A frusztrák népe - Goda Krisztina: Csak szex és más semmi (film)

  • Dercsényi Dávid
  • 2005. december 15.

Zene

Ki tudná pontosan megmondani, hol is hagyta el frissességét, hitelességét, bölcsességét, életkedvét és nem utolsósorban humorát a 80-as évek kedvelt és erős magyar filmes műfaja, a vígjáték?

Ki tudná pontosan megmondani, hol is hagyta el frissességét, hitelességét, bölcsességét, életkedvét és nem utolsósorban humorát a 80-as évek kedvelt és erős magyar filmes műfaja, a vígjáték? Mindenesetre a következő dekád derekára egy teljesen kiürült, erőltetett, jobbára bohózati elemekből építkező roncs maradt, kimunkálatlan karakterek és forgatókönyvek, dialógusok, alpári viccek tömegét, ólomlábon járó percek nehéz emlékét hagyva maga után, nemegyszer a leplezetlen marketingfunkciót hirdetve. Utánérzések, klisék és a klisék utánérzései, fáradt színészek, még fáradtabb poénok szakmányán edződve a moziba járó már szinte előre rettegett, ha honi komédiát vetett elé a sors. Hisz álproblémákat és álproblémátlanságot, műanyag világokat azért még senki nem érez a saját-jának, mert a soha nem használt magyar mondatokat magyar színészek mondják bele a magyar kamerába. A Csak szex és más semmi esetében két tényező ugrasztotta görcsbe a gyomrom: a cím és a moziban látott előzetes. Egy ízig-vérig szexista és alpári komédia hagymáza kavargott a szemem előtt, jobb sorsra érdemes színészeink kínlódása, valóságshow-ba oltott délutáni kvízjáték stb.

És nem.

A Csak szex és más semmi mindenki meglepetésére egy normális, helyes vígjáték lett. A főszereplő, Dóra figurája csakúgy, mint a többi, tisztességgel ki lett dolgozva, és a cselekmény is feszesre szabott. Ráadásul a film témája is igencsak akut: a kapcsolatokra való képtelenség és a tőlük való félelem a tárgya a fiatal dramaturgnő és környezete életének. Dóra magányos, és az alkalmi kapcsolatai sem sikerülnek túl romantikusra. Ráadásul hamarosan ráébred ar-ra, hogy gyereket akar. Ám min-dig rossz helyen, rossz időben és rossz módszerrel próbál rátalálni az ideális jelöltre - már ez az igénymegjelölés is az elhibázottságra utal. Nem mer magából kiindulni, nem bízik magában, folyton barátnőjére, a szívdöglesztő Zsófira hallgat, aki, bár elméletileg boldog, hiszen mindennap mást hurcol az ágyába, tehát "sikeres", maga is üresnek érzi az életét. Így hiába van a szeme előtt az akár többszörös megoldás, a színházi próbafolyamatban vele együtt dolgozó színész Tamás (vagy akár a zenész Péter), Dóra inkább a szerepek által kínált biztonságba menekül. Így veheti lajstromba aztán Goda Krisztina filmje a jelenkori férfi- és női identitás néhol idétlen, néhol elszomorítóan bombasztikus, a félelemre, a csalódás elkerülésére összeeszkábált magatartásmintáit, frázisait. Egy kamaszos, infantilisen koravén 30-as generáció arcéle rajzolódik ki a nevetés hátterében.

És ezt a színészeknek is köszönhetjük. Schell Judit Dórája a kellő mértékben hektikus, egyszerre bizonytalan és erős; remek alakítás. Csányi Sándor is jól hozza a macsóságba, vezérkanságba szorult figurát, bár itt van egy-két belső ellentmondás. Dobó Kata viszont, maga is a terhes múlt termékeként, rossz, hiányzik belőle bármiféle szenvedély, dög, így ez a figura sajnos kidolgozatlan marad. Remek Gesztesi Károly mint Paskó, a rendező, Seress Zoltán pedig jó az érzékeny, de megkeseredett Péter szerepében.

A film tehát végre úgy viselke-dik, mint egy normális vígjáték. Ez máshol alap, itthon örülni kell neki, úgyhogy, bár lehetne kekeckedni egy sort, ezt most hagyjuk. Örüljünk, amíg lehet.

Forgalmazza a Hungaricom

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.