Lemez

A jó, a rossz, a csúcs

Tom Waits: Bad As Me

Zene

A 62-t hamarosan betöltő Tom Waits lassacskán beéri a korát: a hetvenes évekbeli albumait hallgatva egyszerűen döbbenetes, hogy azok egy húszéves fiatalember munkái voltak. Jellegzetes stílusa már akkor is megvolt, és nem lehetett soha semmilyen kategóriába besuvasztani - ugyan felhasznál blues-, dzsessz-, rockabilly- és egyéb elemeket, mindent a saját arcára formál, és ebből áll össze a műfaj, amit szimplán Tom Waitsnek neveznek. A színészi munkái ugyanannyira jellegzetesek, és ott sem adta el magát soha (a kedvencem az, amikor a Kávé és cigarettában Iggy Poppal önmagukat alakítva szívatják szét egymást egy étteremben). A többség persze a zenéjéért kedveli őt, és döbbenetes, hogy Waits slágerek nélkül lett világsztár - de igazából az egész életműve egyetlen egybefüggő sláger.

 

 


 

A Tom Waits-diszkográfia most hét év után gazdagodott újabb stúdiólemezzel, és a Bad As Me minden szempontból tökéletesen illeszkedik a korábbi albumokhoz. A mester hívó szavára neves vendégek érkeztek, itt van például a két számban is basszusozó Flea, a Primus rajzfilmszerű figurája, Les Claypool és maga Keith Richards, aki Waits elmondása szerint egy kamionnyi gitárral és egy lakájjal érkezett meg hozzá. A dalok egy része a szerelemről szól, míg jó párban az utazás, a mehetnék a visszatérő motívum, ekképp a lemez sokszor egy antihollywoodi road movie soundtrackjének tűnik. A fenyegető, bluesos Raised Right Men, mely egy kicsit a nagy követő Nick Cave-től veszi vissza a kölcsönt, egy letűnt Amerikáról regél, a veterán szemszögéből énekelt, robusztus Hell Broke Luce pedig - Waitshez képest némileg szokatlan direktséggel - alaposan odamond a militaristáknak. A Talking At The Same Time és a Face To The Highwaysimán beférne egy David Lynch-filmbe (fura, hogy még nem dolgoztak együtt, na de hát Waits már rég elkötelezte magát Jim Jarmusch mellett), az önreflexiónak is beillő Last Leafet akár Bruce Springsteen is énekelhetné, a Kiss Me igazi "záróra a bárban" hangulatot áraszt, a Get Lost színtiszta rockabilly, a Satisfied meg felesel a Satisfactionnel, és még bizonyos Jagger és Richards urak is nevesítve vannak benne.

 

Ezek mind kiemelkedő dalok, akárcsak a felesége megismeréséről is szóló New Year's Eve (a szóban forgó hölgy, Kathleen Brennan ezúttal is társproducer és társszerző, több számban pedig gyermekük, Casey Waits dobol). A Bad As Me vitathatatlanul az év egyik legjobb lemeze egy olyan zenésztől, aki első látásra ócskásnak tűnik, de az összeszedett vacakból aranyat csinál.

 

ANTI-/Warner, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.