A magyar államtól vár segítséget a Sziget
szigetfestival_top_story_lead.jpg

A magyar államtól vár segítséget a Sziget

  • narancs.hu
  • 2020. május 20.

Zene

Tőkeerős multicég áll a fesztivál mögött, így tönkremenni nem fognak.

Kádár Tamás, a Sziget főszervezője a járvány miatt elmaradó fesztiválok következtében előálló helyzetről adott interjút a Népszavának.

Idén elmarad a Sziget, a Volt és a Balaton Sound is, de ezt tartja felelősségteljes döntésnek Kádár. Sőt, már a jövő évi fesztiválokat szervezik, mert 2021-ben minden korábbinál vonzóbb eseményeket szeretnének tető alá hozni.

„Tönkre biztos nem megyünk“ fogalmazott Kádár. A fesztiválok birtokosa már 3 éve az amerikai Providence Equity Partners, ami egy 33 fesztivált magáénak tudó, tőkeerős nagytulajdonos Kádár jellemzése szerint. „A nehézségek áthidalására akár a - kissé mérsékeltebb tavalyi nyereségünk után járó - osztalékukról is hajlandók lemondani, vagy azt visszaforgatni.“

Ennek ellenére az állami segítségben bízik, és akár hitelfelvételre is kényszerülhet a fesztiválokat szervező cég. A már megváltott jegyeket csak akkor fizetnék vissza, ha nagyon muszáj, és dolgozóik jelentős részétől már meg is váltak.

A három fesztiválra 70 ezer ember vett már belépőt, összesen több milliárd forint értékben.

„Számukra egy végtelenül rugalmas voucher-rendszert dolgoztunk ki. Az idei fesztiválokra elköltött pénzéből egy számla nyílik, amit jövőre bármely rendezvényünkön bármire - jegyre, szállásra vagy épp fogyasztásra - elköltheti. Sőt, az összeg 2021 végéig még a 2022-es elővételes jegyekre is elkölthető. Igény esetén a vételár természetesen akár készpénzben is visszajár.“ Kádár ugyanakkor sajnálja, hogy ilyen egyszerűen vissza lehet kérni a készpénzt.

„A kialakult helyzetet a holland, a belga vagy épp a német törvényhozók úgy segítik, hogy az elmaradó esemény jegyárából készpénzt csak azután kap vissza az igénylő, ha jövőre a szervező kínálatából tényleg semmihez nem fűlik a foga. Idei pénzügyi egyensúlyunkat jelentősen befolyásolja közönségünk ebbéli döntése“

Ugyanakkor a fellépőknek kifizetett összegek folyamatosan érkeznek vissza a cég számlájára. Több fellépővel viszont sikerült megállapodni egy 2021-es fellépésben, ők megtarthatták a foglalót.

Kádár ugyanakkor az államtól is várna segítséget mert „a turizmus hozta a GDP 12 százalékát, ennek tizedét pedig a 37 ezer ember megélhetését biztosító fesztiválipar“. A jegyeken lévő 18 százalékos áfa 5 százalékra való csökkentését például nagy segítségnek tartaná Kádár.

„Az adó- és járulékkedvezmények, foglalkoztatási ösztönzők ránk nem hatnak, mert egy nem létező fesztiválon nem dolgozik senki. A Sziget Zrt. is kénytelen állandó munkavállalói felétől, csoportosan megválni, a maradók fizetését pedig csökkenteni. Alapvetően üzemeltetési, fennmaradási támogatásra lenne szükség, elsősorban azoknak a cégeknek, amelyek egyáltalán nem rendezik meg kellően hírneves fesztiváljukat.“ Kádár szerint hazai fesztiválkultúra 10-15 milliárdos állami támogatásból megmenthető lenne, és reméli, hogy kéréseiket meghallják a kormány közelében.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.