mi a kotta?

A Piece For Peace

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/35. hétre

Az élet már nem rózsás, beköszöntött a tél – írta Schubert egyik barátja a zeneszerző melankolikus lelkiállapotáról 1828-ban. Amikor a komponistát a hogylétéről kérdezte, Joseph von Spaun, a nemesi származású jó barát ezt a választ kapta: „Gyere el Schoberhez ma este, és játszani fogok neked egy szörnyűséges dalciklust, amelyek jobban hatnak rám, mint bármi más, amit eddig írtam.” Azon az estén Schubert maga énekelte végig a Téli utazást, és amikor valaki megjegyezte, hogy A fenyőfa különösen tetszik neki, Schubert kijelentette: „Ezek a dalok jobban tetszenek, mint bármi, és idővel ti is így vélekedtek majd.” A dalciklus annak ellenére névelő nélkül szerepel a kotta­kiadások címlapján, hogy Wilhelm Müller költő még feltüntette a névelőt a saját versciklusa címében. Benjamin Appl baritonénekes és Villányi Dániel határozottan allegóriát – életre-halálra, szerelemre-magányra, reményre-borúra, vándorlásra, elvágyódásra – látnak a címben, és így is fogják előadni a magyarországi deportálások 80. évfordulójára emlékezve az Óbudai zsinagógában (szeptember 30., hét óra).

Ezen a pénteken a MÁV Szimfonikus Zenekar az Újvilág-szimfóniával búcsúztatja a nyarat a Bakáts Feszten. Dvořák remekművét Farkas Róbert karmester vezényli (Assisi Szent Ferenc-plébániatemplom, augusztus 30., négy óra). A Budapesti Fesztiválzenekarral pedig másnap, immár szokás szerint a Hősök terén találkozunk, ahol a békéért játszanak orosz, ukrán, izraeli és palesztin hátterű szólistákkal, Fischer Iván vezetésével. „Együtt, a zene révén szeretnénk kifejezni közös reménységünket, hogy véget érhet a fegyveres konfliktusok okozta szenvedés, és a jövő a kölcsönös megbecsülés és a béke jegyében áll majd” – üzente a karmester. Diana Tishchenko és Alexander Sitkovetsky Bach-kettősversenyt játszanak, de felcsendül majd Mahler III. szimfóniájának utolsó tétele is a szeretetről (augusztus 31., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.