Koncert

A kupolában, háló nélkül

A Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenye Lendvay József hegedűművésszel

  • (ba)
  • 2019. április 14.

Zene

A Liszt Ferenc Kamarazenekar orosz keretbe foglalta Lendvay József hegedűjátékát a Zeneakadémián.

Az est hegedűszólós középső részében fölcserélték a darabok sorrendjét, amiért hálával tartozunk, mert így nyomban túleshettünk Franz Waxman Carmen-fantáziáján. Ezen a napon az 1946-ból való átdolgozásnak nem volt szerencséje. Fellengzős és öncélú mutatványok sorozataként hatott – ha mentséget kell keresni rá, akkor talán azért (is), mert nem a szokásos szimfonikus zenekar vagy egy szál zongora kísérte, hanem három – ijesztő energiával belépő – ütőhangszeressel megerősített vonós kamarazenekar, talán nem az átdolgozó eredeti intenciója szerint. A Carmen csáb­ereje persze szinte mindenkit legyőz, az ember siet hegedű- és zongoradarabot írni, esetleg balettzenét összeállítani belőle, elég itt Sarasate, Busoni vagy Scsedrin neve, és akkor a filmfeldolgozásokról nem is beszéltünk.

Nem minden próbálkozás sikeres. A Waxman-produkció azt mutatta, hogy a zeneszerző szerint az opera kizárólag nyaktörő hangszeres gyakorlatokról szól, és elbírja az öncélú díszítésözön terhét, de hát ennyi akrobatikus cifrázatot semmi sem bír el. Az „ifjú fandangó beugrik a mulató havelokok közé, kasztanyettát rágcsálva” – írta Karinthy az efféle, couleur locale-ban fürdőző dolgozatokról. Nem véletlen, hogy Lendvay József rubatójával a habosított Bizet-kunststückben sokszor nem tudott mit kezdeni a zenekar.

Saint-Saëns Bevezetés és rondo capricciosójának technikai igényeiről mindent elárul, hogy a fiatal Sarasaténak ajánlotta a szerző. Az élmény szöges ellentéte volt az előbbieknek, a darab interpretációiban gyakori cukormáznak a gyanúja sem merült fel. Lendvay visszafogottan játszott, és a legkegyetlenebbül nehéz részekben is világosan rajzolta meg a mű szerkezetét, szerény dinamikája kontrasztos volt, a zenekarnak igyekeznie sem kellett, hogy teljesen együtt lélegezzen a szólista rubatójával. Még tanulságosabb volt Weiner 1. divertimentójának Lendvay készítette átirata. Az első hegedű szólama pihenni tért, és a szólistának adta át a terepet, továbbá egy, ezúttal nem puskaropogást idéző csörgődob került az együttesbe. Lendvay a magyar(os) tánctételekben leckét adott abból, milyen az ideális cigányprímás, aki hangversenyen is, asztalnál is megállja a helyét – olyan főszereplő, aki minden kunsztot tud, mégsem tolakszik előre. Volt kitől örökölnie, bár félő, hogy az érintett prímások épp szolgálatban voltak, nem a teremben.

A zenekar Sztravinszkij Bázeli concertójának kifinomult előadásával nyitotta az estet, befejezésül pedig a Firenzei emlék szólalt meg Csajkovszkijtól. Az eredetileg kamaraműnek készült darab nem megvastagodott hangú, nehézkes szextettként szólt, hanem üde, mozgékony vonószenekarként. A második tétel dallamvezetése, finom dinamikája különösen megnyerőnek bizonyult.

Zeneakadémia, március 9.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.