mi a kotta?

A Molière-cucc

  • mi a kotta
  • 2014. május 30.

Zene

„Néhányan vadul tapsoltak, néhányan hevesen pfujoztak, végül a taps kerekedett felül.”

Az ellenzék félbolondnak titulált, aki rossz útra tévedt, és sok más hasonló ostobaság. Mérhetetlenül büszke voltam: az első mű, amely a tömegek ellenzésére talált - ez bizonyítja, hogy van valami jelentősége... Az első lépés a függetlenség felé." Az ifjú Richard Strauss nyugtázta ilyen elégedetten 1888-ban azt az erősen vegyes fogadtatást, amelyre Itáliából című szimfonikus költeménye lelt a müncheni ősbemutatón. "Sohasem élt még nagy művész, akit ezrek ne gondoltak volna bolondnak" - erősítette alkotói egóját Strauss, hogy utóbb aztán hosszú életén át kora legünnepeltebb, kultikus tisztelettel övezett zeneszerzője gyanánt szerepeljen. Olasz úti élményeit jelenetező kompozíciója, amelynek záró, negyedik tételében a népszerű Funicul“, funicula triviális dallama is szerephez jutott, szombaton a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Strauss-koncertjét fogja megnyitni (Nemzeti Hangversenyterem, május 3., fél nyolc). A zeneszerző júniusban kikerekedő százötvenedik születésnapját mintegy megelőlegező hangversenyen Kocsis Zoltán még egy Strauss-darabot vezényel majd, s ez Az úrhatnám polgár kísérőzenéjéből összeállított szvit lesz, melyre a komponista levelezésében kicsinylően így utalt: "a kis Molière-dolog".

A hétvége másik főeseménye a Concerto Budapest orosz tematikával kecsegtető (Concerto Russo) sorozatának esedékes programja lesz - első felében Beethoven zongorát, hegedűt és gordonkát főszerepeltető Hármasversenyével (Zeneakadémia, május 4., fél nyolc). Jandó Jenő, Szabadi Vilmos és az alig huszonegy éves csellóművész, Szabó Ildikó (fotónkon) játssza majd e versenymű szólóit, hogy a második koncertrészben Keller András azután valóban orosz, sőt szovjet-orosz zenét intsen be együttesének. Szergej Prokofjev 1944 nyarán komponálta utolsó, 5. szimfóniáját, amelynek magasztos témáját így foglalta szavakba a szerző: "Az emberi szellem nagyságáról kívántam szimfóniát írni... Az 5. szimfóniában a szabad és boldog embert akartam megénekelni, lovagiasságát és szellemi tisztaságát. Nem merném azt állítani, hogy ezt a témát eleve kiválasztottam - inkább kisarjadt bennem és kifejezésre tört."

Egy csodálatraméltóan szabad ember emlékét idézi szerdán az immár hagyományos Hommage a Ligeti (Nemzeti Hangversenyterem, május 7., fél nyolc). A sokszereplős, Rácz Zoltán által igazított koncerten Ligeti György különböző alkotói korszakaiból szólalnak meg művek: így az 1965-ben Stockholmban ősbemutatott Requiem, az 1996-os Hamburgi koncert, vagy épp a Síppal, dobbal, nádi hegedűvel az ezredfordulóról.

S végezetül három Bach két Bach-koncerten. A Liszt Ferenc Kamarazenekar szombati koncertjén (BMC, május 3., fél nyolc) a nagy Bach mellett a második fiú, Carl Philipp Emanuel jut érdemi szerephez, hogy kedden azután egy oldalági felmenő, Johann Christoph művei is megszólaljanak majd Vashegyi György és az Orfeo Zenekar Bach-estjén (BMC, május 6., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.