Lemez

David Fray (és barátai): Bach Concertos for 2,3 & 4 pianos

  • - csk -
  • 2019. június 9.

Zene

Sokszor igazolt tapasztalat, hogy a régizenei repertoárból Bach billentyűs művei reagálnak legkedvezőbben a modern hangszeren történő megszólaltatásra. A mai zongorák egzakt hangzása nagyszerűen szolgálja a plasztikus hangképzést, a tiszta rajzolatú ritmika megjelenítését és a világos artikulációt, mindez pedig rendkívül előnyös Bach billentyűs műveiben, legyen szó a Wohltemperiertes Klavierról, a Partitákról, a Két- és háromszólamú invenciókról, a Francia és Angol szvitekről.

Vagy éppen a zongoraversenyekről (amelyek eredetileg persze csembalóversenyek). Ezeknek külön ága a két, három, illetve négy zongorára írt versenyművek csoportja, amelyet – öt művet – legutóbb a francia David Fray, korunk egyik kiemelkedő Bach-interpretátora vett lemezre. Társaiul egykori tanárát, Jacques Rouvier-t és két kortársát, Emmanuel Christient és Audrey Vigoureux-t választotta (ők is Rouvier-növendékek), a zenekar az Orchestre National du Capitole de Toulouse vonósegyüttese.

Tárgyilagosság és indulat, tagoltság és éneklő dallamformálás, rugalmasság és energia – ezek lehetnek a hívószavak, ha jellemezni próbáljuk az öt versenymű szuggesztív, magas színvonalú megszólaltatását. A négy billentyűs muzsikus egységes zenei szemléletet képvisel, amelyben meghatározó az emocionalitás és a kontroll egyensúlya, a magasfokú hangszeres kidolgozás és a kreatív, színgazdag muzsikálás szelleme. A darabok ebben a kortalanul „stílusok feletti” interpretációban egyszerre szólalnak meg hamisítatlan barokk versenyművek és időtlenül modern kompozíciók gyanánt.

Erato, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."