A kép álma önmagáról - Csernus Tibor tárlata (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. február 2.

Zene

Nem menekedhetem a pátoszos sztereotípiától, kikerülhetetlen a művészettörténeti közhely: Csernus Tibor a huszadik századi magyar képzőművészet legendáriumának egyik legfontosabb alakja; valaha volt sze-mélyes jelenlétével, majd 1964-es emigrációja után mítoszával mélyen hatott a hatvanas-hetvenes évek festészetére, de végül is nemcsak arra, hanem - a vágykép, az ideál szintjén, mintegy példa gyanánt - közvetve, de mégis alapvetően befolyásolta a művészetről való gondolkodás itthoni formáit.

Nem menekedhetem a pátoszos sztereotípiától, kikerülhetetlen a művészettörténeti közhely: Csernus Tibor a huszadik századi magyar képzőművészet legendáriumának egyik legfontosabb alakja; valaha volt személyes jelenlétével, majd 1964-es emigrációja után mítoszával mélyen hatott a hatvanas-hetvenes évek festészetére, de végül is nemcsak arra, hanem - a vágykép, az ideál szintjén, mintegy példa gyanánt - közvetve, de mégis alapvetően befolyásolta a művészetről való gondolkodás itthoni formáit.

A hatvanas évek elején az akkor már jól ismert, jelentős művek és persze ambivalens kritikák birtokában levő Csernus (mellette Lakner László, Szabó Ákos és mások) az érzéki festőiséget a trompe-l'oeil-ök naturalizmusával vegyítette, és ez a különös elegy a nem hétköznapi képtárgyakkal, a szürrealisztikus témákkal párosítva egyfajta sajátos realizmust eredményezett, mely alapvetően különbözött az ötvenes évek divatos európai mágikus realizmusától. Egyrészt mert nem törődött a narrativitással, másrészt forszírozottan ellenállt a hagyományos kompozíciós sémáknak, s tudatosan dekomponálttá tette a képi szerkezetet. Csernus és követői hallatlanul pontosan megfestett tárgyegyütteseket vagy zsúfolt tájrészleteket rögzítettek, s a látszólag a semmibe szerkesztett lelethalmok és a megfestés szigorúsága közötti ellentét a megismerés lehetőségének-lehetetlenségének alapvető dilemmáját, kilátástalanságát vetette fel. Festésmódjukkal, technikájukkal egyszersmind olyan, Magyarországon addig nemigen alkalmazott eljárásokat vezettek be, mint a frottázs, a décalcomanie vagy a kaparás. Módszereikkel és eljárá-saikkal tehát bizonyos értelemben a szürrealizmushoz kapcsolódtak, melynek itt ritkábbak voltak a gyökerei; a kortársi áramlatok közül főként a nouveau réalisme-hoz közeledtek, azon keresztül pedig - későbbi áttételekkel - a pop-arthoz, majd a hiperrealizmushoz. Az évtized közepén Csernus Párizsba emigrálásával ez a laza csoport, melyet elsősorban valami mester-tanítvány viszony fűzött össze, széthullott, de Lakneren - aki majd a hetvenes évek elején megy el az országból - és néhány más festőn keresztül Csernus is része-sévé lett a magyar festészet megújulásának a hatvanas évek végén.

A hatvanas-hetvenes évek fordulóján művészete egyrészt Caravaggio és az itáliai manierizmus, másrészt a németalföldi csendéletfestészet hatására alapvetően megváltozott, s némileg leegyszerűsítve mondhatjuk, hogy gyakorlatilag máig ennek a két, lényegét illetően eltérő festészeti ideának és technikának a szellemében dolgozik. Képein tematikailag részint

a nagy európai mítoszok vizuális újraértelmezésével

foglalkozik - szeszélyesen válogatva döntő és jelentéktelen érvényű, erős és gyenge dramaturgiájú epizódok között -, részint a közvetlen környezet, mondhatnánk, a revier kínálta helyzeteket rögzíti. A mitotémákat a manierizmus, vagyis a képzőművészet egyik, nagyon sokáig ellentmondásosan megítélt, majd a hetvenes-nyolcvanas években viszont már önmagában is mítosszá lett látásmódjának és festéstech-nikájának aktualizálásával jelenítette-jeleníti meg, a köznapi jeleneteket, műterembelsőket, tárgyegyütteseket pedig a 17. századi csendéletek és életképek formálását a látvány fényképszerű ábrázolásával fölülírva. A két műcsoport látszólag alterál, ám egy igen fontos, alapvető, Csernus művészetében változatlan elv mégis egygyökerűvé teszi őket: a kompozíciós sémákat hol a fénynek (forrásától s annak mozduló irányától függően), hol a mozgás (a jelenet) dramaturgiájának, hol pedig a festő pozíciójának változékonysága, más szempontból megtervezett esetlegessége irányítja, s végzetes, már-már metafizikai lezárhatatlanságra, kiragadottságra, kivetettségre, végül instabilitásra mutat. A jelenetek szereplői félbehagyott mozdulatokba dermednek, olykor elmetszett fél-alakok harapják el a történet végét, a csendéletek pedig a legprecízebb objektivitás, az elképesztő festéstechnika ellenére is valami érzékiség-vesztett, héj-, hüvely-, kadáverlétet vizionáltatnak. Annak idején, a hatvanas-hetvenes évek fordulóján Csernus - egy időre, s ez legendájának fontos, valódi eleme - a legaktuálisabb tendenciák első és legjobb képviselői közé tartozott; műveit a hiperrealizmus, fotórealizmus, nouvelle figuration alapfestményeivel együtt reprodukálták.

Csernus - mint azt interjúiban régóta és többször elmondta - a kép, a megfestett-újrateremtett látvány aktuális érvényét és értelmét keresi. 1989-es első (!) magyarországi önálló kiállításának katalógusában Németh Lajos egy alapos tanulmányban ugyancsak arra a kérdésre keresi a választ, miféle esélyei vannak a képteremtésnek, mit jelent a megfestett kép fogalma, s milyen jövője lehet a transzavantgárd, a posztmodern korszakában. Mély hittel bízott Csernus - általa "objektív realistának" mondott - festészetében, s akkor (joggal) valódi alternatívának látta: szintézisnek. Mi sem tehetünk mást, Csernus Tibor festészetét fantasztikus összegzésként, a képről való mindentudás esszenciájaként vesszük tudomásul, csak az a baj, hogy érveink jó részét a Hegel-Danto-Belting háromszög régóta tátott torka (ha már kép, legyen kép) elnyeléssel fenyegeti.

Kogart Ház, március 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.