„Kitaláltam, hogy milyen jó lenne írni egy beefet Schmuck Andorhoz"

  • 2020. április 24.

Zene

Ironikus turulrapben figurázza ki a kormányzati kommunikációt, írt dalt a brüsszelezésről, a klímakamuzásról, és a keleti nyitásról is. Ízelítő a friss Magyar Narancsból, vegye a lapot!

A friss Magyar Narancs interjút közöl Sallai Dénes rapperrel, aki Korona nélkül nincsen király című friss slágerével a vírusjárvány és a kormánypolitika összefüggéseit tárta fel és lett hirtelen (még) szélesebb körben is ismert.

Ízelítő az interjúból:

Magyar Narancs: Mondhatjuk, hogy Jobbágy Feri, Táltos Bandi és Trianontagadó Tibi, vagy­is a Bëlga darutollas fövegéből bújtál elő?

Sallai Dénes: Tagadhatatlan, hogy nagy hatással volt rám a Bëlga és a Nemzeti hip-hop, de nem innen jött a koncepció. Kamaszként számomra a grunge és a ’70-es évek progresszív rockja volt meghatározó, rapet szinte egyáltalán nem hallgattam. 2014-ben véletlenül találkoztam a Rapháborúcímű kisfilmmel a 444-en, ami után kicsit beleástam magam a szcénába, és viccből írtam egy gengszterrapet Óbuda kertvárosának favelláiról. Azt hittem, ennyiben ki is merült a rapkarrierem, de Krúbi, akivel középiskolai barátok vagyunk, A gettóban az úr című számom miatt megkérdezett, hogy van-e kedvem szerepelni az első lemezén. Nekem pedig volt, mert még régebben kitaláltam, hogy milyen jó lenne írni egy beefet Schmuck Andorhoz.

Beefek rapperek között szoktak születni, de Schmucknak annyi zavarba ejtően groteszk története volt, hogy úgy gondoltam, vicces lenne számon kérni, miért tékozolta el a tehetségét. Komoly figyelmet generált a számunk, Schmuck is reagált rá. Utána sokszor elkísértem Krúbit, hogy előadjuk a Schmuckot, és a visszajelzések alapján úgy éreztem, ha csinálnék valamit, arra vevő lenne Krúbi közönségének egy része. Ezen fellelkesülve csináltam meg a Tarsolylemez EP-t. (...)

MN: Krúbi és te villámgyorsan, hónapok leforgása alatt futottatok be. Mitől lett a zenétek ennyire népszerű?

SD: Ennek sok faktora van. Én kaptam egy jó kezdő tőkét azáltal, hogy a Krúbi közönsége megismert a Schmuckkal. Szerepet játszott az is, hogy pár év óta a YouTube a rádiónál, a tévénél és a turnézásnál is jobb platformot biztosít a befutáshoz, valamint hamar szerződtetett minket egy nagykiadó, a Universal. De a legfontosabb talán az, hogy a magyar zenében eddig senki nem szállt bele ennyire a politikába. (...)

MN: A Nemzeti hip-hopot is játszotta a Pannon Rádió azzal a felkiáltással, hogy „azért vannak még nemzeti érzelmű rapperek is”. A turulrapben sem mindig értik az iróniát?

SD: Volt olyan ellenzéki magatartású ember, aki szörnyűnek találta, hogyan foglalhat valaki ilyen véres szájjal állást a kormány mellett, de azért az én dalaimnál egyértelmű, hogy iróniáról van szó. A Nemzeti hip-hopot könnyebb félreérteni, ha valaki nem ismeri a Bëlga munkásságát.

Az interjúban szó esik még arról is, hogyan született meg Dé:Nash, a turulrapper figurája, mi a legnépszerűbb sora, készül-e hasonló performanszra, mint amilyen a "buzigyógyítás" volt, és melyik ellenzéki politikus ihlette meg.

A Magyar Narancs a kijárási korlátozás alatt is megvásárolható a nagyobb élelmiszerboltokban, benzinkutakon, de még jobb, ha előfizet a lapra!

Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.