rés a présen

„A vonaton is tanulok”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. augusztus 28.

Zene

Bősze Ádám zenetörténész

rés a présen: Miért hagytad abba a műsorvezetést a Bartókon, és tértél át a komolyzenei stand-upra?

Bősze Ádám: A Bartók rádió tizenöt éve, ha lassú ütemben is, de folyamatos változással telt. Kezdődött a megfelelni vágyás elfelejtésével, folytatódott a rögtönzés elsajátításával, majd a színpadi beszédben való rutinszerzéssel, ami aztán alapot adott az önálló műsoroknak. Az utolsó rádiós években már egymást érték az esti produkciók, a komolyzenei stand-upok, azaz szórakoztató ismeretterjesztő előadások. Már 2022-ben szerettem volna fölmondani a rádiónál, de akkor a kollégák mindent megtettek azért, hogy maradjak. Ezért is nagyon hálás vagyok nekik, de rá egy évre már végérvényessé vált, új útra kell lépjek. Tavaly február 28-án dolgoztam ott utoljára.

rap: Mivel kezdted a tájolást?

BÁ: A virtigli stand-up volt az első. Az a két egész estés műsor (#szeretnekahallgatók, Bő szekund), amelyek ugyan komolyzenéről szóltak, de minden sztorinak az volt a célja, hogy az emberek nevessenek. 2017-ben és 2019-ben jelentkeztem új előadással. Utána „finomodott” az egész: noha a humor fontos szerepet játszott, de már nem a nevettetés, hanem a szórakoztató formában való ismeret­átadás kapott nagyobb hangsúlyt. Morendo címmel a zeneszerzők halálos betegségeiről beszéltem először, utána pedig a Nagy zenészek, nagy szerelmek című sorozat jött. Erre írtad te a Narancsban, hogy Bősze Ádám a komolyzene Nyáry Krisztiánja. A love storykkal pedig bejártam szinte az egész országot. És akkor jöttek a felkérések: az Eötvös10-től (Álkulcs a zenéhez, Muzikális bestiák), az Óbudai Társaskörtől (Nagy Himnusz sztori – Nyáry Krisztiánnal), a Nemzeti Táncszínháztól (Láb­ujj­hegyen – Megyeri Lénával), a MOMKulttól (Páratlan párok – László Ferenccel) és a Haydneumtól (Haydnnal Londonban, majd …Párizsban, az idén …Bécsben), hogy csak a legfontosabbakat említsem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."