Fecseg a felszín - Szomory Dezső: Hermelin (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. május 31.

Zene

Nagy fa és kemény dió együtt: ez a minimum, ha Szomory Dezső Hermelinje színpadra kerül. Szomory maga kerül a színpadra ilyenkor - de ezzel még nem mondtunk semmit. Mert sok csapda, még több elterelő hadművelet irányul arra, hogy kellemes, érzelmes és pikáns atelier-előadás szülessen belőle: sikeres drámaíró és sikeressé váló színésznő édesbús szerelmi kálváriája, gyerekkel és boldog véggel. Ráadásul egy efféle intonáció tuti sikerre számíthat. Legföljebb Szomory nem tapsolna neki.

Nagy fa és kemény dió együtt: ez a minimum, ha Szomory Dezső Hermelinje színpadra kerül. Szomory maga kerül a színpadra ilyenkor - de ezzel még nem mondtunk semmit. Mert sok csapda, még több elterelő hadművelet irányul arra, hogy kellemes, érzelmes és pikáns atelier-előadás szülessen belőle: sikeres drámaíró és sikeressé váló színésznő édesbús szerelmi kálváriája, gyerekkel és boldog véggel. Ráadásul egy efféle intonáció tuti sikerre számíthat. Legföljebb Szomory nem tapsolna neki.

A gyereket leszámítva ugyanis semmi és senki nem az, aminek látszik. A sikeres drámaíró, Pálfi Tibor harsány élvhajhászása, hiú önteltsége, túljátszott magabiztossága masszív magányosságot és boldogtalanságot leplez - Szomory nézőpontjából persze alig-alig. A sikeressé váló színésznő, Tóth Hermin dacból és önérzetmentésből abszolválja a vidéki sztárságot - meg azért, hogy legalább szerepkörben, vagyis életkorban "lelépje" riválisát, a tehetséges, befutott, mindazonáltal mégiscsak leginkább a Pálfi érdeklődésére hajtó Lukács Toncsit. És akkor ott van még a szimbolikus alsó szomszéd, a szűz Plundrich, akinek a végére csak sikerül följebb verekednie magát, bele egy Pálfitól levetett, ráadásul szűzen hagyott ágyba...

Ennek a darabnak a számos szereplő, kitérő és kanyar ellenére elsősorban vertikális irányban nagy a kiterjedése. Pont úgy, mint mondjuk Horesnyi Balázs nagyszabású otthont - mit otthont, palotát! kéjlakot! - ábrázoló díszletének a Nemzeti Színházban. Ebben van mélység, meg magasság is.

A darab nem elhanyagolható csapdája, hogy a szereposztás bizonyos értelemben egy és oszthatatlan: ha van jó Pálfi, lehet jó Tóth Hermin. Stohl András Pálfi Tiborja jó az élvhajhászásban, az önteltségben, a felszínben - és nincsen neki semmije, amit takargatni kellene, ezért is vonulhat csupasz fenékkel át a színpadon a fürdőszoba felé. Ez a Pálfi mindig mindent kimond, amit gondol - mert mindig pont és csak annyit gondol, amennyit kimond. Furcsamód ettől mégsem őszintének, legföljebb laposnak, egyszintesnek tűnik. Ezzel persze nemcsak a Hermint játszó Schell Judit, hanem a Lukács Toncsit játszó Básti Juli dolgát is alaposan megnehezíti: egy ilyen átlátszó pasasba képtelenség rejtélyt magyarázni...

Balikó Tamás rendezése elsősorban a közönség kegyét keresi - szerintem meg is találja. Hiszen egyetlen pillanatra sem felejti el, hogy egyszerre kell ironikusnak, vitriolosnak, érzelmesnek, meghatónak és kivált szépnek lennie minden jelenetnek; hogy a szöveg különleges csúszásaira, "szomorysnak" tudott trouvaille-aira reflektorfényt kell nyomni; hogy lehetőleg minden felvonásvég hatásos világítással és magányos, szeretnivaló kiskölyökkel jöjjön el (a harmadiknál sajnos ez nem megy, az a vég ugyanis); hogy a kisebb szerepek színészei rendezői rásegítéssel megkapják a maguk nagyobb jeleneteit. Ez mind megvan - ízlésesen ráadásul -, csak a mélységnek, a tétnek, a drámának annyi. Arra nincs válasz - de még a kérdés sem látszik -, hogy mi a fenének csapódik össze és szét és össze ez a két ember, túl az irracionális szerelmi szenvedélyen. Itt találkoznak, elválnak, jobb híján újra összeállnak - de hogy magukat keresnék, arról nincsen szó.

Pilinyi Márta jelmezei is sikeresen idézik a (múlt) századelő fátyolos szépségét; több közük van egy nosztalgikus hangulathoz, mint az egyes figurákhoz. És mivel például Schell Juditnak bármi jól áll, amit ráadnak, nem meglepő, hogy ruháin, kabátján, táskáján, kalapján bőven van mit nézni... Herminjéből leginkább a belső folyamatosság hiányzik (lehet, hogy ez maga Hermelin?); minden dialóg, feltűnés és eltűnés külön-külön van megoldva - azt az egy nőt nem látjuk, akiben mindez megfér együtt. Karcos és önérzetes, rezignált és sebzett, de az önerő, amely egy Pálfi-formátumú férfiról lehámoz minden lelki jelmezt, az hiányzik belőle.

Megvan viszont - mármint az önerő - a Básti Juli Lukács Toncsijában (ahogy megvolt annak idején, Kaposváron az ő Hermelinjében is). Básti nemcsak azt tudja a legapróbb részletekig, miről szól ez az élete tán utolsó szenvedélyébe csimpaszkodó nagy színésznő, hanem az egész darabot, az összes figurát, magát a drámát. Ezért aztán hatékonyan bevillantja Toncsi tűrőképességének és odaadásának határtalanságát az első felvonásban, bátran és pazarlón bedob mindent egy hisztériás nagyjelenetben, a másodikban - majd szépen a maga súlyos helyére teszi az egészet a harmadik felvonás megjátszottan hűvös és elegáns, lélekben már valóban megbékült asszonyának csöndességével, nyugalmával. Ez az alakítás a Szomorytól való.

A vége felé ugyanide tart Szarvas József Plundrichja is; kár, hogy az elején túlságosan belevész a kínálkozó poénokba, az egyébként valóban isteni szövegcirádákba a Pálfi ágya alatt lakástól a szüzességig - a harmadik felvonásban viszont az a valamilyen pasas jön be, akit Pálfi tiszta szívéből irigyelhetne.

Van aztán a tabló, a század eleji Pest léha életének törzsfigurái; a színészek szépen behozzák mindazt, amiről a rendező meg ők úgy gondolják, ilyennek szeretnénk gondolni ma a finom, megtartott, szecessziós békeéveket. Kicsit párizsias, kicsit bécsies, nagyon pesties - és csupa-csupa felszín...

Nemzeti Színház, május 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.