mi a kotta?

Tűzijátékos dalok

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/33. hétre

„[A]mikor már nagyon öreg növendék voltam, és egy negyvenszemélyes kamarazene órán egy általam nem ismert szonátát játszottak, Weiner hirtelen leállította őket – szokása szerint. »Na kérem – mondja a zongorásnak –, mi volt a hiba?« Nem tudta. A hegedűstől is megkérdezte: »Mi volt a hiba?« Erre elkezdett sorra kérdezősködni mindenkitől, míg végül engem hagyott utolsónak. Én bizony éppen hetyegtem egy kislánnyal a hátsó sorokban. »Kérem, nem figyeltem, nem tudom, mi volt a hiba« – válaszoltam. Mérgesen rám nézett és azt mondta: »Mondja kérem, ha magába szúrnak egy gombostűt, csak akkor veszi észre, ha odafigyel?« Miután megtudtam, mi volt a hiba, ismét magyarázkodni kezdtem, hogy egy ismeretlen műnél honnan tudhattam volna. Erre Weiner ismét leégetett: »Kérem, elég soká tanult már nálam, hogy ennyi zenei ízlése legyen.«”

Banda Ede csellóművész visszaemlékezése szerint így oktatta tanítványait a 20. század egyik legnagyobb tanáregyénisége, Weiner Leó, akinek a tanítványai állítólag hallás után megismerték egymást. Solti Györggyel történt meg egyszer, hogy pár ütem játék után odafordult a partneréhez: „Mondja, mikor tanult Weinernél?”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.