A Sziget Fesztivál idén sem csak koncertekből állt

Zene

A némileg összeszűkült ArtZone legérdekesebb kiállítása egy Ukrajna kulturális műemlékeit 3D-s makettek formájában bemutató tárlat.

Pár éve kisebb helyre költözött a Civil Sziget, azért még mindig fontos pontját képezi a fesztiválprogramnak. Évről évre megteszem a körutamat itt, így talán csak számomra tűnik kissé vérszegénynek és önismétlőnek a felhozatal. De ahogy látom, sok fiatal fesztiválozó először támolygott be az árnyas helyszínre, és nekik még mindig érdekes például, hogy a pszichológia társaság ifjúsági tagozatának sátránál pszichológiai tesztet töltsenek ki. (“Te nem is vagy társfüggő”, simogatja a lány nyugtatóan a fiúja karját, “nem is értem, miért jelölted be, hogy a párod szükségleteit a saját szükségleteid elé helyezed...” A fiú lehajtott fejjel, maga elé motyogva: “Ide se én akartam jönni.”) Én a stressz-szintemet akartam ellenőrizni, de már az kicsit felcsavart, hogy nem volt elég tesztpapír, így egy lapon kellett volna külön számolgatnom a pontokat. A kedves pszichológus lány megszámolta: a magyar átlag felett vagyok szorongó. Nem mondom, hogy meglepett az eredmény.

A rendkívül fontos munkát végző NANE immár harmincadik alkalommal van kint, a Civil Sziget kevés állandó részvevőinek egyikeként. Piros ember alakú céltábláik a zóna képéhez tartoznak. Évről évre több helyszín foglalkozik a lelki segítségnyújtással és azzal, hogy a mentális egészségünk megérzésének fontosságát, illetve a határaink megtartásának fontosságát hirdessék – köszönet ezért a szervezőknek.

Ami szívfájdító: az eddig hatalmas ArtZone összeszűkült, és elköltözött az otthonát adó nagy rétről. Persze a művészet és a kiállítások nem tűntek el, de sokkal kevesebb a workshop és az alkotásra alkalmas kényelmes helyszín. A harmincadik fesztiválról is csak egy bénácska (legalábbis kevésbé érdekes, mozgalmas) fotókiállítás emlékezik meg csupán.

De egy nagyon fontos anyag mégis kellő teret kapott. Az Ukraine in Miniature című vándorkiállítás idén június 23-án indult el, először Finnországban volt látható. A tárlat alapját hófehér makettek képezik Ukrajna kulturális jelentéségű épületeiről. Mindegyikük fekete alapon áll és forgatható, többüket utoljára lehet így egyben megszemlélni: megsérültek vagy elpusztultak a háború alatt. Mini másaik 2023-as állapotokat mutatnak, azóta többüket szintén bombatalálat érte. Megrázó nézni, ahogy némelyik modell a romjaiban van jelen: a pusztulás látványa kicsiben és hófehérben is szívszorító. A tárlat célja rávilágítani arra, micsoda pusztítást végez Oroszország, mit söpör el örökre a háború.

 
Fotó: Németh Diána
 

A kiállításon a 3D-s modellek mellett videókat is látunk (múzeumok bombázásáról, kulturális javak megsemmisüléséről és Balzac szerelméről is – ami ebben a kontextusban különösen mélyen érinthet). A VR-túra már csak ráadás: a bőrünk alá megy az élmény.

Miből áll össze az identitásunk, kérdezi a tárlat. Az erődök, repülőterek, múzeumok kulturális örökségünk mindenképpen fontos részei. Nézzük a zsinagóga mását (Ungvár), a víztornyot (Vinnicja) vagy a Hotel “Ukraine”-t (Luhanszk) és világossá válik: az oroszok az ukrán nép teljes elsöprésére törekednek.  

 
Fotó: Németh Diána
 

Az eddigi felmérések szerint az orosz erők 2023-ig 1062 kulturális örökségi helyet semmisítettek meg, vagy rongáltak meg Ukrajna-szerte. De valóban kitörölhetőek a műemlékek, archívumuk és a könyvtárok kincsei, évszázados megőrzött emlékei a történelmi narratívából, akármilyen elsöprő erejűek is legyenek a támadások? Ahogy Roland Kovats, a projektet szervező USAID/ENGAGE vezető tisztviselője nyilatkozta: nem lehet sikeres az oroszok törekvése, mert az ukránok, felismerve ezt a szándékot “fáradhatatlanul dolgoznak kultúrájuk megőrzésén, dokumentálják az orosz agresszió által okozott bűncselekményeket és pusztításokat”, hogy megőrizzék kulturális identitásukat.

A 29 épületmaketthez 29 ukrán zeneszerző komponált egy-egy művet. Ezeket ott helyben hallgathatjuk meg, illetve némelyiküket az Ukraine in Miniature odalán, ahol az épületek is láthatók egykori és jelenlegi állapotukban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.