Lemez

A zenebohóc mosolya

Avey Tare's Slasher Flicks: Enter The Slasher House

  • - minek -
  • 2014. szeptember 1.

Zene

David Portner az Animal Collective beltagja, mindenese, ezer hangszeren játszó zenésze és emblematikus (elsőre kétségtelenül kissé idegborzoló) énekhangja, akit csak Avey Tare néven ismer a világ.

Fékezhetetlen kreativitása, mondhatni, a kezdetektől fogva az AC-n kívüli, sokszor a rejtélyességig kísérletezős produkciókba sodorta - pedig hát az anyaegyüttesben sem kellett visszafognia magát. Még 2005-2006 táján készített és kiadott három nagylemeznyi anyagot a Black Dice-tag Eric Copelanddel (ezek azért elég elvetemült zenék), majd 2007-ben izlandi szerelmével, későbbi házastársával, Kría Brekkannal is készített egy albumot, hogy aztán a tőle való válása után egy némileg elektronikusabb, sötétebb zenés traumakezelést adjon ki Down There címen.

Az idei, címében a mészárlós zsánerfilmeket idéző lemezét azonban már egy csaknem szabályos trió (a Slasher Flicks) főnökeként rögzítette. Muzsikustársai segítségével egy kellemesen elvarázsolt, magával ragadó lemezt sikerült készítenie, amely egy olyan szellemvasutazásra emlékeztet, ahol végül minden állomáson kellemesen csalódik az ember. Mindez annak is köszönhető, hogy a finoman pszichedelikus, barátságos elektronikával és izgalmas hangszerfutamokkal kibélelt zenei inkubátorban erős poptöltetű melódiák és a horrortémákkal is játékosan bánó dalok születtek a kezeik alatt. Borultságról szó se essék, pláne a Blind Babe-hez hasonló punkos dalok hallatán - a nagy slágernek szánt Little Fangs kapcsán pedig asszociálhatunk akár a Vampire Weekendre, sőt távolról a néhai Neuroticra is.

A szigort is visszafogottan adagolja hősünk: az elidegenítésben is csak addig megy el, amíg némi álcát biztosít alapvetően dúdolásra termett dallamai számára. És még ehhez képest is szinte meglepetésként érik a hallgatót az olyan, már majdnem bukolikus hangulatú dalok, mint a Roses On The Window - bár ennél a végén némi savazással sikerül zordonba fordítani a túlságos idillt. Ez a metódus rá is világít Avey Tare egyszerű bűvésztrükkjére, mely szinte Karinthy cirkuszi mutatványossá átlényegülő zenészét idézi: maximális (indie-)popérzékenységét túlvilági effektek mögé rejti - de a kulisszák mögül folyton kivillan a művész széles vigyora.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.