Lemez

Beleszédül

Szesztay Dávid: Dalok bentre

Zene

A bús férfi belekezd, hogy elpanaszolja a világnak, miért hallgat, de úgy tűnik, mégis erősebb a hallgatás vágya, mint a közlésé, így csak elhaló félmondatokból, hosszú sóhajokból, tétova nekilendülésekből, egyszavas vallomásokból és homályos érzelemtöredékekből rajzolódik ki önportréja.

Azé a menthetetlenül, esetenként a nevetségességig romantikus férfié, aki ahelyett, hogy harcolna a közte és a világ között tátongó

fényévnyi távolsággal, előbb gyönyörködni kezd benne, majd megbékél vele. Vállalja, hogy mindenről az elszakítottság, a feleslegesség, a magány nyomasztóan szép, giccsbe hajló képei jutnak eszébe: tompa téli nap, megfagyott hullámok, üres, hideg életterek, egy ház, amin átfúj a szél, a szembe vágó eső. A világ eltűnik, elmerül, befagy, elhallgat, a másik emberről annyit tudunk meg, hogy „igazít a gyűrött takarón egyet”, a párbeszédekből a másik szavai híján monológ lesz. De még így is marad egy lehetőség: beleszédülni a világ helyén megnyílt távolságba, és nemcsak úgy, szórakozásból, hanem komolyan, „mindennap”. A Szólj című dal mellett a Beleszédültem az alig több mint félórás album másik csúcspontja, el is hozza a katarzist, a „zokogva nevetést”, ami itt a beszélő megbékélését jelenti saját szűkre szabott kereteivel. Egyedül azt róhatnánk fel Szesztaynak, hogy az ötletes hangszerelés, a gyönyörű zongoraszólamok, a vagány dobprogramok, a kereteket ügyesen feszegető dalstruktúrák gazdagságát az énekhangja nem képes lekövetni. De nem fogjuk, ugyanis a szerzői koncepció, Sufjan Stevensre, a Radioheadre vagy a The XX-re egyszerre hajazó minimalista zenei nyelv Szesztay énekhangjával lehet csak hiteles, ha már a hangszerek mindegyikén is ő játszik. Az összes zenei megoldást meghatározó személyesség, intimitás, a nyolc szám páratlan egységessége felülírja ezt a hiányosságot.

Megadó Kiadó, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.