Lemez

A zenebohóc mosolya

Avey Tare's Slasher Flicks: Enter The Slasher House

  • - minek -
  • 2014. szeptember 1.

Zene

David Portner az Animal Collective beltagja, mindenese, ezer hangszeren játszó zenésze és emblematikus (elsőre kétségtelenül kissé idegborzoló) énekhangja, akit csak Avey Tare néven ismer a világ.

Fékezhetetlen kreativitása, mondhatni, a kezdetektől fogva az AC-n kívüli, sokszor a rejtélyességig kísérletezős produkciókba sodorta - pedig hát az anyaegyüttesben sem kellett visszafognia magát. Még 2005-2006 táján készített és kiadott három nagylemeznyi anyagot a Black Dice-tag Eric Copelanddel (ezek azért elég elvetemült zenék), majd 2007-ben izlandi szerelmével, későbbi házastársával, Kría Brekkannal is készített egy albumot, hogy aztán a tőle való válása után egy némileg elektronikusabb, sötétebb zenés traumakezelést adjon ki Down There címen.

Az idei, címében a mészárlós zsánerfilmeket idéző lemezét azonban már egy csaknem szabályos trió (a Slasher Flicks) főnökeként rögzítette. Muzsikustársai segítségével egy kellemesen elvarázsolt, magával ragadó lemezt sikerült készítenie, amely egy olyan szellemvasutazásra emlékeztet, ahol végül minden állomáson kellemesen csalódik az ember. Mindez annak is köszönhető, hogy a finoman pszichedelikus, barátságos elektronikával és izgalmas hangszerfutamokkal kibélelt zenei inkubátorban erős poptöltetű melódiák és a horrortémákkal is játékosan bánó dalok születtek a kezeik alatt. Borultságról szó se essék, pláne a Blind Babe-hez hasonló punkos dalok hallatán - a nagy slágernek szánt Little Fangs kapcsán pedig asszociálhatunk akár a Vampire Weekendre, sőt távolról a néhai Neuroticra is.

A szigort is visszafogottan adagolja hősünk: az elidegenítésben is csak addig megy el, amíg némi álcát biztosít alapvetően dúdolásra termett dallamai számára. És még ehhez képest is szinte meglepetésként érik a hallgatót az olyan, már majdnem bukolikus hangulatú dalok, mint a Roses On The Window - bár ennél a végén némi savazással sikerül zordonba fordítani a túlságos idillt. Ez a metódus rá is világít Avey Tare egyszerű bűvésztrükkjére, mely szinte Karinthy cirkuszi mutatványossá átlényegülő zenészét idézi: maximális (indie-)popérzékenységét túlvilági effektek mögé rejti - de a kulisszák mögül folyton kivillan a művész széles vigyora.

Domino/Neon Music, 2014

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.