mi a kotta?

Tűzijátékos dalok

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/33. hétre

„[A]mikor már nagyon öreg növendék voltam, és egy negyvenszemélyes kamarazene órán egy általam nem ismert szonátát játszottak, Weiner hirtelen leállította őket – szokása szerint. »Na kérem – mondja a zongorásnak –, mi volt a hiba?« Nem tudta. A hegedűstől is megkérdezte: »Mi volt a hiba?« Erre elkezdett sorra kérdezősködni mindenkitől, míg végül engem hagyott utolsónak. Én bizony éppen hetyegtem egy kislánnyal a hátsó sorokban. »Kérem, nem figyeltem, nem tudom, mi volt a hiba« – válaszoltam. Mérgesen rám nézett és azt mondta: »Mondja kérem, ha magába szúrnak egy gombostűt, csak akkor veszi észre, ha odafigyel?« Miután megtudtam, mi volt a hiba, ismét magyarázkodni kezdtem, hogy egy ismeretlen műnél honnan tudhattam volna. Erre Weiner ismét leégetett: »Kérem, elég soká tanult már nálam, hogy ennyi zenei ízlése legyen.«”

Banda Ede csellóművész visszaemlékezése szerint így oktatta tanítványait a 20. század egyik legnagyobb tanáregyénisége, Weiner Leó, akinek a tanítványai állítólag hallás után megismerték egymást. Solti Györggyel történt meg egyszer, hogy pár ütem játék után odafordult a partneréhez: „Mondja, mikor tanult Weinernél?”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.