A jó, a rossz és a csúf (Best of KISZ)

  • Kovácsy Tibor,Berky Tamás
  • 2000. május 11.

Zene

Hogy mi köze van a ´67-es Gerillák együttes elvibb és következetesebb kádárizmust sürgető dalainak a ´76-os Orfeo visszafelé nézve szintén nem aggálymentes, de legalább öntörvényű, poszt-68-as forradalmiságához, továbbá mindezeknek esetlegesen átvett amerikai protest songokhoz és a Bella Ciao olasz partizándalhoz, arra még csak-csak van válasz. Mindegyikben van egy adag - kisebb vagy nagyobb -, igazságtalanságot, elnyomást, ha mást nem, hát hazugságokat ostorozó baloldaliság. De hogy ennek mi a köze a KISZ-hez, erre még csak gondolni is nehéz visszamenőleges harag nélkül. A KISZ a pártállam csápja volt, később meg, ereje fogytán, a sunyi összekacsintás szaros ragacsa.

Hogy mi köze van a ´67-es Gerillák együttes elvibb és következetesebb kádárizmust sürgető dalainak a ´76-os Orfeo visszafelé nézve szintén nem aggálymentes, de legalább öntörvényű, poszt-68-as forradalmiságához, továbbá mindezeknek esetlegesen átvett amerikai protest songokhoz és a Bella Ciao olasz partizándalhoz, arra még csak-csak van válasz. Mindegyikben van egy adag - kisebb vagy nagyobb -, igazságtalanságot, elnyomást, ha mást nem, hát hazugságokat ostorozó baloldaliság. De hogy ennek mi a köze a KISZ-hez, erre még csak gondolni is nehéz visszamenőleges harag nélkül. A KISZ a pártállam csápja volt, később meg, ereje fogytán, a sunyi összekacsintás szaros ragacsa.

Egy ilyen válogatásnak, amely akár ki is emelhette volna az arra érdemes darabokat a posványos történelmi kontextusból, így, zavaros katyvaszként egyetlen értelme van: benyomni a CD-t, azt´ ordítani sörrel a kézben érettségi találkozó utáni szűk körűbb együtt maradáskor a jómódú régi haver nappalijában. Akkor meg miért is ne csusszanhatna be a programba - a lejátszó természetesen "random" üzemmódra állítható - a Gerillák Elment a repülője, rögtön a Guantanamera után. Guantanamera-feldolgozásokból egyébként CD-k egész sorozatát lehetne összeállítani, és lehet a Munkásőrség Központi Férfikara akármilyen érctorkú, bizony aligha férne be a válogatásba. Mert a legjobb szándékkal hallgatva is csak vicces, de nem hiteles. A Che Guevarát búcsúztató kubai dal, Fidel Castro házi zeneszerzőjének, Carlos Pueblának a szerzeménye - Hasta Siempre a címe egyébként, nem pedig Comandante - már inkább rendben van Berki Tamás és a Dely fivérek előadásában.

Az Orfeo együttes felvétele, egy chilei forradalmi dal magyarítása szintén a jobban sikerült dolgok közé tartozik, még most is feszültsége van, annak idején pedig, ha jól emlékszem, külön tetszett benne, hogy vették a fáradságot és charangón is játszottak benne. (Ami természetesen a fajtasokféleség szinten tartásának mai korszakában már bonyolultabb kérdés, miután nevezett pengetős hangszer a ritka övesállat páncélzatából készül.)

Volt az a pol-beatnek nevezett hülye, mű műfaj, fesztivált is rendeztek belőle 1967-ben, az amúgy nagyszerű Máté Péter az amerikai négerkérdés ügyében követte el botlását, Neményi Béla (ex-Atlantis) a Kennedy-gyilkosság körülményeit feszegette mérsékelt kíváncsisággal, ez volt az első és talán utolsó szervezett kísérlet az akkor beatzenének nevezett izé átfogó lenyúlására. Nos, ezt a dolgot borítsa inkább a feledés méltón sűrű szövésű fátyla, hiszen a felülről diktált mozgalomból bármilyen zenei szempontból is értékelhető mű nem született.

Boros Lajos késő-építőtábori tréfás középszerűsködését nehéz végighallgatni pironkodás nélkül, egyáltalán, a válogatás második felén a koncepció hiányából kibontakozó szerkesztői zavarodottság lesz úrrá. Visszaköszön a szomorú tény, hogy az akkori cenzorok igencsak aggályosan válogattak, amikor megpróbálták beemelni a hazai zenei köztudatba az amúgy remek munkásmozgalmi dalok első generációja utáni újabb, részben Európán kívüli protest-termést. Másrészt meg az, hogy ez a dalkultúra sokkal jobban kötődik a gyökereihez annál, mint hogy csak úgy transzplantálni lehessen rosszarcú seggfejek kénye-kedve szerint.

Kovácsy Tibor

Hungaroton, 2000

Csak a szívem szomorú

Tulajdonképpen mik neked a társadalmi együttélési normáid? - hasít az agyamba, ahogy az Ay Cubano dallamai felzendülnek. A kérdést tizenegy éves koromban szegezte nekem egy ifivezető a tábortűz mellett, majd könnyed gitárátvezetéssel rátért a Menekülhet már Battista, sasok impeeeriiaalista kezdetű strófára.

Az alapokkal tisztában kellett lenni. Viszont már vicces őrsi neveket sorolhattunk a zászlófelvonásnál, és gyakorlatilag kötelező volt a csókolózás, akárhányszor felcsendült a Leveles a május című alibi dal. Esténként azért inkább egyenes derekú szabadságharcosokról, kövér nagytőkésekről és áttörendő kerítésekről énekeltünk. Eközben szinte észrevétlenül, de elemi erővel összekapcsolódtak a kommunista eszmék a rejtelmes szexualitással, az ébredező önállósággal, a napsütéssel, valamint a Göncölszekérrel. Húszévnyi tapasztalat és gondolkodás sem volt elég arra, hogy teljesen szétválassza őket - ezzel szembesítenek a nagy nevű előadóművészek.

A 100 Folk Celsius az Ohiót játssza, és Berki Tamás még a Comandantéról szkettel. Boros Lajos - a tulajdonképpeni Lali király - akkoriban még rangrejtve járta birodalmát. A CD-n Vogával és Turnovszkyval állítja pellengérre a gerincteleneket, akik megették a hitüket. Sőt, a borítóról még azt is megtudhatjuk, hogy a 16 tonna Haraszti Miklós fordításában dobogtatott meg annyi ifjúkommunista- és úttörőszívet.

Zenehallgatás közben átélhetjük, pontosan mire gondoltak a HI-FI Magazin szakírói, amikor párnaeffektust emlegettek: az embernek tényleg az az érzése, mintha a mikrofon az ágyneműtartóba került volna. Az ismerős dallamok mégis azonnal felidézik a régi hangulatot. Meggyőződésem, hogy pár perc után a legelhivatottabb banktisztviselők szeme előtt is tábortüzek, magasztos célok, bátorságpróbák és a kizsákmányolás elleni büszke harc emlékei kezdenek kirajzolódni.

Megrázó, de nagyon tanulságos élmény, amikor az irracionális ilyen leplezetlenül szembeszáll a józan ésszel, úgyhogy mindenkinek ajánlom ezt az időutazást, együttélési normák ide vagy oda.

Berky Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.