Interjú

A karnevál melankóliája

Cécile Roussat, Vincent Dumestre - Le Poéme Harmonique

  • Kolozsi László
  • 2012. április 3.

Zene

Az egyik legnépszerűbb francia régi zenés együttes. Azok is hallgatják lemezeiket, akik egyébként nem lelkesednek a korhű hangszereken előadott 17. századi muzsikáért. Hozzánk a Barokk karnevállal érkezett az összművészeti csapat, február 12-én léptek fel a Művészetek Palotájában. A farsangi forgatag rendezőjét és az együttes szellemi és zenei vezetőjét faggattuk.

MN: Miről szól a Barokk karnevál?

Cécile Roussat: Egy konkrét naphoz és eseményhez is köthető a Barokk karnevál: Barberini bíboros a farsang kezdetén, 1634. február 25-én sportversenyekkel akarta meglepni az arisztokráciát. Nagyszabású zenés bemutatót szervezett, és ennek állítunk emléket az előadással. A sport alatt persze egészen mást értettek: egy bohócokkal és akrobatákkal színesített karneváli menetet, amiben felléptek tűzdobálók, kötéltáncosok, labdazsonglőrök.

MN: Kik voltak az egykori fellépők? Hivatásos cirkuszi csoportok?

CR: Nem, sok esetben a megélhetésért vállalták családapák, hogy kiállnak a publikum elé, és bemutatnak egy trükköt. Nem hosszú ideig tanulták be, de ha sikerük volt, tovább is álltak, és bemutatták egy másik városban is, mit tudnak. Tehát ezek a "sportolók" amatőrök voltak.

MN: Honnan lehet tudni, mit adtak elő?

CR: Elsősorban a képek, metszetek árulkodóak. Korabeli rézkarcokon láthatni, hogy mi számított szenzációnak. A kiemelkedő fellépők számaira ma szinte senki nem kapná fel a fejét. Az például nagy truvájnak számított, ha valaki öt labdát is tudott dobálni. Ma már ez alapszint egy artistaiskolában.

MN: Lully és a Napkirály más zeneszerzői egy aránylag szűk udvari körnek írtak, operáik, szemben az angol operákkal, nem jutottak el szélesebb rétegekhez. E magasabb körbe eljutott-e valami az utcai karneválokból, hatott-e a két műfaj egymásra?

CR: Ami az utcán történt, azt egyáltalán nem tekintették művészetnek. A karnevál azt jelentette, hogy le lehet vetni a társadalom béklyóit, és egy ideig - a böjt beköszöntéig - szabadabban lehet élni. Nem kötötték az utca emberét a társadalmi konvenciók.

MN: Voltak vadabb jelenetek is? Összetűzések, orgiák?

CR: Abszolút. Oly mértékben eldurvult egy-egy karnevál, hogy megesett például az a gyalázat, hogy törpéket fogdostak össze, összekötözték őket, és halálra kövezték mindegyiket. Ennek a világnak tulajdonképpen semmi köze Lullyék kifinomult világához.

MN: Improvizálnak a színpadon?

CR: Nem, az improvizáció a nehéz eszközök és maszkok miatt egyenesen tilos. De az improvizáció látszatát szeretnénk kelteni. A muzsikusok azok, akiknek módjuk van rögtönözni.

MN: Előadásuk végén szomorúság keríti hatalmába a nézőket.

CR: Én inkább a melankólia szót használnám. A karnevál melankolikus. A mulatók mindvégig tudták, hogy ez a szabadság csak időleges, ennek az örömteli állapotnak a böjttel vége van, és jönnek a szokásos napok. A farsang időszakában nem is elsősorban arra döbbentek rá, hogy nem tudnak kiszabadulni a mindennapok mókuskerekéből, hanem arra, hogy mulandóak, napjaik értelmetlenül folynak el. A farsang az egyház elleni lázadás is volt. Azt a keretet törték át, amibe az egyház a szertartásokkal zárta őket.

*

Magyar Narancs: Miért alakította meg saját együttesét? Lantosként a legismertebb régi zenés együttesekkel játszhatott együtt - mi hiányzott?

Vincent Dumestre: Azért váltottam, mert szerelmes vagyok a 17. századba, mindent tudni akartam erről a korról. Ennek a kornak az előadói gyakorlatát akartam megismerni, az akkor élt emberek gondolkodását, életmódját.

MN: Miért pont ezt a századot?

VD: Mert ekkor még a zenészek a szívre akartak hatni, az érzelmekre. A 17. századi zene tiszta és világos, mentes a maníroktól. A zenészektől azt várták el, hogy közérthető, a lélekre ható zenét írjanak. Hozzám ez a felfogás igen közel áll. Már a következő század zenéi is jóval kifundáltabbak. A racionalitás beelőzi a szentimentalitást.

MN: Az egyik legjobb, legnépszerűbb lemezük, a Plaisir d'Amour folklemez.

VD: Csak azért foglalkoztam tradicionális zenével, mert ez a kor érdekelt. Ehhez akartam közelebb kerülni. Kétségtelenül vannak olyan rajongóink, akik a népzenéért vannak oda, és vannak olyanok, akik egyébként nem hallgatnak sem komolyzenét, sem népzenét. Van rajongói klubunk egy olyan faluban, aminek csak ötven lakosa van. A népzenét nem jegyezték le, ezeket a felvételeket hosszú munkával nekünk kellett felkutatnunk.

MN: Az ön felfedezése volt Domenico Belli, akinek Orfeója csak Monteverdiéhez mérhető. Vannak még a 17. századnak rejtett tartalékai?

VD: Felmérhetetlen tartalékai vannak. Szerintem az olasz magánkönyvtárakban található kéziratok jelentős részét még nem is katalogizálták.

MN: Miért érdemes a másodvonal szerzeményeit játszani?

VD: Én nem gondolom egyik szerzőről sem, akit játszunk, hogy első vagy másodvonalbeli. Engem a kor és annak zenéje érdekel mindenek felett, és egy-egy kompozíciót a lehető leghitelesebben próbálunk meg előadni.

MN: Miért nem elég csak a zene? A Caligulához marionettszínházat párosított, a Barokk karneválban akrobaták lépnek fel, az Úrhatnám polgár egy korabeli Moliére-Lully-előadás rekonstrukciója.

VD: Én a zenéhez akarom közelebb vinni a hallgatókat: ezek a produkciók, a szicíliai marionettszínház leképezése és a többi, a zene és a kor megértéséhez visz közelebb. Az Úrhatnám polgárral - ami megtekinthető a videomegosztókon is - meg akartuk mutatni, hogyan zajlott le egy előadás a Napkirály udvarában. A gesztusokat, a kézmozdulatokat is rekonstruáltuk. Ezek így komplex előadások. A zenét kiegészítjük, illusztráljuk a látvánnyal.

MN: Ön nem lép fel soha sztár-énekesekkel, szemben más, hasonló repertoárt játszó zenekarokkal. Sosem adott koncertet például a nálunk is népszerű, a kor szakértőjének számító Philippe Jarousskyval.

VD: Ennek az egyik oka az, hogy Monteverdi korában az együttesek mindig egy állandó énekesgárdával léptek fel, minden előadásra ugyanazon előadói apparátust utaztatták. Az énekes celebritások kora a következő évszázad. A másik ok, hogy amint a 18. században, így most is az énekesek miatt jönne be a koncertjeinkre a közönség, és éppen ezért egészen más élményt is várna el. Én ezt nem akarom.

MN: Nem akar eljutni legalább a legnagyobb francia zeneszerzőig, Jean-Philippe Rameau-ig?

VD: Elismerem Rameau nagyságát, és vannak az operáinak olyan zenekari részletei, melyekkel nem tudok betelni, de az operáival mégsem tudtam megbarátkozni. Rameau-val tudom illusztrálni, hogy miért maradok meg a 17. században. Rameau zenéjét nem találom olyan tisztának és közvetlennek, mint az őt megelőző zeneszerzőkét. Éppen Rameau az, akinél a zene nekem túl mesterkéltté válik. A vele kezdődő modorosság akadályoz meg abban, hogy átlépjek ezen a koron, és eljussunk a 18. századi olasz vagy német barokkig, el egészen J. S. Bachig. Rameau szövegkönyvei oly mértékben bonyolultak és nehézkesek, és a hozzájuk társuló zene oly mértékben maníros, hogy engem ez a korszak tulajdonképpen már hidegen hagy. Én a 17. században érzem otthon magam.


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.