"A magunk útján"

Urszula Dudziak

  • Végsõ Zoltán
  • 2004. december 9.

Zene

Aligha tudnánk hosszan sorolni a kelet-európai kötődésű, világszerte ismert dzsesszmuzsikusokat, lévén, hogy alig vannak ilyenek. Az A38 állóhajó Molto Vivace sorozata őket állítja a célkeresztbe, alkalmanként egy-egy magyar zenekart is bemutatva előttük. Urszula Dudziak a kivételek közül való: Jeanne Lee, Norma Winstone, Michelle Hendricks, Lauren Newton mellett emlegetik a hatvan felett járó, de vitalitását tekintve kortalan énekesnőt. Dudziak harminc éve New Yorkban él, zenekara ízig-vérig lengyel, szemlélete pedig helyszínektől független; ha kedélyállapotát tekintjük, talán Kelet-Európától a legfüggetlenebb.

 

Magyar Narancs: Minek nevezhetjük azt a zenei stílust, amit ma játszik?

Urszula Dudziak: Nagyon nem szeretek skatulyázni, a zenében sem. Mondhatjuk, hogy a dalaim egy kollázs részei, a módszert Bobby McFerrin barátomtól lestem el: van benne természetesen fúziós zene, dzsessz, komoly- és igen sok népzene.

MN: Honnan meríti témáit, miről szólnak a dalai? Ahogy a beállásnál hallottam, sokat énekel konkrét szöveg nélkül.

UD: Amikor 15 éves koromban meghallottam Billie Holidayt, még nem tudtam angolul, viszont a hangja lenyűgözött. Így kezdtem el énekelni, aztán kiderült, hogy a dzsesszben jelentős hagyományai vannak az énekhang hangszerszerű alkalmazásának. Mindig szerettem a hangommal kísérletezni, de ez csak formai elem, ami nem határozza meg a tartalmat.

MN: Billie Holiday mellett kiket tart még elődeinek? Rengeteg világsztárral muzsikált és szerepelt együtt lemezeken, koncerteken: kire emlékszik a legszívesebben?

UD: Jelentős inspiráció volt számomra Ella Fitzgerald, akit a legnagyobbnak tartok, és természetesen Louis Armstrongot is nagyon szeretem. Fiatalon mániákusan tanultam Fitzgerald dalait, több tucatot tudtam a szövegekkel, kórusokkal, improvizációkkal, mindennel együtt: sokáig az ő másolatának tartottak. Kortársaim közül szinte leforrázott hangjával Bobby McFerrin. Manapság talán senki más nem használja úgy a hangját, mint ő. Utánozhatatlan az a hajlékonyság, ahogyan a hangfekvések között tud mozogni, mintha több szólamban énekelne, miközben hangszereket is imitál.

MN: A hatvanas-hetvenes években a kelet-európai blokkban miért éppen a lengyel dzsessz lehetett a szabadság ideájának tükrözője?

UD: Mert felszabadította az embereket és a gondolataikat is. A műfaj az ötvenes években jöhetett ki először a pincékből, a katakombákból. Addig valamiféle mérgező, rosszindulatú imperialista zenének számított, ami az embereket szembeállítja a rendszerrel. Mondhatjuk, hogy egyfajta lázadó attitűdöt képviselt; sokakat a dzsesszen keresztül érintett meg először a szabadság szele.

MN: Mit gondol, a dzsessznek manapság is van a lázadással összefüggő szerepe?

UD: Természetesen már nem olyan hatású ez a szabadság, azt az állapotot már meghaladtuk. A szabadság azonban mindig a legfontosabb elem lesz a dzsesszben. Kis lázadások vannak, de ezek nem politikai irányúak, hanem értékek mentén alakulnak ki. Ha belegondolunk, a mai zenei irányzatok közül (például a hiphopban) csak azok maradnak meg sokáig, amelyeknek vannak dzsesszes elemeik, valamennyire bennük van a szvinges lüktetés. És ez a dzsesszre is igaz: hiába mondják, hogy meghalt, a mélysége miatt mindig fenn fog maradni.

MN: Hogyan választotta ki jelenlegi zenésztársait? Figyelemre méltó, hogy csupa huszonéves fiatal játszik a zenekarában.

UD: Mondhatnám, hogy Miles Davis nyomdokain haladva fiatal zenészekkel veszem körül magamat. Egyébként nagyon jó fiatal zenészekkel muzsikálni, úgy érezhetem, hogy még mindig részese lehetek általuk a mai zenei gondolkodásnak. Amúgy az én zenészeim a legjobbak a pokolian sok tehetséges fiatal közül, akikkel mostanság Lengyelországban lehet találkozni: díjakat nyernek, és persze elfogult is vagyok velük, mert szeretünk együtt játszani. Az a legfontosabb, hogy ebben a zenében mind az öten kiteljesedhetünk. Ezenfelül pedig nagyon jól megfizetem őket.

MN: Milyen szerepet játszik az elektronika a hangterjedelme növelésében? Nem tartja elegendőnek azt a közel öt oktávot, amit minden segédlet nélkül ki tud énekelni?

UD: Az elektronika nagyon korán, már a hetvenes években érdekelni kezdett. Érdekelt a hangzással való kísérletezés, aminek Lengyelországban jelentős hagyománya van: elegendő csak neves kortárs zeneszerzőinkre gondolni. Viszont az elektronikát manapság már csak olyan díszítésfélének szánom, mint a mazsola a tejszínhab tetején. A hangokat, amelyeket korábban csak az elektronika segítségével tudtam énekelni, mára sikerült úgy megtanulnom, hogy azokat akusztikusan is képes vagyok produkálni, minden segédlet nélkül.

MN: Lát-e arra esélyt, hogy Kelet-Európából önhöz hasonlóan más dzsesszzenészek is kinőhessenek, és megismerhesse őket a nemzetközi, mindenekelőtt az amerikai közönség?

UD: Azt hiszem, nem a kelet-európaiság a kulcskérdés. Ez nálunk inkább azon múlott, hogy vélhetően megtaláltuk a receptjét annak a hangzásnak, amit az amerikaiak a sajátjuknak tekintettek, de ez ugyanakkor európai zene is volt. Felhasználtuk az összes gyönyörű és furcsa kelet-európai ritmust és a dallamkincset, fűszerezve az amerikai nagyzenekarok hangzásával. Nagyon fontos a személyiség és a gondolkodásmód, meg kell találni annak a keverékét, ami itt is, ott is tetszik és létezhet - aztán már haladhatunk a magunk által kialakított úton.

Köszönet a lengyel tolmácsolásért Kriston Wojteknek

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.