mi a kotta?

A Molière-cucc

  • mi a kotta
  • 2014. május 30.

Zene

„Néhányan vadul tapsoltak, néhányan hevesen pfujoztak, végül a taps kerekedett felül.”

Az ellenzék félbolondnak titulált, aki rossz útra tévedt, és sok más hasonló ostobaság. Mérhetetlenül büszke voltam: az első mű, amely a tömegek ellenzésére talált - ez bizonyítja, hogy van valami jelentősége... Az első lépés a függetlenség felé." Az ifjú Richard Strauss nyugtázta ilyen elégedetten 1888-ban azt az erősen vegyes fogadtatást, amelyre Itáliából című szimfonikus költeménye lelt a müncheni ősbemutatón. "Sohasem élt még nagy művész, akit ezrek ne gondoltak volna bolondnak" - erősítette alkotói egóját Strauss, hogy utóbb aztán hosszú életén át kora legünnepeltebb, kultikus tisztelettel övezett zeneszerzője gyanánt szerepeljen. Olasz úti élményeit jelenetező kompozíciója, amelynek záró, negyedik tételében a népszerű Funicul“, funicula triviális dallama is szerephez jutott, szombaton a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Strauss-koncertjét fogja megnyitni (Nemzeti Hangversenyterem, május 3., fél nyolc). A zeneszerző júniusban kikerekedő százötvenedik születésnapját mintegy megelőlegező hangversenyen Kocsis Zoltán még egy Strauss-darabot vezényel majd, s ez Az úrhatnám polgár kísérőzenéjéből összeállított szvit lesz, melyre a komponista levelezésében kicsinylően így utalt: "a kis Molière-dolog".

A hétvége másik főeseménye a Concerto Budapest orosz tematikával kecsegtető (Concerto Russo) sorozatának esedékes programja lesz - első felében Beethoven zongorát, hegedűt és gordonkát főszerepeltető Hármasversenyével (Zeneakadémia, május 4., fél nyolc). Jandó Jenő, Szabadi Vilmos és az alig huszonegy éves csellóművész, Szabó Ildikó (fotónkon) játssza majd e versenymű szólóit, hogy a második koncertrészben Keller András azután valóban orosz, sőt szovjet-orosz zenét intsen be együttesének. Szergej Prokofjev 1944 nyarán komponálta utolsó, 5. szimfóniáját, amelynek magasztos témáját így foglalta szavakba a szerző: "Az emberi szellem nagyságáról kívántam szimfóniát írni... Az 5. szimfóniában a szabad és boldog embert akartam megénekelni, lovagiasságát és szellemi tisztaságát. Nem merném azt állítani, hogy ezt a témát eleve kiválasztottam - inkább kisarjadt bennem és kifejezésre tört."

Egy csodálatraméltóan szabad ember emlékét idézi szerdán az immár hagyományos Hommage a Ligeti (Nemzeti Hangversenyterem, május 7., fél nyolc). A sokszereplős, Rácz Zoltán által igazított koncerten Ligeti György különböző alkotói korszakaiból szólalnak meg művek: így az 1965-ben Stockholmban ősbemutatott Requiem, az 1996-os Hamburgi koncert, vagy épp a Síppal, dobbal, nádi hegedűvel az ezredfordulóról.

S végezetül három Bach két Bach-koncerten. A Liszt Ferenc Kamarazenekar szombati koncertjén (BMC, május 3., fél nyolc) a nagy Bach mellett a második fiú, Carl Philipp Emanuel jut érdemi szerephez, hogy kedden azután egy oldalági felmenő, Johann Christoph művei is megszólaljanak majd Vashegyi György és az Orfeo Zenekar Bach-estjén (BMC, május 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.