A kép álma önmagáról - Csernus Tibor tárlata (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. február 2.

Zene

Nem menekedhetem a pátoszos sztereotípiától, kikerülhetetlen a művészettörténeti közhely: Csernus Tibor a huszadik századi magyar képzőművészet legendáriumának egyik legfontosabb alakja; valaha volt sze-mélyes jelenlétével, majd 1964-es emigrációja után mítoszával mélyen hatott a hatvanas-hetvenes évek festészetére, de végül is nemcsak arra, hanem - a vágykép, az ideál szintjén, mintegy példa gyanánt - közvetve, de mégis alapvetően befolyásolta a művészetről való gondolkodás itthoni formáit.

Nem menekedhetem a pátoszos sztereotípiától, kikerülhetetlen a művészettörténeti közhely: Csernus Tibor a huszadik századi magyar képzőművészet legendáriumának egyik legfontosabb alakja; valaha volt személyes jelenlétével, majd 1964-es emigrációja után mítoszával mélyen hatott a hatvanas-hetvenes évek festészetére, de végül is nemcsak arra, hanem - a vágykép, az ideál szintjén, mintegy példa gyanánt - közvetve, de mégis alapvetően befolyásolta a művészetről való gondolkodás itthoni formáit.

A hatvanas évek elején az akkor már jól ismert, jelentős művek és persze ambivalens kritikák birtokában levő Csernus (mellette Lakner László, Szabó Ákos és mások) az érzéki festőiséget a trompe-l'oeil-ök naturalizmusával vegyítette, és ez a különös elegy a nem hétköznapi képtárgyakkal, a szürrealisztikus témákkal párosítva egyfajta sajátos realizmust eredményezett, mely alapvetően különbözött az ötvenes évek divatos európai mágikus realizmusától. Egyrészt mert nem törődött a narrativitással, másrészt forszírozottan ellenállt a hagyományos kompozíciós sémáknak, s tudatosan dekomponálttá tette a képi szerkezetet. Csernus és követői hallatlanul pontosan megfestett tárgyegyütteseket vagy zsúfolt tájrészleteket rögzítettek, s a látszólag a semmibe szerkesztett lelethalmok és a megfestés szigorúsága közötti ellentét a megismerés lehetőségének-lehetetlenségének alapvető dilemmáját, kilátástalanságát vetette fel. Festésmódjukkal, technikájukkal egyszersmind olyan, Magyarországon addig nemigen alkalmazott eljárásokat vezettek be, mint a frottázs, a décalcomanie vagy a kaparás. Módszereikkel és eljárá-saikkal tehát bizonyos értelemben a szürrealizmushoz kapcsolódtak, melynek itt ritkábbak voltak a gyökerei; a kortársi áramlatok közül főként a nouveau réalisme-hoz közeledtek, azon keresztül pedig - későbbi áttételekkel - a pop-arthoz, majd a hiperrealizmushoz. Az évtized közepén Csernus Párizsba emigrálásával ez a laza csoport, melyet elsősorban valami mester-tanítvány viszony fűzött össze, széthullott, de Lakneren - aki majd a hetvenes évek elején megy el az országból - és néhány más festőn keresztül Csernus is része-sévé lett a magyar festészet megújulásának a hatvanas évek végén.

A hatvanas-hetvenes évek fordulóján művészete egyrészt Caravaggio és az itáliai manierizmus, másrészt a németalföldi csendéletfestészet hatására alapvetően megváltozott, s némileg leegyszerűsítve mondhatjuk, hogy gyakorlatilag máig ennek a két, lényegét illetően eltérő festészeti ideának és technikának a szellemében dolgozik. Képein tematikailag részint

a nagy európai mítoszok vizuális újraértelmezésével

foglalkozik - szeszélyesen válogatva döntő és jelentéktelen érvényű, erős és gyenge dramaturgiájú epizódok között -, részint a közvetlen környezet, mondhatnánk, a revier kínálta helyzeteket rögzíti. A mitotémákat a manierizmus, vagyis a képzőművészet egyik, nagyon sokáig ellentmondásosan megítélt, majd a hetvenes-nyolcvanas években viszont már önmagában is mítosszá lett látásmódjának és festéstech-nikájának aktualizálásával jelenítette-jeleníti meg, a köznapi jeleneteket, műterembelsőket, tárgyegyütteseket pedig a 17. századi csendéletek és életképek formálását a látvány fényképszerű ábrázolásával fölülírva. A két műcsoport látszólag alterál, ám egy igen fontos, alapvető, Csernus művészetében változatlan elv mégis egygyökerűvé teszi őket: a kompozíciós sémákat hol a fénynek (forrásától s annak mozduló irányától függően), hol a mozgás (a jelenet) dramaturgiájának, hol pedig a festő pozíciójának változékonysága, más szempontból megtervezett esetlegessége irányítja, s végzetes, már-már metafizikai lezárhatatlanságra, kiragadottságra, kivetettségre, végül instabilitásra mutat. A jelenetek szereplői félbehagyott mozdulatokba dermednek, olykor elmetszett fél-alakok harapják el a történet végét, a csendéletek pedig a legprecízebb objektivitás, az elképesztő festéstechnika ellenére is valami érzékiség-vesztett, héj-, hüvely-, kadáverlétet vizionáltatnak. Annak idején, a hatvanas-hetvenes évek fordulóján Csernus - egy időre, s ez legendájának fontos, valódi eleme - a legaktuálisabb tendenciák első és legjobb képviselői közé tartozott; műveit a hiperrealizmus, fotórealizmus, nouvelle figuration alapfestményeivel együtt reprodukálták.

Csernus - mint azt interjúiban régóta és többször elmondta - a kép, a megfestett-újrateremtett látvány aktuális érvényét és értelmét keresi. 1989-es első (!) magyarországi önálló kiállításának katalógusában Németh Lajos egy alapos tanulmányban ugyancsak arra a kérdésre keresi a választ, miféle esélyei vannak a képteremtésnek, mit jelent a megfestett kép fogalma, s milyen jövője lehet a transzavantgárd, a posztmodern korszakában. Mély hittel bízott Csernus - általa "objektív realistának" mondott - festészetében, s akkor (joggal) valódi alternatívának látta: szintézisnek. Mi sem tehetünk mást, Csernus Tibor festészetét fantasztikus összegzésként, a képről való mindentudás esszenciájaként vesszük tudomásul, csak az a baj, hogy érveink jó részét a Hegel-Danto-Belting háromszög régóta tátott torka (ha már kép, legyen kép) elnyeléssel fenyegeti.

Kogart Ház, március 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.