mi a kotta?

A Molière-cucc

  • mi a kotta
  • 2014. május 30.

Zene

„Néhányan vadul tapsoltak, néhányan hevesen pfujoztak, végül a taps kerekedett felül.”

Az ellenzék félbolondnak titulált, aki rossz útra tévedt, és sok más hasonló ostobaság. Mérhetetlenül büszke voltam: az első mű, amely a tömegek ellenzésére talált - ez bizonyítja, hogy van valami jelentősége... Az első lépés a függetlenség felé." Az ifjú Richard Strauss nyugtázta ilyen elégedetten 1888-ban azt az erősen vegyes fogadtatást, amelyre Itáliából című szimfonikus költeménye lelt a müncheni ősbemutatón. "Sohasem élt még nagy művész, akit ezrek ne gondoltak volna bolondnak" - erősítette alkotói egóját Strauss, hogy utóbb aztán hosszú életén át kora legünnepeltebb, kultikus tisztelettel övezett zeneszerzője gyanánt szerepeljen. Olasz úti élményeit jelenetező kompozíciója, amelynek záró, negyedik tételében a népszerű Funicul“, funicula triviális dallama is szerephez jutott, szombaton a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Strauss-koncertjét fogja megnyitni (Nemzeti Hangversenyterem, május 3., fél nyolc). A zeneszerző júniusban kikerekedő százötvenedik születésnapját mintegy megelőlegező hangversenyen Kocsis Zoltán még egy Strauss-darabot vezényel majd, s ez Az úrhatnám polgár kísérőzenéjéből összeállított szvit lesz, melyre a komponista levelezésében kicsinylően így utalt: "a kis Molière-dolog".

A hétvége másik főeseménye a Concerto Budapest orosz tematikával kecsegtető (Concerto Russo) sorozatának esedékes programja lesz - első felében Beethoven zongorát, hegedűt és gordonkát főszerepeltető Hármasversenyével (Zeneakadémia, május 4., fél nyolc). Jandó Jenő, Szabadi Vilmos és az alig huszonegy éves csellóművész, Szabó Ildikó (fotónkon) játssza majd e versenymű szólóit, hogy a második koncertrészben Keller András azután valóban orosz, sőt szovjet-orosz zenét intsen be együttesének. Szergej Prokofjev 1944 nyarán komponálta utolsó, 5. szimfóniáját, amelynek magasztos témáját így foglalta szavakba a szerző: "Az emberi szellem nagyságáról kívántam szimfóniát írni... Az 5. szimfóniában a szabad és boldog embert akartam megénekelni, lovagiasságát és szellemi tisztaságát. Nem merném azt állítani, hogy ezt a témát eleve kiválasztottam - inkább kisarjadt bennem és kifejezésre tört."

Egy csodálatraméltóan szabad ember emlékét idézi szerdán az immár hagyományos Hommage a Ligeti (Nemzeti Hangversenyterem, május 7., fél nyolc). A sokszereplős, Rácz Zoltán által igazított koncerten Ligeti György különböző alkotói korszakaiból szólalnak meg művek: így az 1965-ben Stockholmban ősbemutatott Requiem, az 1996-os Hamburgi koncert, vagy épp a Síppal, dobbal, nádi hegedűvel az ezredfordulóról.

S végezetül három Bach két Bach-koncerten. A Liszt Ferenc Kamarazenekar szombati koncertjén (BMC, május 3., fél nyolc) a nagy Bach mellett a második fiú, Carl Philipp Emanuel jut érdemi szerephez, hogy kedden azután egy oldalági felmenő, Johann Christoph művei is megszólaljanak majd Vashegyi György és az Orfeo Zenekar Bach-estjén (BMC, május 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.