A maffia kirablása - Mark Winegardner: A keresztapa visszatér (könyv)

  • - turcsányi -
  • 2005. december 8.

Zene

Első ránézésre éppenséggel nem olyan ez a mai világ, hogy az olvasmányélményeink folytatását látnánk benne. Ugyanakkor ez irányú emlékeink miatt mégsem zárhatjuk ki, hogy legalább a gyerekek ne játszanának - mondjuk, ami a legkézenfekvőbb - harrypotteresdit tanítás után.

Első ránézésre éppenséggel nem olyan ez a mai világ, hogy az olvasmányélményeink folytatását látnánk benne. Ugyanakkor ez irányú emlékeink miatt mégsem zárhatjuk ki, hogy legalább a gyerekek ne játszanának - mondjuk, ami a legkézenfekvőbb - harrypotteresdit tanítás után. Én vagyok Harry, te meg a másik, mindenfélék történnek velük, adott esetben egy csomó olyasmi, ami amúgy teljességgel szövetidegen a varázslótanonc írásba (celluloidba) foglalt kalandjaitól. Az sem újdonság, noha mindennapi praxisnak távolról sem nevezhető, hogy ilyesmi írásban forduljon elő - kétségkívül nagy bátorság kell hozzá. Adott esetben vérmes orcátlanság. Hirtelen Hernádi Gyula jut az eszembe, egyszer csak folytatta az Egri csillagokat - maradjunk annyiban, hogy nem lett a dologból élete főműve. (Ennél szimplább, ha tetszik, kevésbé merészebb eset Bridget Jonesé.)

Egy szó, mint száz, most is va-lami efféléhez van szerencsénk. Winegardner folytatja Mario Puzo A keresztapa című regényét. Folytatja? Egészen pontosan beleír. Regénye a Corleone család 1955-től 59-ig tartó históriáját idézi fel, s ez némileg bonyolítja a dolgot, lévén nem beszélhetünk a regény szimpla folytatásáról, hisz A keresztapa visszatér ilyenformán sokkal inkább Francis Ford Coppola híres film-jébe kovászkodik bele: az annak alapjául szolgáló Puzo-regény 1955-ben befejeződik. Amit az utána történtekről tudhatunk, az a mozi-ból ismerős, A keresztapa II-ből - e könyv tehát a két film történetei közt eltelt időt igyekszik feltárni. A végeredmény ismeretében és esetleges elfogadása esetén rögtön támad bizonyos fokú megértés bennünk Coppola és Puzo iránt. Elsősorban a tekintetben, hogy miért nem szóltak e közbeeső dolgok-ról. Ja, persze, nyilván nem találták elég érdekesnek azokatÉ

Ám mielőtt ennek részleteire kitérnénk, fel kell mentenünk Winegardnert, ha nem is a fosztogatás gyanúja, de legalább az értelmi szerzőség vádja alól. Hogy az alapsztori egy kincsesbánya, egy feneketlen kút, amelyre érdemes időnként bő szemmel rájárni, azt kétségtelenül nem ő találta ki. Hanem maga Puzo, minek feltételezhető hatására Coppola sem idegenkedett e kényelmesnek, ám dús haszonnal kecsegtetőnek tetsző gyakorlattól. Ráadásul halmazati dézsmálásról kell beszélnünk, barátaink vissza-visszajártak elhozni még ezt-azt. Puzo például A szicíliai című, jóval kevésbé sikeres regényében is föllépteti A keresztapa egyik kulcsfiguráját, Pete Clemenzát, de emlegeti benne magát Michael Corleonét is. Még inkább ilyesminek tekinthetjük A keresztapa III című filmet, melyet Puzóból és Coppolából is legfeljebb a nosztalgia csalhatott elő majd negyedszázaddal a grandiózus dobás után. S akkor egy árva szót nem szóltunk Coppola tévésorozat kiszerelésű változatáról, mely az első rész elhullott jeleneteivel örvendeztette meg azokat, akik a későbbi korok DVD-in is szeretik megnézni a "kimaradt jelenetek" fedőnevű ún. "extrát".

Tulajdonképpen akkor Winegardner könyve is egy ilyen extra - kimaradt jelenetek a Corleone család életéből.

A gyakorlat energiatakarékos, kímélő voltát könnyű átlátni, aki kész figurákkal, adott helyszínekkel dolgozik, annak nem kell veszkődnie olyan, ma már úgyis divatjamúlt aprómunkákkal, mint jellemábrázolás, környezetleírás, nota bene: hangulatteremtés. Elég mindent rábízni a már sokszor bizonyító hősökre. Ha azt olvassuk, hogy belépett Clemenza, elég sokan vagyunk a világon, akik úgy hisszük, mindent tudunk, akiknek a belső vásznán megjelenik egy kép. Mindennek a tetejibe nem is a sajátunk, de még csak nem is Puzóé, hanem nyilvánvalóan Coppoláé. (Hazai Corleone-képünk voltaképpen egyidős a rendezőével, hisz noha a filmet tán egy évtizeddel is később mutatták be nálunk, mint a regény megjelent magyarul, de ki voltunk segítve vele: mikor az először a szép emlékű Rakéta Regényújságban napvilágot látott, természetesen a "láthatatlan" film képeivel illusztrálták. S azért csak "voltaképpen", mert a regényt is megelőzte nálunk - ez egy ilyen ország volt már a hetvenes években is - a filmből készített olasz paródia, A keresztapa másik arca.)

Ám mindez az alkotó és a befogadó helyzetét nemcsak megkönynyíti, hanem ugyanazzal a lendülettel teljesen lehetetlenné is teszi. Hisz a késztermékek sorában egy mérce jár a könyv mellé. Puzo mércéje, Coppola mércéje. Puzo klaszszikus, élvezetes lektűrt alkotott, Coppola álomgyári remekművet, iskolateremtő (Új-Hollywood) filmet. Ilyen lécek alatt könnyű szaladgálni, a leverésükhöz pedig több kell, mint ami Winegardnertől tellett, na. Szerzőnk ugyanis a kínálkozó lehetőségek közül a legrosszabbat választotta. Követni próbálta Puzo mintáit. Nekimehetett volna, szétszedhette volna, sárba tiporhatta volna - egy gengszterekről szóló hőskölteményen azért bőségesen lehet találni fogást. De urambocsá!, tovább is gondolhatta volna, egyáltalán gondolhatott volna felőle valamit. Nem gondolt, kis jóindulattal: nem is akart. ' csak mesélni akart, mesélni tovább, még, még, még kedvenc hősei újabb és újabb kalandjait, az nem lehet, hogy már itt van a villanyoltás, az nem lehet, hogy már aludni kell, ne holnap meséld megint, hanem most, most, mostÉ

Ám sajna Winegardner mesélőkéje távolról sem olyan lendületes és keresetlen, mint Puzóé. Alighanem a kalandok is elfogytak, s a jobb híján posztmodernnek nevezhető gesztusok (megint megkapjuk Tom Hagen és Jack Waltz találkozóját, csak most más a neve a consigliere partnerének, csak most elmarad a levágott lófej) meg anynyit sem érnek, mint a rájuk fordított papírmennyiség.

Ez az, ami az akadozó meseszövés (mely híven, ám sután igyekszik követni az eredeti mozaikszerűségét - de nagyon kevés történetszilánk végére jut "horog", ami megőrjítené az olvasót, hogy mi lesz eztán, addig, amíg ő a másik szállal kénytelen ismerkedni) és a szálak előzményekhez, utózmányokhoz csatolásán görcsölő (s néhol bántóan kudarcos) igyekezet mellett a legnagyobb hibája ennek a kísérletnek. Hogy nincs benne lófej. Nyoma sincs Puzo pimasz leleményességének. Anélkül pedigÉ

Hogy mindezek ellenére miért lehet mégis gyakorlatilag egyhuzamban végigolvasni az egészet? Hát a nosztalgia miatt. Megint a mieink között vagyunk, persze, s az jó. Olyan jó, hogy áldozunk is érte. Ilyenformán amit forgatunk, nyereségvágyból elkövetett tutira menés - ami szintén nem egy nóvum.

Geopen Kiadó; fordította: Komáromy Rudolf, 2005, 393 oldal, 2990 forint

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.