A frusztrák népe - Goda Krisztina: Csak szex és más semmi (film)

  • Dercsényi Dávid
  • 2005. december 15.

Zene

Ki tudná pontosan megmondani, hol is hagyta el frissességét, hitelességét, bölcsességét, életkedvét és nem utolsósorban humorát a 80-as évek kedvelt és erős magyar filmes műfaja, a vígjáték?

Ki tudná pontosan megmondani, hol is hagyta el frissességét, hitelességét, bölcsességét, életkedvét és nem utolsósorban humorát a 80-as évek kedvelt és erős magyar filmes műfaja, a vígjáték? Mindenesetre a következő dekád derekára egy teljesen kiürült, erőltetett, jobbára bohózati elemekből építkező roncs maradt, kimunkálatlan karakterek és forgatókönyvek, dialógusok, alpári viccek tömegét, ólomlábon járó percek nehéz emlékét hagyva maga után, nemegyszer a leplezetlen marketingfunkciót hirdetve. Utánérzések, klisék és a klisék utánérzései, fáradt színészek, még fáradtabb poénok szakmányán edződve a moziba járó már szinte előre rettegett, ha honi komédiát vetett elé a sors. Hisz álproblémákat és álproblémátlanságot, műanyag világokat azért még senki nem érez a saját-jának, mert a soha nem használt magyar mondatokat magyar színészek mondják bele a magyar kamerába. A Csak szex és más semmi esetében két tényező ugrasztotta görcsbe a gyomrom: a cím és a moziban látott előzetes. Egy ízig-vérig szexista és alpári komédia hagymáza kavargott a szemem előtt, jobb sorsra érdemes színészeink kínlódása, valóságshow-ba oltott délutáni kvízjáték stb.

És nem.

A Csak szex és más semmi mindenki meglepetésére egy normális, helyes vígjáték lett. A főszereplő, Dóra figurája csakúgy, mint a többi, tisztességgel ki lett dolgozva, és a cselekmény is feszesre szabott. Ráadásul a film témája is igencsak akut: a kapcsolatokra való képtelenség és a tőlük való félelem a tárgya a fiatal dramaturgnő és környezete életének. Dóra magányos, és az alkalmi kapcsolatai sem sikerülnek túl romantikusra. Ráadásul hamarosan ráébred ar-ra, hogy gyereket akar. Ám min-dig rossz helyen, rossz időben és rossz módszerrel próbál rátalálni az ideális jelöltre - már ez az igénymegjelölés is az elhibázottságra utal. Nem mer magából kiindulni, nem bízik magában, folyton barátnőjére, a szívdöglesztő Zsófira hallgat, aki, bár elméletileg boldog, hiszen mindennap mást hurcol az ágyába, tehát "sikeres", maga is üresnek érzi az életét. Így hiába van a szeme előtt az akár többszörös megoldás, a színházi próbafolyamatban vele együtt dolgozó színész Tamás (vagy akár a zenész Péter), Dóra inkább a szerepek által kínált biztonságba menekül. Így veheti lajstromba aztán Goda Krisztina filmje a jelenkori férfi- és női identitás néhol idétlen, néhol elszomorítóan bombasztikus, a félelemre, a csalódás elkerülésére összeeszkábált magatartásmintáit, frázisait. Egy kamaszos, infantilisen koravén 30-as generáció arcéle rajzolódik ki a nevetés hátterében.

És ezt a színészeknek is köszönhetjük. Schell Judit Dórája a kellő mértékben hektikus, egyszerre bizonytalan és erős; remek alakítás. Csányi Sándor is jól hozza a macsóságba, vezérkanságba szorult figurát, bár itt van egy-két belső ellentmondás. Dobó Kata viszont, maga is a terhes múlt termékeként, rossz, hiányzik belőle bármiféle szenvedély, dög, így ez a figura sajnos kidolgozatlan marad. Remek Gesztesi Károly mint Paskó, a rendező, Seress Zoltán pedig jó az érzékeny, de megkeseredett Péter szerepében.

A film tehát végre úgy viselke-dik, mint egy normális vígjáték. Ez máshol alap, itthon örülni kell neki, úgyhogy, bár lehetne kekeckedni egy sort, ezt most hagyjuk. Örüljünk, amíg lehet.

Forgalmazza a Hungaricom

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.