Lemez

Beleszédül

Szesztay Dávid: Dalok bentre

Zene

A bús férfi belekezd, hogy elpanaszolja a világnak, miért hallgat, de úgy tűnik, mégis erősebb a hallgatás vágya, mint a közlésé, így csak elhaló félmondatokból, hosszú sóhajokból, tétova nekilendülésekből, egyszavas vallomásokból és homályos érzelemtöredékekből rajzolódik ki önportréja.

Azé a menthetetlenül, esetenként a nevetségességig romantikus férfié, aki ahelyett, hogy harcolna a közte és a világ között tátongó

fényévnyi távolsággal, előbb gyönyörködni kezd benne, majd megbékél vele. Vállalja, hogy mindenről az elszakítottság, a feleslegesség, a magány nyomasztóan szép, giccsbe hajló képei jutnak eszébe: tompa téli nap, megfagyott hullámok, üres, hideg életterek, egy ház, amin átfúj a szél, a szembe vágó eső. A világ eltűnik, elmerül, befagy, elhallgat, a másik emberről annyit tudunk meg, hogy „igazít a gyűrött takarón egyet”, a párbeszédekből a másik szavai híján monológ lesz. De még így is marad egy lehetőség: beleszédülni a világ helyén megnyílt távolságba, és nemcsak úgy, szórakozásból, hanem komolyan, „mindennap”. A Szólj című dal mellett a Beleszédültem az alig több mint félórás album másik csúcspontja, el is hozza a katarzist, a „zokogva nevetést”, ami itt a beszélő megbékélését jelenti saját szűkre szabott kereteivel. Egyedül azt róhatnánk fel Szesztaynak, hogy az ötletes hangszerelés, a gyönyörű zongoraszólamok, a vagány dobprogramok, a kereteket ügyesen feszegető dalstruktúrák gazdagságát az énekhangja nem képes lekövetni. De nem fogjuk, ugyanis a szerzői koncepció, Sufjan Stevensre, a Radioheadre vagy a The XX-re egyszerre hajazó minimalista zenei nyelv Szesztay énekhangjával lehet csak hiteles, ha már a hangszerek mindegyikén is ő játszik. Az összes zenei megoldást meghatározó személyesség, intimitás, a nyolc szám páratlan egységessége felülírja ezt a hiányosságot.

Megadó Kiadó, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.