Koncert

A kupolában, háló nélkül

A Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenye Lendvay József hegedűművésszel

  • (ba)
  • 2019. április 14.

Zene

A Liszt Ferenc Kamarazenekar orosz keretbe foglalta Lendvay József hegedűjátékát a Zeneakadémián.

Az est hegedűszólós középső részében fölcserélték a darabok sorrendjét, amiért hálával tartozunk, mert így nyomban túleshettünk Franz Waxman Carmen-fantáziáján. Ezen a napon az 1946-ból való átdolgozásnak nem volt szerencséje. Fellengzős és öncélú mutatványok sorozataként hatott – ha mentséget kell keresni rá, akkor talán azért (is), mert nem a szokásos szimfonikus zenekar vagy egy szál zongora kísérte, hanem három – ijesztő energiával belépő – ütőhangszeressel megerősített vonós kamarazenekar, talán nem az átdolgozó eredeti intenciója szerint. A Carmen csáb­ereje persze szinte mindenkit legyőz, az ember siet hegedű- és zongoradarabot írni, esetleg balettzenét összeállítani belőle, elég itt Sarasate, Busoni vagy Scsedrin neve, és akkor a filmfeldolgozásokról nem is beszéltünk.

Nem minden próbálkozás sikeres. A Waxman-produkció azt mutatta, hogy a zeneszerző szerint az opera kizárólag nyaktörő hangszeres gyakorlatokról szól, és elbírja az öncélú díszítésözön terhét, de hát ennyi akrobatikus cifrázatot semmi sem bír el. Az „ifjú fandangó beugrik a mulató havelokok közé, kasztanyettát rágcsálva” – írta Karinthy az efféle, couleur locale-ban fürdőző dolgozatokról. Nem véletlen, hogy Lendvay József rubatójával a habosított Bizet-kunststückben sokszor nem tudott mit kezdeni a zenekar.

Saint-Saëns Bevezetés és rondo capricciosójának technikai igényeiről mindent elárul, hogy a fiatal Sarasaténak ajánlotta a szerző. Az élmény szöges ellentéte volt az előbbieknek, a darab interpretációiban gyakori cukormáznak a gyanúja sem merült fel. Lendvay visszafogottan játszott, és a legkegyetlenebbül nehéz részekben is világosan rajzolta meg a mű szerkezetét, szerény dinamikája kontrasztos volt, a zenekarnak igyekeznie sem kellett, hogy teljesen együtt lélegezzen a szólista rubatójával. Még tanulságosabb volt Weiner 1. divertimentójának Lendvay készítette átirata. Az első hegedű szólama pihenni tért, és a szólistának adta át a terepet, továbbá egy, ezúttal nem puskaropogást idéző csörgődob került az együttesbe. Lendvay a magyar(os) tánctételekben leckét adott abból, milyen az ideális cigányprímás, aki hangversenyen is, asztalnál is megállja a helyét – olyan főszereplő, aki minden kunsztot tud, mégsem tolakszik előre. Volt kitől örökölnie, bár félő, hogy az érintett prímások épp szolgálatban voltak, nem a teremben.

A zenekar Sztravinszkij Bázeli concertójának kifinomult előadásával nyitotta az estet, befejezésül pedig a Firenzei emlék szólalt meg Csajkovszkijtól. Az eredetileg kamaraműnek készült darab nem megvastagodott hangú, nehézkes szextettként szólt, hanem üde, mozgékony vonószenekarként. A második tétel dallamvezetése, finom dinamikája különösen megnyerőnek bizonyult.

Zeneakadémia, március 9.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.