannyira jellegzetesek, és ott sem adta el magát soha (a kedvencem az, amikor a Kávé és cigarettában Iggy Poppal önmagukat alakítva szívatják szét egymást egy étteremben). A többség persze a zenéjéért kedveli őt, és döbbenetes, hogy Waits slágerek nélkül lett világsztár - de igazából az egész életműve egyetlen egybefüggő sláger.

 

 


 

A Tom Waits-diszkográfia most hét év után gazdagodott újabb stúdiólemezzel, és a Bad As Me minden szempontból tökéletesen illeszkedik a korábbi albumokhoz. A mester hívó szavára neves vendégek érkeztek, itt van például a két számban is basszusozó Flea, a Primus rajzfilmszerű figurája, Les Claypool és maga Keith Richards, aki Waits elmondása szerint egy kamionnyi gitárral és egy lakájjal érkezett meg hozzá. A dalok egy része a szerelemről szól, míg jó párban az utazás, a mehetnék a visszatérő motívum, ekképp a lemez sokszor egy antihollywoodi road movie soundtrackjének tűnik. A fenyegető, bluesos Raised Right Men, mely egy kicsit a nagy követő Nick Cave-től veszi vissza a kölcsönt, egy letűnt Amerikáról regél, a veterán szemszögéből énekelt, robusztus Hell Broke Luce pedig - Waitshez képest némileg szokatlan direktséggel - alaposan odamond a militaristáknak. A Talking At The Same Time és a Face To The Highwaysimán beférne egy David Lynch-filmbe (fura, hogy még nem dolgoztak együtt, na de hát Waits már rég elkötelezte magát Jim Jarmusch mellett), az önreflexiónak is beillő Last Leafet akár Bruce Springsteen is énekelhetné, a Kiss Me igazi "záróra a bárban" hangulatot áraszt, a Get Lost színtiszta rockabilly, a Satisfied meg felesel a Satisfactionnel, és még bizonyos Jagger és Richards urak is nevesítve vannak benne.

 

Ezek mind kiemelkedő dalok, akárcsak a felesége megismeréséről is szóló New Year's Eve (a szóban forgó hölgy, Kathleen Brennan ezúttal is társproducer és társszerző, több számban pedig gyermekük, Casey Waits dobol). A Bad As Me vitathatatlanul az év egyik legjobb lemeze egy olyan zenésztől, aki első látásra ócskásnak tűnik, de az összeszedett vacakból aranyat csinál.

 

ANTI-/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.