A kép álma önmagáról - Csernus Tibor tárlata (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. február 2.

Zene

Nem menekedhetem a pátoszos sztereotípiától, kikerülhetetlen a művészettörténeti közhely: Csernus Tibor a huszadik századi magyar képzőművészet legendáriumának egyik legfontosabb alakja; valaha volt sze-mélyes jelenlétével, majd 1964-es emigrációja után mítoszával mélyen hatott a hatvanas-hetvenes évek festészetére, de végül is nemcsak arra, hanem - a vágykép, az ideál szintjén, mintegy példa gyanánt - közvetve, de mégis alapvetően befolyásolta a művészetről való gondolkodás itthoni formáit.

Nem menekedhetem a pátoszos sztereotípiától, kikerülhetetlen a művészettörténeti közhely: Csernus Tibor a huszadik századi magyar képzőművészet legendáriumának egyik legfontosabb alakja; valaha volt személyes jelenlétével, majd 1964-es emigrációja után mítoszával mélyen hatott a hatvanas-hetvenes évek festészetére, de végül is nemcsak arra, hanem - a vágykép, az ideál szintjén, mintegy példa gyanánt - közvetve, de mégis alapvetően befolyásolta a művészetről való gondolkodás itthoni formáit.

A hatvanas évek elején az akkor már jól ismert, jelentős művek és persze ambivalens kritikák birtokában levő Csernus (mellette Lakner László, Szabó Ákos és mások) az érzéki festőiséget a trompe-l'oeil-ök naturalizmusával vegyítette, és ez a különös elegy a nem hétköznapi képtárgyakkal, a szürrealisztikus témákkal párosítva egyfajta sajátos realizmust eredményezett, mely alapvetően különbözött az ötvenes évek divatos európai mágikus realizmusától. Egyrészt mert nem törődött a narrativitással, másrészt forszírozottan ellenállt a hagyományos kompozíciós sémáknak, s tudatosan dekomponálttá tette a képi szerkezetet. Csernus és követői hallatlanul pontosan megfestett tárgyegyütteseket vagy zsúfolt tájrészleteket rögzítettek, s a látszólag a semmibe szerkesztett lelethalmok és a megfestés szigorúsága közötti ellentét a megismerés lehetőségének-lehetetlenségének alapvető dilemmáját, kilátástalanságát vetette fel. Festésmódjukkal, technikájukkal egyszersmind olyan, Magyarországon addig nemigen alkalmazott eljárásokat vezettek be, mint a frottázs, a décalcomanie vagy a kaparás. Módszereikkel és eljárá-saikkal tehát bizonyos értelemben a szürrealizmushoz kapcsolódtak, melynek itt ritkábbak voltak a gyökerei; a kortársi áramlatok közül főként a nouveau réalisme-hoz közeledtek, azon keresztül pedig - későbbi áttételekkel - a pop-arthoz, majd a hiperrealizmushoz. Az évtized közepén Csernus Párizsba emigrálásával ez a laza csoport, melyet elsősorban valami mester-tanítvány viszony fűzött össze, széthullott, de Lakneren - aki majd a hetvenes évek elején megy el az országból - és néhány más festőn keresztül Csernus is része-sévé lett a magyar festészet megújulásának a hatvanas évek végén.

A hatvanas-hetvenes évek fordulóján művészete egyrészt Caravaggio és az itáliai manierizmus, másrészt a németalföldi csendéletfestészet hatására alapvetően megváltozott, s némileg leegyszerűsítve mondhatjuk, hogy gyakorlatilag máig ennek a két, lényegét illetően eltérő festészeti ideának és technikának a szellemében dolgozik. Képein tematikailag részint

a nagy európai mítoszok vizuális újraértelmezésével

foglalkozik - szeszélyesen válogatva döntő és jelentéktelen érvényű, erős és gyenge dramaturgiájú epizódok között -, részint a közvetlen környezet, mondhatnánk, a revier kínálta helyzeteket rögzíti. A mitotémákat a manierizmus, vagyis a képzőművészet egyik, nagyon sokáig ellentmondásosan megítélt, majd a hetvenes-nyolcvanas években viszont már önmagában is mítosszá lett látásmódjának és festéstech-nikájának aktualizálásával jelenítette-jeleníti meg, a köznapi jeleneteket, műterembelsőket, tárgyegyütteseket pedig a 17. századi csendéletek és életképek formálását a látvány fényképszerű ábrázolásával fölülírva. A két műcsoport látszólag alterál, ám egy igen fontos, alapvető, Csernus művészetében változatlan elv mégis egygyökerűvé teszi őket: a kompozíciós sémákat hol a fénynek (forrásától s annak mozduló irányától függően), hol a mozgás (a jelenet) dramaturgiájának, hol pedig a festő pozíciójának változékonysága, más szempontból megtervezett esetlegessége irányítja, s végzetes, már-már metafizikai lezárhatatlanságra, kiragadottságra, kivetettségre, végül instabilitásra mutat. A jelenetek szereplői félbehagyott mozdulatokba dermednek, olykor elmetszett fél-alakok harapják el a történet végét, a csendéletek pedig a legprecízebb objektivitás, az elképesztő festéstechnika ellenére is valami érzékiség-vesztett, héj-, hüvely-, kadáverlétet vizionáltatnak. Annak idején, a hatvanas-hetvenes évek fordulóján Csernus - egy időre, s ez legendájának fontos, valódi eleme - a legaktuálisabb tendenciák első és legjobb képviselői közé tartozott; műveit a hiperrealizmus, fotórealizmus, nouvelle figuration alapfestményeivel együtt reprodukálták.

Csernus - mint azt interjúiban régóta és többször elmondta - a kép, a megfestett-újrateremtett látvány aktuális érvényét és értelmét keresi. 1989-es első (!) magyarországi önálló kiállításának katalógusában Németh Lajos egy alapos tanulmányban ugyancsak arra a kérdésre keresi a választ, miféle esélyei vannak a képteremtésnek, mit jelent a megfestett kép fogalma, s milyen jövője lehet a transzavantgárd, a posztmodern korszakában. Mély hittel bízott Csernus - általa "objektív realistának" mondott - festészetében, s akkor (joggal) valódi alternatívának látta: szintézisnek. Mi sem tehetünk mást, Csernus Tibor festészetét fantasztikus összegzésként, a képről való mindentudás esszenciájaként vesszük tudomásul, csak az a baj, hogy érveink jó részét a Hegel-Danto-Belting háromszög régóta tátott torka (ha már kép, legyen kép) elnyeléssel fenyegeti.

Kogart Ház, március 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.