A fénykép hatalma - Koncepció: fotográfia - Párbeszédek és állásfoglalások (kiállítás)

Zene

A fotográfia hagyományos műfajától a szerzői fotográfiáig alcímet viselő kiállítás a német DZ BANK 15 éves gyűjtőtevékenységének egyfajta lenyomatát mutatja be. A kizárólag fotográfiákból álló gyűjtemény félezer művésztől körülbelül 5500 művet tartalmaz, Budapesten ebből több mint negyven művész képei láthatók.

A fotográfia hagyományos műfajától a szerzői fotográfiáig alcímet viselő kiállítás a német DZ BANK 15 éves gyűjtőtevékenységének egyfajta lenyomatát mutatja be. A kizárólag fotográfiákból álló gyűjtemény félezer művésztől körülbelül 5500 művet tartalmaz, Budapesten ebből több mint negyven művész képei láthatók. A kiállítás címében a kurátorok (Luminita Sabau és Baksa-Soós Vera) kissé öncélú elméleti fejtegetéseinek esszenciáját ismerhetjük fel: mintha különlegességként, újdonságként fedeznék fel a "párbeszéd és állásfoglalás", vagyis a tudatos kommunikáció szándékát a kiállított művekben. Márpedig aligha feltételezhető bármelyik kortárs fotóművészről, hogy pusztán véletlenszerű emlékképeket, érdekesnek tűnő hétköznapi helyzeteket dokumentál, vagy elillanó személyes pillanatokat fogdos össze valami esetleges lepkegyűjteménybe; hogy ne volna tisztában a kezébe vett médium természetével, azzal, hogy a valóság és fénynyomokból szőtt "mása", síkba vetített kivágata nem azonos.

Persze nem szabad megfeledkezni a befogadó oldaláról sem, amely akár a nyelvnyújtogató, exhibicionista szertelenséget is hajlandó művészeti állásfoglalásnak tekinteni. A kiállítás induló fotósorozatát jegyző Andy Warhol az "anything goes" jegyében éppúgy készített bulvárcímlapra vagy "családi" fényképalbumba illő csoportképeket, mint mélyen személyes portréfotókat. A fényképein feltűnő hírességekkel (Salvador Dalí, Ultra Violet, Truman Capote stb.) szemben Gottfried Helnwein Face sorozatának darabjai, további ismert személyek portréi függenek. Ha már - kézbe vehető képjegyzék híján - arcfelismerő képességünkben bízva azonosítottuk az elénk vetett képmásokat (köztük Mick Jagger, Lou Reed, William Borroughs, Charles Bukowski, Leni Riefenstahl portréját), nincs több feladatunk: a kurátorok biztos kézzel vezetnek át a portré-, táj- és városképek, a filmes látásmódon átszűrt vagy konceptuális művek "dzsungelén". A készen kapott útvonal műveit összekötő tematikus vagy formai egybecsengések felismeréséhez nem kell szakértő szem - ezért e kiállítás bárkinek ajánlható.

Nem mellesleg olyan, jelentős művészek alkotásaival találkozhatunk, mint Joseph Beuys, Christian Boltanski, David Hockney, Ilya Kabakov, Robert Mapplethorpe, a kiállítás hívóképét adó Tracey Moffat, Robert Rauschenberg, Cindy Sherman, John Waters (a Rózsaszín flamingók kultfilm rendezője), s a kiállított anyagba szerencsésen illeszkednek a három magyar művész (Hajas Tibor, Gerhes Gábor és Németh Hajnal) munkái is. A művek mérete széles skálán mozog, az 1 cm3-es plexiüvegre vitt, kék színben játszó berlini városképektől (Anatolij Shuravlev) a kisebb szobányi, a falak egészét beborító installációig (Teresa Hubbard-Alexander Birchler: Gregor szobája). Érthető módon, de kissé túlreprezentált a műalkotásokról készült dokumentumfotó - Kabakov vagy Mario Merz installációit, Beuys akcióinak elillanó részleteit, Les Levine fogyasztói kultúrát kifigurázó plakátjait (Imádkozz a gyarapodásért, Szerezz többet, Fogyassz, vagy elpusztulsz) nehéz is másként bemutatni -, de láthatunk olyan szövegnyomatokat, amelyek eredetileg komputeres "használatra" készültek: az egyetemisták a számítógéphez mint afféle mai jósdához járultak a jövőre vonatkozó, egyébként soha meg nem válaszolt kérdéseikkel (Jochen Gerz: A Berkeley-jóslat).

Maradva a kiállítás címénél, a művészi fotográfia feladata valóban lehet az, hogy párbeszédre, állásfoglalásra késztesse a befogadót azáltal, hogy folytonosan az orra alá dörgöli az elfojtott, ki nem beszélt tényeket (Boltanski halotti maszkká nagyított-dermesztett fotói a harmincas években készült zsidó gimnáziumi tablóképről), hogy felmutassa a környezetünkkel kapcsolatos visszásságokat (Inge Rambow - utóbb rekultivált - meddőhányókról készített felvételei), hogy leleplezze a politikai emlékművek ürességét (Sybille Bergemann fotósorozata a berlini Marx-Engels-szobor felállításáról), vagy akár az is, hogy groteszk formában - kutyusokból - alkosson újra alapjeleket: betűket, számokat (William Wegman). De legalább enynyire az is, hogy ismeretelméleti, konceptuális kérdéseket tegyen fel a kép mibenlétével kapcsolatban (Hajas Tibor), hogy rámutasson a valóságos tárgy, a róla készült festmény és a mindkettőt egyszerre megörökítő fénykép érzékeny kapcsolatára (David Hockney), a leplezetlenül nézelődő múzeumi látogatókat megleső fényképész analóg, voyeur pozíciójára (Thomas Struth). Hogy kicsavarja és más megvilágításba helyezze az ismert ikonográfia-típusokat - fürdőgatyás művészönportré egy Caspar David Friedrich romantikus, végtelenbe táguló tájaira emlékeztető köd- és párafüggöny, valamint egy bekeretezett, üres semmi előtt (Gerhes Gábor). És hogy bemutassa azokat az ártatlanul elítélt embereket, akiket a tanúk éppen a róluk készült fényképek alapján azonosítottak (Taryn Simon). A fotó áldozatait, a fénykép hatalmát.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, nyitva június 10-ig, kedd-vasárnap, 10 és 20 óra között

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”