A kívülálló - Nádori Lídia: Sárkány a lépcsőházban (könyv)

  • Miklya Anna
  • 2008. június 12.

Zene

Világéletemben olyan gyerekeket ismertem csak, akik bármikor képesek arra, hogy egy hirtelen mozdulattal felgyújtsák a házat, kitörjék az ablakot, leborítsák a tűzhelyről a forró levessel teli fazekat, és ha esetleg zárva van az utcaajtó, akkor a kerítésen keresztül másszanak ki az utcára. Persze én is hallottam arról, hogy vannak csöndes, jó gyerekek, de ugyanígy hallottam a Szent Grálról és Veronika kendőjéről is. Számomra elképzelhetetlen, hogy egy hús-vér kölyök ne legyen vásott, hogy szófogadóan, csöndesen játsszon a szobájában, képeskönyveket nézegessen, illedelmesen beszéljen a felnőttekkel, sőt mi több, akár egyedül is ki lehessen engedni az utcára. A Sárkány a lépcsőházban tizenkét meséjének viszont nem csak a főhőse, merész következtetéseket levonva, valószínűleg a szerzője is ilyen lehetett annak idején. Az egész mesekönyv tulajdonképpen szolidaritási nyilatkozat a jó gyerekek mellett.

Világéletemben olyan gyerekeket ismertem csak, akik bármikor képesek arra, hogy egy hirtelen mozdulattal felgyújtsák a házat, kitörjék az ablakot, leborítsák a tűzhelyről a forró levessel teli fazekat, és ha esetleg zárva van az utcaajtó, akkor a kerítésen keresztül másszanak ki az utcára. Persze én is hallottam arról, hogy vannak csöndes, jó gyerekek, de ugyanígy hallottam a Szent Grálról és Veronika kendőjéről is. Számomra elképzelhetetlen, hogy egy hús-vér kölyök ne legyen vásott, hogy szófogadóan, csöndesen játsszon a szobájában, képeskönyveket nézegessen, illedelmesen beszéljen a felnőttekkel, sőt mi több, akár egyedül is ki lehessen engedni az utcára. A Sárkány a lépcsőházban tizenkét meséjének viszont nem csak a főhőse, merész következtetéseket levonva, valószínűleg a szerzője is ilyen lehetett annak idején. Az egész mesekönyv tulajdonképpen szolidaritási nyilatkozat a jó gyerekek mellett.

Már a neve is egyszerű, Jancsi. A leírtak alapján nem sokat beszél, csak álldogál, üldögél, sétálgat, figyel. Ha valakivel sikerül kapcsolatba kerülnie, az vagy egy odafigyelni tudó, érzékenyebb felnőtt (mint Laci, a puszi- és pofonboltos vagy nagymama, aki összement egy "gonosz betegségtől"), vagy emberi tulajdonságokkal felruházott, esetleg egyenesen képzeletbeli lény (mint a bagoly, ami berepül az ablakon, vagy a tűzoltóautó, ami tücsökké válik). Egyetlen olyan mese van, ahol kis főhősünk vele egykorú közegben, az óvodában tartózkodik. Itt sem tekint viszont az író megkülönböztetett figyelemmel a többi gyerekre, ők csak díszletek, a háttér kétdimenziós papírmasé alakjai. Jancsi egy földön talált sapka alapján beszélget az óvó nénivel, aggódik a hóemberért, eszébe jut Anya vagy a szomszéd lány, aki már majdnem felnőtt. Valójában egyszer sem kerül abba a veszélyes helyzetbe, hogy egyenlő félként kelljen beszélgetnie, játszania, bármiféle módon kommunikálnia egy hús-vér pajtásával. Bár azt hiszem, nem beszélhetünk alá- vagy fölérendeltségről: a kisfiú alapjában véve az örök kívülálló prototípusa, ami először unalmas, aztán érthetetlen, aztán pedig, mindezt megértve, végtelenül szomorú.

Ez persze a felnőtt olvasó önkéntelen reakciója, aki a homokozó szélén magányosan üldögélő gyereket ösztönösen odalökdösné a többiekhez, hogy menj csak, játsszál, kincsem. Pedig az a szegény gyerek olyan jól elvolt magában is.

Az ilyen olvasóknak valószínűleg pont olyan íróra van szükségük, mint Nádori Lídia. Először majdnem belealudtam a könyvbe, mert anno én a Végtelen történeten és a Nagy indiánkönyvön szocializálódtam, és a fantáziám alakjai, akikkel benépesítettem az udvarunkat, legalább annyira veszélyesek voltak, mintha tényleg éltek volna. De van valami tagadhatatlan megkapó erő a szövegben, olyasfajta galamblelkűség, ami talán a vásottabb gyerekeket is megfogja, leköti kicsit. Bár ez a finom vonásokkal ecsetelt szelídség néha határozottan jámbor naivitássá egyszerűsödik: nem tudom, ilyenkor a szerzőnő képességeit vagy tapasztalatlanságát, esetleg épp a saját gyanakvásomat hibáztassam.

A Sárkány a lépcsőházban meséi emberségre, megértésre tanító szövegek. Ezt az ordas közhelyet azért merem ilyen bátran leírni, afféle konklúzióként levonni, mert, ahogy az imént felvázoltam, egyszerűen nem kerülhettem ennél közelebb a könyvhöz. Az empátiám lehetővé tette, hogy kicsit megcsóváljam a fejem és hümmögjek egy sort, de körülbelül ennyi. A kötet igazi atmoszféráját legjobban azoknak tudnám megmagyarázni, akik ismerik már Kun Fruzsina illusztrátor eddigi munkáit. ' készítette annak idején a Gianni Rodari-mesekönyvek illusztrációit, amik szerintem lélegzetelállítóan pontos munkák. Kun Fruzsinának rendkívüli érzéke van ahhoz, hogy letapogassa és magáévá tegye a megrajzolni kívánt történetek alapvető jellegét, zamatát, textúráját: remélem, van még rajtam kívül, aki emlékszik a Torta az égen kerek szemű, erőteljes vonásokkal ábrázolt, állandóan mosolygó figuráira.

Jancsi és a mesék többi szereplői teljesen más világban élnek. Keveset látunk az alakokból, a mindennapi tárgyak tónusai sötétek, mélyek, az ég viszont minden esetben hatalmasra tárul. Ritkán látjuk az arcokat, akkor is mintha maszkot viselnének, ugyanaz a sima, fehér bőr, ugyanaz a megfoghatatlan tekintet néz ránk vissza minden alkalommal. Könnyen betekinthetünk ebbe a világba, de nem hiszem, hogy sok olyan gyerek lenne, akinek valóban van kulcsa hozzá.

Naphegy Kiadó, 2008, 79 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.