Lemez

Janáček-művek

  • - csk -
  • 2018. november 4.

Zene

Gyakran hangoztatott alapelv, hogy a közelünkben élő népek kultúrája iránt nemcsak illik, de hasznos is érdeklődést tanúsítanunk, hiszen karnyújtásnyira tőlünk hasonló gondokkal küzdöttek, hasonló örömöket éltek át évszázadokon át, mint mi – ha tehát őket megismerjük, önmagunkról is hitelesebb képet alkothatunk. Szinte közmondásos, hogy Magyarországon mennyire nem működik ez a szemlélet: nálunk a szomszéd iránti közöny a hagyomány.

A morva zeneszerző, Leoš Janáček (1854–1928) életműve fájdalmasan jó példa arra, milyen csekély mifelénk az affinitás a közeli nemzetek zenéje iránt. Miközben a nyugati országok már sok éve felfedezték maguknak ezt a rendkívül eredeti hangú, modern komponistát, mi hallani sem akarunk róla. A tavaly 71 évesen elhunyt, kiváló cseh karmester, Jiří Bělohlávek és a Cseh Filharmonikusok remek lemeze (Hibla Gerzmava, Veronika Hajnová, Stuart Neill, és Jan Martiník szólóénekével, a Prágai Filharmonikus Kórus és Aleš Bárta orgonaművész közreműködésével) Janáček legnépszerűbb, legfontosabb műveiből válogat.

A hallgatót megragadja, milyen bátran és eredetien újít ez a Csajkovszkijnál alig másfél évtizeddel fiatalabb zeneszerző. Az Ószláv mise egyszerre archaikus és modern hangjáról Kodály jut eszünkbe, a Sinfonietta nyerseségéről és mozaikszerű formálásáról Stravinsky. Elámulunk a Gogol nyomán írt Tarasz Bulba pittoreszk programzenéjének színgazdagságán és megjelenítő erején vagy A hegedűs gyermeke sejtelmes balladahangján. Egy nagy zeneszerző portréja négy műbe sűrítve.

Decca, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.