A fénykép hatalma - Koncepció: fotográfia - Párbeszédek és állásfoglalások (kiállítás)

Zene

A fotográfia hagyományos műfajától a szerzői fotográfiáig alcímet viselő kiállítás a német DZ BANK 15 éves gyűjtőtevékenységének egyfajta lenyomatát mutatja be. A kizárólag fotográfiákból álló gyűjtemény félezer művésztől körülbelül 5500 művet tartalmaz, Budapesten ebből több mint negyven művész képei láthatók.

A fotográfia hagyományos műfajától a szerzői fotográfiáig alcímet viselő kiállítás a német DZ BANK 15 éves gyűjtőtevékenységének egyfajta lenyomatát mutatja be. A kizárólag fotográfiákból álló gyűjtemény félezer művésztől körülbelül 5500 művet tartalmaz, Budapesten ebből több mint negyven művész képei láthatók. A kiállítás címében a kurátorok (Luminita Sabau és Baksa-Soós Vera) kissé öncélú elméleti fejtegetéseinek esszenciáját ismerhetjük fel: mintha különlegességként, újdonságként fedeznék fel a "párbeszéd és állásfoglalás", vagyis a tudatos kommunikáció szándékát a kiállított művekben. Márpedig aligha feltételezhető bármelyik kortárs fotóművészről, hogy pusztán véletlenszerű emlékképeket, érdekesnek tűnő hétköznapi helyzeteket dokumentál, vagy elillanó személyes pillanatokat fogdos össze valami esetleges lepkegyűjteménybe; hogy ne volna tisztában a kezébe vett médium természetével, azzal, hogy a valóság és fénynyomokból szőtt "mása", síkba vetített kivágata nem azonos.

Persze nem szabad megfeledkezni a befogadó oldaláról sem, amely akár a nyelvnyújtogató, exhibicionista szertelenséget is hajlandó művészeti állásfoglalásnak tekinteni. A kiállítás induló fotósorozatát jegyző Andy Warhol az "anything goes" jegyében éppúgy készített bulvárcímlapra vagy "családi" fényképalbumba illő csoportképeket, mint mélyen személyes portréfotókat. A fényképein feltűnő hírességekkel (Salvador Dalí, Ultra Violet, Truman Capote stb.) szemben Gottfried Helnwein Face sorozatának darabjai, további ismert személyek portréi függenek. Ha már - kézbe vehető képjegyzék híján - arcfelismerő képességünkben bízva azonosítottuk az elénk vetett képmásokat (köztük Mick Jagger, Lou Reed, William Borroughs, Charles Bukowski, Leni Riefenstahl portréját), nincs több feladatunk: a kurátorok biztos kézzel vezetnek át a portré-, táj- és városképek, a filmes látásmódon átszűrt vagy konceptuális művek "dzsungelén". A készen kapott útvonal műveit összekötő tematikus vagy formai egybecsengések felismeréséhez nem kell szakértő szem - ezért e kiállítás bárkinek ajánlható.

Nem mellesleg olyan, jelentős művészek alkotásaival találkozhatunk, mint Joseph Beuys, Christian Boltanski, David Hockney, Ilya Kabakov, Robert Mapplethorpe, a kiállítás hívóképét adó Tracey Moffat, Robert Rauschenberg, Cindy Sherman, John Waters (a Rózsaszín flamingók kultfilm rendezője), s a kiállított anyagba szerencsésen illeszkednek a három magyar művész (Hajas Tibor, Gerhes Gábor és Németh Hajnal) munkái is. A művek mérete széles skálán mozog, az 1 cm3-es plexiüvegre vitt, kék színben játszó berlini városképektől (Anatolij Shuravlev) a kisebb szobányi, a falak egészét beborító installációig (Teresa Hubbard-Alexander Birchler: Gregor szobája). Érthető módon, de kissé túlreprezentált a műalkotásokról készült dokumentumfotó - Kabakov vagy Mario Merz installációit, Beuys akcióinak elillanó részleteit, Les Levine fogyasztói kultúrát kifigurázó plakátjait (Imádkozz a gyarapodásért, Szerezz többet, Fogyassz, vagy elpusztulsz) nehéz is másként bemutatni -, de láthatunk olyan szövegnyomatokat, amelyek eredetileg komputeres "használatra" készültek: az egyetemisták a számítógéphez mint afféle mai jósdához járultak a jövőre vonatkozó, egyébként soha meg nem válaszolt kérdéseikkel (Jochen Gerz: A Berkeley-jóslat).

Maradva a kiállítás címénél, a művészi fotográfia feladata valóban lehet az, hogy párbeszédre, állásfoglalásra késztesse a befogadót azáltal, hogy folytonosan az orra alá dörgöli az elfojtott, ki nem beszélt tényeket (Boltanski halotti maszkká nagyított-dermesztett fotói a harmincas években készült zsidó gimnáziumi tablóképről), hogy felmutassa a környezetünkkel kapcsolatos visszásságokat (Inge Rambow - utóbb rekultivált - meddőhányókról készített felvételei), hogy leleplezze a politikai emlékművek ürességét (Sybille Bergemann fotósorozata a berlini Marx-Engels-szobor felállításáról), vagy akár az is, hogy groteszk formában - kutyusokból - alkosson újra alapjeleket: betűket, számokat (William Wegman). De legalább enynyire az is, hogy ismeretelméleti, konceptuális kérdéseket tegyen fel a kép mibenlétével kapcsolatban (Hajas Tibor), hogy rámutasson a valóságos tárgy, a róla készült festmény és a mindkettőt egyszerre megörökítő fénykép érzékeny kapcsolatára (David Hockney), a leplezetlenül nézelődő múzeumi látogatókat megleső fényképész analóg, voyeur pozíciójára (Thomas Struth). Hogy kicsavarja és más megvilágításba helyezze az ismert ikonográfia-típusokat - fürdőgatyás művészönportré egy Caspar David Friedrich romantikus, végtelenbe táguló tájaira emlékeztető köd- és párafüggöny, valamint egy bekeretezett, üres semmi előtt (Gerhes Gábor). És hogy bemutassa azokat az ártatlanul elítélt embereket, akiket a tanúk éppen a róluk készült fényképek alapján azonosítottak (Taryn Simon). A fotó áldozatait, a fénykép hatalmát.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva június 10-ig, kedd-vasárnap, 10 és 20 óra között

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.