Lemez

Már megérte

Crime & The City Solution: American Twilight

  • m. l. t.
  • 2013. május 18.

Zene

Hol volt, hol nem volt, a hetvenes évek ausztrál undergroundjából két társaság tűnt ki. Melbourne-ben Nick Cave középiskolai együttese, a The Boys Next Door, Sydneyben pedig a Crime & The City Solution, az énekes Simon Bonneyval az élén. Állítólag a Crime tűnt eredetibbnek, és komoly befolyással volt a Boys Next Doorra is, de boldogulásban alulmaradt: Ausztráliában egyetlen felvétele sem látott napvilágot.

Aztán leléptek mindketten. Előbb, 1980-ban a The Boys Next Door vágott neki (már Birthday Party néven), aztán nyolcvanháromban Bonney következett. Londonban kezdte, és Berlinben folytatta, mondhatni, Cave nyomán.

Kezdjük Londonnal! Az ott újonnan alapított Crime-ba Bonney bevonta a fél Birthday Partyt: a gitáros Rowland S. Howardot és a billentyűs Mick Harveyt. És végre berobbant a motor: két minialbum után Room of Lights címmel egy korszakos lemezt tettek az asztalra - erről játszották a Six Bells Chime című számot Wim Wenders Berlin fölött az ég című filmjében. Wenders pontosan érezte, amit akkor érezni kellett: "Nick Cave és Simon Bonney együttese valami újfajta rockot játszik. Furcsa, hogy ausztrálok. Vannak Berlinben német együttesek is, amelyeket nagyon szeretek, de ők a kedvenceim."

Nyolcvanhétben megint újraszerveződött, és kilencvenegyig Berlinben állomásozott a zenekar. Rowland (és testvére, Harry) kiszállt, Alexander Hacke és Thomas Stern be, és ekkortól került döntő szerepbe Bonney felesége, a hegedűs Bronwyn Adams. Három albumot készítettek ebben a korszakban (Shine, The Bride Ship, Paradise Discotheque), a dalformáktól olykor messzire rugaszkodó, sötét látomásokkal súlyosbított darabokkal. Aztán Bonney és neje továbbállt az Újvilágba.

Az a két countryalbum, ami kilencvenkettőben (Forever) és kilencvennégyben (Everyman) kijött, már nem a Crime & The City Solution diszkográfiáját gyarapította, hanem a szólópályára lépő Bonneyét. Az elsőt nagyon lehetett szeretni, de mindkettő hamar feledésbe merült. És akik a kilencvenes években fordultak a rockzenére, aligha hallottak arról, hogy volt egyszer egy Crime is. Félő, még a Nick Cave-rajongók sem. Pedig könnyen lehet, hogy Cave éppen a Crime hatására kerített hegedűst a zenekarába annak idején.

A Crime & The City Solution lemezeit nem csak azért érdemes felidézni, mert nem fogott rajtuk az idő. Hanem mert így még jobban süt: a most megjelent "viszszatérő" album, a húsz év múltán felvett American Twilight az önazonosság és a megújulás - ha úgy tetszik, az érvényesség - rendkívüli példája. A berlini felállásból hárman maradtak: Bonney, Adams és Hacke, ami pedig az újakat illeti, ők a dobos Jim White (a melbourne-i Dirty Three-ből), a gitáros David Eugene Edwards (a Woven Handből, de ő, ugye, megvan), a basszeres Troy Gregory a detroiti garázsszíntérről és a billentyűs Matthew Smith, aki szintén detroiti, csak alternatív country. És még sokan mások, ha például egy számban (My Love Takes Me There) fúvósok kellettek a mexikói beütés kedvéért.

Amit így együtt művelnek, az egyrészt újra súlyos gitárzene, mégpedig a legsűrűbből-koszosabból való. Akár a legalja garázsból. De épp ilyen fontos része a sztorinak a pszichedelikus rock (The Colonel), a hegedűt újrapozicionáló country (Beyond Good And Evil), és amikor a country-rock gospelbe (Domina) fordul, akkor ott ámulat, fény, sőt ragyogás van - az valami elképesztő csoda. Már ezért az egy számért bőven megérte - és most korántsem csak a lemez megvásárlására gondoltam. Wim Wenders odáig lehet: Detroitban elszabadultak az angyalai megint.

Mute, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.