World Music: bármily

  • 2000. május 11.

Zene

kínos, jeleznem kell: ha az alábbi lemezek nem tűnnek kellőképp vonzónak, az csupán az én hibám.
kínos, jeleznem kell: ha az alábbi lemezek nem tűnnek kellőképp vonzónak, az csupán az én hibám.

Cheikha Rimitti: Nouar. Komolyan mondom, ebből a lemezből már-már kiolvasható a XX. századi rai-történelem. Cheikha Rimitti 1936-ban készítette első felvételét; akkoriban Orán mulatónegyedét spannolta rekedt és érzéki dalaival, s bár kíséretében a (fuvolaféle) gasba és a dob megőrizte a folkos vonásokat, ő fektette le a városi, plebejus rai alapjait. Az ő nyomán át szállta meg Európát a hatvanas-hetvenes évek rai-pop nemzedéke, ami persze korántsem járt azzal, hogy befusson maga is. Rimitti maradt rootsnak odahaza, nem forszírozta sem a szintetizátorokat, sem az érvényesülést. Ám miközben koncertjei továbbra is kötötték az ebet a tradícióhoz, újabb lemezei jócskán elrugaszkodtak. A Sidi Mansour stábjában (a chilis) Flea és Robert Fripp is feltűnt; ez a Nouar pedig, mondom, akár cseppben a tenger. Rafinált kütyük, programozott gitárok kavarnak a gasba-derbouka gyökere körül, ugyanakkor jelen van a rai-pop úttörője, a trombitás Bellamou Messaoud is. Mindössze Rimitti hangján nem érződik az idő, és ha kicsivel változatosabbra sikeredtek volna a dalai, azt gondolnám: a XXI. század is az övé. (Gafaiti/Sonodisc, 2000) HHHH és fél

H

Frank London´s Klezmer Brass Allstars: De Shikere Kapelye. Odesszából, Minszkből vagy a Kárpátokból származtak, ezenkívül mindig piásak voltak, és balkáni-jiddis-szláv-török-orientális turmixuk kimerítette a XIX. századi világzenét. Ennél nem kellett több Frank Londonnak, aki bár kevésbé illuminált, a Klezmatics és a Hasidic New Wave élén maga is fosztogatja határaitól a klezmerhagyományt. És mögé állt mondhatni szinte az egész revival: Matt Darriau és David Licht a Klezmaticsból, Stuart Brotman a Brave Old Worldből, David Harris és Mark Hamilton a Klezmer Conservatory Bandből - a többit tessék kiszemezgetni a bookletből. Annyi király, hogy jól hallhatóan maguk is megszeppentek e felhozataltól. Mégsem gondolnám, hogy főhajtásukat elengedhetné a füle mellett a rezes- vagy klezmerhódoló, hiszen e tradicionális slágerekkel képesek elhitetni, hogy a Di Shikere Kapelye Odessza és Minszk mellett megfordult New Yorkban is, anno 1999 telén, a fénykorában. És alighanem ez a mérce, a virtuozitás csak bravúr, esetleg alkohol. (Piranha/Zenesegély, 2000) HHHH és fél

H

Szőke Szabolcs: Sindbad´s Songs. E korong alól aligha tudok majd becsülettel kimászni - nem láttam az alapjául szolgáló színházi előadást. És úgy tűnik, azt gondolom: némelyik darabja megkívánná a képekkel, eseményekkel való társítást - azok ily módon kevesebbet jelentenek nekem. Szerencsére olyan dalokat is hallok, amelyek önmagukban is "teljes értékű", maradandó szerzemények - a Hószínű homlokán a fürt, a Szépen harapjanak erős fogaid vagy az Én nem kéjért, nem mámorért iszom például ilyen. Ám legszívesebben azt a benyomást osztom meg, miszerint Szőke Szabolcs Tin Tin nevű zenekara és Hólyagcirkusz nevű színházi társulata igen kedvezően gabalyodott egymásba. Gadulkájától persze aligha várhatjuk, hogy eredendő keserűségétől megszabaduljon, ám úgy tetszik, Palya Bea hangja és az Ezeregyéjszaka varázsa végre rávette Szőkét, hogy kikandikáljon cserzett bőréből. (Periferic Records, 2000) HHHH

H

16 Horsepower: Secret South. A kilencvenes évek közepén, amikor Sackcloth ´n´ Ashes című albumával felbukkant, az alternatív country címkét ragasztotta rá a sajtó. Én pedig elájultam szépen, nekem csordultig eredetinek tűnt, hiába lobogtatta szentírásait Hank Williamstól a Gun Clubon át Dosztojevszkijig, ki nem felejtve a Bibliát. Az isten sem értette, hogy ennyi sötét folkos-rockos muzsikában honnan a ragyogás, de amikor a Low Estate album megduplázta a tétet, nem feszegette tovább. Persze a piac másként reagált... És ez a malőr törést okozott a multinacionális A&M Recordsnál: a Secret South így Németországba, a Glitterhouse-hoz került. De csalódást csak azoknak okozhat, akik az első két album hangvételére számítanak megint. Ebben a tizenegy dalban ugyanis hátrahúzódott a blues és a country, a bendzsó és a bandoneón maga elé engedte a csellót és a billentyűket, mellesleg rocknak is szordínósabb - változatlanul csak a csoda: a ragyogás és a sötét maradt. (Glitterhouse Records, 2000) HHHHH alá

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.