„Kitaláltam, hogy milyen jó lenne írni egy beefet Schmuck Andorhoz"

  • 2020. április 24.

Zene

Ironikus turulrapben figurázza ki a kormányzati kommunikációt, írt dalt a brüsszelezésről, a klímakamuzásról, és a keleti nyitásról is. Ízelítő a friss Magyar Narancsból, vegye a lapot!

A friss Magyar Narancs interjút közöl Sallai Dénes rapperrel, aki Korona nélkül nincsen király című friss slágerével a vírusjárvány és a kormánypolitika összefüggéseit tárta fel és lett hirtelen (még) szélesebb körben is ismert.

Ízelítő az interjúból:

Magyar Narancs: Mondhatjuk, hogy Jobbágy Feri, Táltos Bandi és Trianontagadó Tibi, vagy­is a Bëlga darutollas fövegéből bújtál elő?

Sallai Dénes: Tagadhatatlan, hogy nagy hatással volt rám a Bëlga és a Nemzeti hip-hop, de nem innen jött a koncepció. Kamaszként számomra a grunge és a ’70-es évek progresszív rockja volt meghatározó, rapet szinte egyáltalán nem hallgattam. 2014-ben véletlenül találkoztam a Rapháborúcímű kisfilmmel a 444-en, ami után kicsit beleástam magam a szcénába, és viccből írtam egy gengszterrapet Óbuda kertvárosának favelláiról. Azt hittem, ennyiben ki is merült a rapkarrierem, de Krúbi, akivel középiskolai barátok vagyunk, A gettóban az úr című számom miatt megkérdezett, hogy van-e kedvem szerepelni az első lemezén. Nekem pedig volt, mert még régebben kitaláltam, hogy milyen jó lenne írni egy beefet Schmuck Andorhoz.

Beefek rapperek között szoktak születni, de Schmucknak annyi zavarba ejtően groteszk története volt, hogy úgy gondoltam, vicces lenne számon kérni, miért tékozolta el a tehetségét. Komoly figyelmet generált a számunk, Schmuck is reagált rá. Utána sokszor elkísértem Krúbit, hogy előadjuk a Schmuckot, és a visszajelzések alapján úgy éreztem, ha csinálnék valamit, arra vevő lenne Krúbi közönségének egy része. Ezen fellelkesülve csináltam meg a Tarsolylemez EP-t. (...)

MN: Krúbi és te villámgyorsan, hónapok leforgása alatt futottatok be. Mitől lett a zenétek ennyire népszerű?

SD: Ennek sok faktora van. Én kaptam egy jó kezdő tőkét azáltal, hogy a Krúbi közönsége megismert a Schmuckkal. Szerepet játszott az is, hogy pár év óta a YouTube a rádiónál, a tévénél és a turnézásnál is jobb platformot biztosít a befutáshoz, valamint hamar szerződtetett minket egy nagykiadó, a Universal. De a legfontosabb talán az, hogy a magyar zenében eddig senki nem szállt bele ennyire a politikába. (...)

MN: A Nemzeti hip-hopot is játszotta a Pannon Rádió azzal a felkiáltással, hogy „azért vannak még nemzeti érzelmű rapperek is”. A turulrapben sem mindig értik az iróniát?

SD: Volt olyan ellenzéki magatartású ember, aki szörnyűnek találta, hogyan foglalhat valaki ilyen véres szájjal állást a kormány mellett, de azért az én dalaimnál egyértelmű, hogy iróniáról van szó. A Nemzeti hip-hopot könnyebb félreérteni, ha valaki nem ismeri a Bëlga munkásságát.

Az interjúban szó esik még arról is, hogyan született meg Dé:Nash, a turulrapper figurája, mi a legnépszerűbb sora, készül-e hasonló performanszra, mint amilyen a "buzigyógyítás" volt, és melyik ellenzéki politikus ihlette meg.

A Magyar Narancs a kijárási korlátozás alatt is megvásárolható a nagyobb élelmiszerboltokban, benzinkutakon, de még jobb, ha előfizet a lapra!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.