Koncert

A Snétberger Zenei TehetségKözpont 8. évfolyamának

Zene

A Snétberger Zenei TehetségKözpont 8. évfolyamának diákjai magával ragadó és változatos évzárót tartottak, amelynek sava-borsa az volt, hogy egy csomó spanyol és flamenco tematikájú darabot adtak elő; nemrég azért koncerteztek Spanyolországban, mert Snétberger Ferencet nemzetközi tehetséggondozási díjjal tüntették ott ki. A Berlinben élő gitárosnak érvényes és fenntartható válasza van Magyarország egyik legsúlyosabb társadalmi problémájára. A több darabban is untermannként fellépő „Feri bácsi” szisztémája közismert, évente összesen tizenkét hétig tanítanak – és nevelnek – Felsőőrsön, bentlakásos képzésen tehetséges, de nehéz helyzetben élő roma fiatalokat. Megalapozzák további zenei képzésüket, lehetőséget adnak nekik a zenei egzisztencia megteremtésére.

A többórás hangversenyt a tíz­évesforma Váradi Amanda pompás Tarantellája nyitotta. Előtte Beri Áron gitáros konferansziéként adta meg a keresetlen és jópofa alaphangot, semmi sem emlékeztetett a növendékhangversenyek olykor izzadságszagú, nyögvenyelős lefolyására. A csapat a nagy korkülönbségek ellenére is erősen összetartónak mutatkozott, s minden műfajban lelkesnek, elhivatottnak. Mindenki kiérdemelte a közönség elismerését, de néhányukat külön is ki kell emelni. Janszó Orsolya énekes az első növendék, akit egyből a hágai egyetemre vettek fel. Népdalduettjét Danyi Diánával, egy Arvo Pärt-szólamot és az egyik leghíresebb Händel-áriát tőle hallva ebben semmi meglepő nincs. Több jazz-zongorista is ugyanilyen kész produkcióval állt ki, közülük Kökény Richárd volt a legmeggyőzőbb, de Farkas Attila és Farkas Zsolt technikája is nagyon penge. Egyenesen léleg-zet­el­állító volt Horváth László hegedűs Zigeunerwiesenje és Lakatos Béla Robert Muczynski-interpretációja klarinéton.

Pesti Vigadó, április 28.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."