rés a présen

„A vonaton is tanulok”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. augusztus 28.

Zene

Bősze Ádám zenetörténész

rés a présen: Miért hagytad abba a műsorvezetést a Bartókon, és tértél át a komolyzenei stand-upra?

Bősze Ádám: A Bartók rádió tizenöt éve, ha lassú ütemben is, de folyamatos változással telt. Kezdődött a megfelelni vágyás elfelejtésével, folytatódott a rögtönzés elsajátításával, majd a színpadi beszédben való rutinszerzéssel, ami aztán alapot adott az önálló műsoroknak. Az utolsó rádiós években már egymást érték az esti produkciók, a komolyzenei stand-upok, azaz szórakoztató ismeretterjesztő előadások. Már 2022-ben szerettem volna fölmondani a rádiónál, de akkor a kollégák mindent megtettek azért, hogy maradjak. Ezért is nagyon hálás vagyok nekik, de rá egy évre már végérvényessé vált, új útra kell lépjek. Tavaly február 28-án dolgoztam ott utoljára.

rap: Mivel kezdted a tájolást?

BÁ: A virtigli stand-up volt az első. Az a két egész estés műsor (#szeretnekahallgatók, Bő szekund), amelyek ugyan komolyzenéről szóltak, de minden sztorinak az volt a célja, hogy az emberek nevessenek. 2017-ben és 2019-ben jelentkeztem új előadással. Utána „finomodott” az egész: noha a humor fontos szerepet játszott, de már nem a nevettetés, hanem a szórakoztató formában való ismeret­átadás kapott nagyobb hangsúlyt. Morendo címmel a zeneszerzők halálos betegségeiről beszéltem először, utána pedig a Nagy zenészek, nagy szerelmek című sorozat jött. Erre írtad te a Narancsban, hogy Bősze Ádám a komolyzene Nyáry Krisztiánja. A love storykkal pedig bejártam szinte az egész országot. És akkor jöttek a felkérések: az Eötvös10-től (Álkulcs a zenéhez, Muzikális bestiák), az Óbudai Társaskörtől (Nagy Himnusz sztori – Nyáry Krisztiánnal), a Nemzeti Táncszínháztól (Láb­ujj­hegyen – Megyeri Lénával), a MOMKulttól (Páratlan párok – László Ferenccel) és a Haydneumtól (Haydnnal Londonban, majd …Párizsban, az idén …Bécsben), hogy csak a legfontosabbakat említsem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.