Lemez

A király visszatér

Clutch: Earth Rocker

  • V. Á.
  • 2013. május 18.

Zene

Legyen valaki bármekkora rajongója a Marylandből származó Clutchnak, a zenekar utolsó két lemezét a megjelenésük óta eltelt néhány év tükrében vizsgálva mindenkinek be kell látnia, hogy Neil Fallon és csapata kicsit mintha bizonytalankodott volna az utóbbi időszakban.

Nem mintha a From Beale Street To Oblivion és a Strange Cousins From The West kínosan rossz anyag lenne, hiszen jó néhány tucatnyi hallgatás erejéig szereztek az embernek örömet az olyan remek dalok, mint az Electric Worry vagy az Abraham Lincoln. Ezeket megelőzően viszont a Clutch három olyan korszakos mesterművet készített, amelyeket nehéz megkerülni az ezredforduló utáni hard rock diskurzusában. A szinte egymás folytatásának is betudható Pure Rock Fury és Blast Tyrant kettőse tökéletesen dolgozta bele a hetvenes évek bluesrock toposzait a kilencvenes évek közepének-végének minimalista, zajos, ritmuscentrikus modern rockzenéjébe (ráadásul, ha össze kéne állítani a világ legjobb lemezkezdéseit, akkor a Blast Tyrant Mercuryje Jean Paul Gaster kalapálásával, majd a teljes csendbe beleüvöltő Neil Fallonnal minimum dobogós), de a Robot Hive/Exodus lelazult, bendzsóval, Hammond orgonával, klasszikus blues- és countryhatásokkal tűzdelt, szinte poposan slágeres dalgyűjteménye sem maradt el semmivel tőlük. Innen azonban csak lefelé vezethetett az út, még akkor is, ha ez a mélyrepülés egyáltalán nem számított fájdalmas bukásnak, csak egyszerűen a lécet helyezték túl magasra a Clutch zenészei.

A fentiek azért fontosak, mert a négyéves pihenő után elkészült Earth Rocker már első hallásra is jóval élettelibb a két elődjénél. Vagy a Pure Rock-Blast kettősnél már a csapattal dolgozó, a szakmában csak Machine néven ismert producer volt a kulcsfigura, vagy Fallonék szívták fel magukat ennyire, de tény, hogy a hangvételében a fenti két lemezre emlékeztető anyag egyáltalán nem tűnik gyengébbnek náluk. Az első azonnal ható slágert, a felejthetetlen refrénű Oh, Isabellát ugyan ügyesen a lemez végére rejtették, közvetlenül a záró, szinte a korai idők helmetes szeletelését idéző The Wolf Man Kindly Requests elé, de nem kell sok ahhoz sem, hogy a Crucial Velocity vagy a The Face dallamai beleragadjanak a fülbe, és az egyetlen nyugisabb téma, a Gone Cold is kiválóan sikerült. Ötös ez, nem is kicsi.

Weathermaker, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.