Lemez

A király visszatér

Clutch: Earth Rocker

  • V. Á.
  • 2013. május 18.

Zene

Legyen valaki bármekkora rajongója a Marylandből származó Clutchnak, a zenekar utolsó két lemezét a megjelenésük óta eltelt néhány év tükrében vizsgálva mindenkinek be kell látnia, hogy Neil Fallon és csapata kicsit mintha bizonytalankodott volna az utóbbi időszakban.

Nem mintha a From Beale Street To Oblivion és a Strange Cousins From The West kínosan rossz anyag lenne, hiszen jó néhány tucatnyi hallgatás erejéig szereztek az embernek örömet az olyan remek dalok, mint az Electric Worry vagy az Abraham Lincoln. Ezeket megelőzően viszont a Clutch három olyan korszakos mesterművet készített, amelyeket nehéz megkerülni az ezredforduló utáni hard rock diskurzusában. A szinte egymás folytatásának is betudható Pure Rock Fury és Blast Tyrant kettőse tökéletesen dolgozta bele a hetvenes évek bluesrock toposzait a kilencvenes évek közepének-végének minimalista, zajos, ritmuscentrikus modern rockzenéjébe (ráadásul, ha össze kéne állítani a világ legjobb lemezkezdéseit, akkor a Blast Tyrant Mercuryje Jean Paul Gaster kalapálásával, majd a teljes csendbe beleüvöltő Neil Fallonnal minimum dobogós), de a Robot Hive/Exodus lelazult, bendzsóval, Hammond orgonával, klasszikus blues- és countryhatásokkal tűzdelt, szinte poposan slágeres dalgyűjteménye sem maradt el semmivel tőlük. Innen azonban csak lefelé vezethetett az út, még akkor is, ha ez a mélyrepülés egyáltalán nem számított fájdalmas bukásnak, csak egyszerűen a lécet helyezték túl magasra a Clutch zenészei.

A fentiek azért fontosak, mert a négyéves pihenő után elkészült Earth Rocker már első hallásra is jóval élettelibb a két elődjénél. Vagy a Pure Rock-Blast kettősnél már a csapattal dolgozó, a szakmában csak Machine néven ismert producer volt a kulcsfigura, vagy Fallonék szívták fel magukat ennyire, de tény, hogy a hangvételében a fenti két lemezre emlékeztető anyag egyáltalán nem tűnik gyengébbnek náluk. Az első azonnal ható slágert, a felejthetetlen refrénű Oh, Isabellát ugyan ügyesen a lemez végére rejtették, közvetlenül a záró, szinte a korai idők helmetes szeletelését idéző The Wolf Man Kindly Requests elé, de nem kell sok ahhoz sem, hogy a Crucial Velocity vagy a The Face dallamai beleragadjanak a fülbe, és az egyetlen nyugisabb téma, a Gone Cold is kiválóan sikerült. Ötös ez, nem is kicsi.

Weathermaker, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.