Koncert

A kupolában, háló nélkül

A Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenye Lendvay József hegedűművésszel

  • (ba)
  • 2019. április 14.

Zene

A Liszt Ferenc Kamarazenekar orosz keretbe foglalta Lendvay József hegedűjátékát a Zeneakadémián.

Az est hegedűszólós középső részében fölcserélték a darabok sorrendjét, amiért hálával tartozunk, mert így nyomban túleshettünk Franz Waxman Carmen-fantáziáján. Ezen a napon az 1946-ból való átdolgozásnak nem volt szerencséje. Fellengzős és öncélú mutatványok sorozataként hatott – ha mentséget kell keresni rá, akkor talán azért (is), mert nem a szokásos szimfonikus zenekar vagy egy szál zongora kísérte, hanem három – ijesztő energiával belépő – ütőhangszeressel megerősített vonós kamarazenekar, talán nem az átdolgozó eredeti intenciója szerint. A Carmen csáb­ereje persze szinte mindenkit legyőz, az ember siet hegedű- és zongoradarabot írni, esetleg balettzenét összeállítani belőle, elég itt Sarasate, Busoni vagy Scsedrin neve, és akkor a filmfeldolgozásokról nem is beszéltünk.

Nem minden próbálkozás sikeres. A Waxman-produkció azt mutatta, hogy a zeneszerző szerint az opera kizárólag nyaktörő hangszeres gyakorlatokról szól, és elbírja az öncélú díszítésözön terhét, de hát ennyi akrobatikus cifrázatot semmi sem bír el. Az „ifjú fandangó beugrik a mulató havelokok közé, kasztanyettát rágcsálva” – írta Karinthy az efféle, couleur locale-ban fürdőző dolgozatokról. Nem véletlen, hogy Lendvay József rubatójával a habosított Bizet-kunststückben sokszor nem tudott mit kezdeni a zenekar.

Saint-Saëns Bevezetés és rondo capricciosójának technikai igényeiről mindent elárul, hogy a fiatal Sarasaténak ajánlotta a szerző. Az élmény szöges ellentéte volt az előbbieknek, a darab interpretációiban gyakori cukormáznak a gyanúja sem merült fel. Lendvay visszafogottan játszott, és a legkegyetlenebbül nehéz részekben is világosan rajzolta meg a mű szerkezetét, szerény dinamikája kontrasztos volt, a zenekarnak igyekeznie sem kellett, hogy teljesen együtt lélegezzen a szólista rubatójával. Még tanulságosabb volt Weiner 1. divertimentójának Lendvay készítette átirata. Az első hegedű szólama pihenni tért, és a szólistának adta át a terepet, továbbá egy, ezúttal nem puskaropogást idéző csörgődob került az együttesbe. Lendvay a magyar(os) tánctételekben leckét adott abból, milyen az ideális cigányprímás, aki hangversenyen is, asztalnál is megállja a helyét – olyan főszereplő, aki minden kunsztot tud, mégsem tolakszik előre. Volt kitől örökölnie, bár félő, hogy az érintett prímások épp szolgálatban voltak, nem a teremben.

A zenekar Sztravinszkij Bázeli concertójának kifinomult előadásával nyitotta az estet, befejezésül pedig a Firenzei emlék szólalt meg Csajkovszkijtól. Az eredetileg kamaraműnek készült darab nem megvastagodott hangú, nehézkes szextettként szólt, hanem üde, mozgékony vonószenekarként. A második tétel dallamvezetése, finom dinamikája különösen megnyerőnek bizonyult.

Zeneakadémia, március 9.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”