Lemez

Halálblues

Négy új blueslemez

  • Soós Tamás
  • 2014. szeptember 1.

Zene

Nagybeteg és nagyöreg bluesmanek boogie-ja, valamint a jövő zenéje régi klasszikusokba ágyazva.

WALTER TROUT: THE BLUES CAME CALLIN' A halálról szól a blues korunk egyik "elhallgatott" gitárosának lemezén. Walter Trout májtranszplantációra várva írta meg eddigi legszemélyesebb albumát, s egyelőre úgy tűnik, nemcsak a lemez, de a műtét is jól sikerült, tán azért is, mert a sebészek közben Trout bluesát búgatták. Walter amúgy tradicionális bluesgitáros, még ha nem is purista: rockelemeket például kedvvel vegyít zenéjébe, és most egészen a rock & rollos gyökerekig lapátolt vissza. Az aktuális korong ugyan nem annyira lendületes és fogós, mint az esszenciális Blues For The Modern Daze volt két évvel ezelőtt, de a haldokló Trouttól az is csoda, hogy játékán, hangján nem érződik a betegség. Szerencséje, hogy nemcsak John Mayall és John Lee Hooker mellett csiszolt, enyhén hendrixes gitárkezelése, de fátylas hangja is bizserget, amit a lemez központi darabjának számító The Bottom Of The Riverben Johnny Casht idéző beszédmodorral, metaforikus történetmeséléssel tetéz. De hiába facsarnak szívet a bluessiratók, ez mégsem gyászlemez. A Hammonddal jócskán hintett bluesrock és a régimódi boogie is felbukkan, melyet Walter tanítómestere, Mayall játszik. A feleségének írt Nobody Moves Me Like You Do-ig kiderül: mégiscsak a túlélésről szólt Trout bluesa... (Provogue, 2014)

 

 

 

 

WILKO JOHNSON & ROGER DALTREY: GOING BACK HOME ...ahogy Wilko Johnsoné is, 2012 végén diagnosztizáltak nála gyógyíthatatlan hasnyálmirigyrákot, ő viszont a kemoterápia helyett egy közös blues sessionre fizetett be a Who énekesével. A dokik akkor tíz hónapot jósoltak neki, s nem akarjuk továbbkölteni a blues mítoszát, de az egykori Dr. Feelgood-gitáros még mindig él, sőt a stúdiólemeze mellett a saját és a Status Quo klasszikus felállásának búcsúturnéját is letolta (utóbbit előzenekarként). Idén áprilisban azért kés alá feküdt, hogy eltávolítsák focilabda méretű tumorát, de addigra kihozta a Going Back Home-ot, amire régi Dr. Feelgood- és szólószámokat hangolt újra Roger Daltrey-val. Míg Walter Trout lemezét a személyes ihletés, Johnsonét a felhabzó életerő egyéníti, mely az örök depressziós gitáros jellegzetes, darabos játékában csapódott le. Fazont csak minimálisan igazítottak, a punk kialakulásához is hozzájáruló nyers, faragatlan rythm and blues mégis frissen lüktet. Amihez nagyon kell Daltrey, aki 70 évesen is jobb énekes, mint Lee Brilleaux fénykorában, és barázdált hangjával nemcsak a Wilko-szerzeményeket, de Bob Dylan Can You Please Crawl Out Your Window?-ját is kiteljesíti. (A lemez kedvéért újraindított legendás Chess Records, 2014)


 

 

 

 

JOHN MAYALL: A SPECIAL LIFE Karrierjét koronázná a brit blues keresztapja, John Mayall is, aki hírhedt Bluesbreakerében olyan gitárosokat nevelt ki, mint Eric Clapton, Peter Green vagy Mick Taylor. Mayall az új évezredben leginkább az évfordulókra készít stúdiólemezeket: a régi játszótársakkal jammelt Along For The Ride karrierjének 40. évét ünnepelte, a Bluesbreakers újbóli feloszlatása utáni első lemez, a Tough a 75. életévét, a tavaly novemberben rögzített A Special Life pedig a nyolcvanadikat. Elvárásokat is ennek megfelelően kell szőni: az aktuális soralbum egy éltes blueszenész örömzenéje, különösebb tét nélkül. Mayall, aki mindig is előszeretettel kalandozott a műfaj határterületein, most szigorúbban őrzi a nagyvárosi blues ortodox formáit. Az Albert King- és Eddie Taylor-átgyúrások közepette csak az a meglepő, hogy a legjobb szám egy ropogós Mayall-szerzemény, és még csak nem is az újrajátszott Heartache, hanem a menetelős dobtémára ültetett, harmonikával-zongorával kalauzolt vallás- és világkritika, a World Gone Crazy. 58. albumnak azért elég korrekt ez. (Forty Below Records, 2014)

KENNY WAYNE SHEPHERD BAND: GOIN' HOME Kennynek még csak a hetedik stúdiólemeze jött ki, de a bluesgitáros most tartotta megfelelőnek az időt a műfajban kötelező "így jöttem" album elkészítésére. A Goin' Home a három évvel ezelőtti How I Go logikus folytatása, amely a mainstream rock felé tett kitérő után egyensúlyba hozta Kenny két fő hatását, a pőre blues- és a populáris rádiórockot. A friss korong egészen a csodagyerek státuszt megalapozó debütlemezig lép vissza, sőt azon is túlra: a legnagyobb kortárs Stevie Ray Vaughan-tanítvány a szülővárosában rögzítette a játékára legnagyobb hatást gyakorolt bluesklasszikusokat. Saját szerzemény tehát nincs, sajátos gitárstílus viszont van: a Joe Bonamassa és Jonny Lang mellett a fiatal generáció sztárjának tartott Shepherd mindig is a változatos fogalmazásmód, a közös tőről fakadó, de szerteágazó gitártónusok mestere volt, a Goin' Home-on pedig a bluesgitározás szinte minden alfaját felmutatja. A válogatás ugyan lehetne exkluzívabb, és a fúvósszekciót is túlhangsúlyozták, lecsiszolva ezzel néhány dal élét, de mivel az impozáns vendégsereggel (Ringo Starr, Keb' Mo', Warren Haynes) támogatott lemez a bluesstílusok keresztmetszetét nyújtja, a műfajba és Shepherd munkásságába is kellemesen bevezet. A KWS magnum opusa viszont még várat magára. (Concord, 2014)


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.