A fényképésznő - Máté Olga tárlata

  • Hajdu István
  • 2007. március 15.

Zene

Hogy Máté Olga (1878-1961) neve a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáig jószerivel ismeretlen volt, annak oka egyrészt a magyar fotótörténet és esztétika sajátos merevségében és akaratos következetességében rejlik.
A "festőies" fényképezést, az ún. piktorializmust meglehetős lenézéssel kezelő Hevesy Iván A magyar fotóművészet története című, 1959-ben megjelent, hosszú ideig etalonnak tekinthető alapművében a tendenciának szívesen közlési lehetőséget adó valamikori szaklapról, de meg egyáltalán, magáról a fotóstílusról kategorikusan kimondta, hogy "Az Amatőr (...) 1904-1910 között már úgyszólván valamenynyi illusztrációját vörös, zöld, kék vagy lila színben nyomva közölte. A színes nyomdai reprodukálás mániájához az általános ízléstelenségen kívül az is hozzájárult, hogy a fotóamatőrök sokasága maga is tarkabarka színekben állította elő másolatait a brómolajnyomás, guminyomás és mindenekelőtt a pigmentnyomás segítségével. Sőt elsősorban azok, akik magukat fotóművészeknek tartották." Máté Olga, aki épp ezekben az években kezdte pályáját, a lehető legtermészetesebben, s tegyük hozzá azonnal, nagyszerű érzékkel használta a húszas évek közepéig a piktorializmus eszközeit, amelyek a stílustisztaságot a kizárólagossággal elérni igyekvő, komplikált korszakban vesztették el érvényüket, hogy aztán a nyolcvanas évek pluralizmusával legalább történeti értelemben visszanyerhessenek belőle valamennyit. A kilencvenes évek második felétől pedig, de különösen a digitális fényképezés megjelenése óta - vagy talán pontosabb, ha a fényképezés digitalizálásáról beszélünk - a piktorializmus egészen új hangsúlyokat kapott.

Elfelejtődésének másik oka, azt hiszem, már sokkal rétegzettebb és bonyolultabb. Annak ellenére, hogy élete és fényképei szorosan hozzákötődtek a magyar szellemtörténet egy meghatározó korszakához, képei a tízes-húszas évek fordulójának rendkívül fontos, művészi dokumentumai, a harmincas években felvett építészeti fotográfiái pedig a megújulásra képesség nagyszerű példái, Máté Olga - természetesen sokakkal együtt - éppen a két korszak folytonos átértékelődésének és föl- meg leminősítésének, a politikai és az esztétikai "akaratot" keményen érvényesíteni igyekvő szándékok áldozatává lett. Pontosan azért, mert munkáinak jó része, de meg élete is szorosan kötődött kora progresszív szellemi mozgalmaihoz, sőt egy pillanatra a Tanácsköztársaság bukása idején - szinte akaratlanul - a szó szoros értelmében hősi szerepvállalásra is kényszerült, folytonos kiszolgáltatottságban, mindig változó gyökerű gyanú árnyékában létezhetett csak. Ennek következményeként egyre kétségbeejtőbb egzisztenciális helyzetbe került, s a harmincas évek végén föl kellett adnia fotográfusi praxisát. S mindezt átszínezte a nőművész dilemmája, hogy vajon a női nemi identitás és az önfenntartó művészlét egyáltalán harmóniába simítható-e. Nem sokkal korábban, nem sokkal érvényesebb érvek birtokában Máté Olgának is meg kellett valahogy válaszolnia azt a kérdést, amit a festő, Gedő Ilka fogalmazott meg a negyvenes évek végén: "Milyen lehet vajon egy festőnő mondanivalója, hogyan néz az ki kb.? Egy mesterség, aminek testi-lelki hagyományait

férfiak adogatják

egymásnak az egyiptomi piramisok óta. Tőlük venni az életformát, a mesterséget, a világlátást, hogyne, persze, talán még a zsenialitást is." Meg kellett szenvednie a válasszal annak ellenére is, hogy Nádai Pál, az egyik első fotókritikus már 1916-ban leírta róla: "Dekoratívabb, festőibb és szenzibilisebb Székely Aladárnál. Egy asszony, aki az amatőrök stílusérzékenységét nagyon elmélyült technikai tudással kötötte össze. Képein mindenkor kicsendül a képszerűség, anélkül, hogy olcsó effektusokkal (...) körítené alakjait."

A kecskeméti kiállítás - közvetve-közvetlenül - E. Csorba Csilla kiváló monográfiájához kötődik, melyet a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Helikon Kiadó jelentetett meg (2006, 208 oldal, 3500 Ft). A 92 reprodukcióval illusztrált kötet az életmű pontos keresztmetszetét adja, az elmélyült és empatikus tanulmány pedig egy roppant gazdag, egyszersmind tragikus pálya plasztikus képét tárja fel. Máté Olga már-már emblematikus történetével E. Csorba Csilla nemcsak egy majdnem elfelejtett művész reputációját teremti meg, de feltárja annak az opálosan rétegzett viszonynak a szintjeit is, melyet a 20. századi-magyar-zsidó-nő-művész szólánccal keríthetünk körül.

Kecskemét, Magyar Fotográfiai Múzeum, március 18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.