A múlt előtt - Joao Penalva kiállítása

  • Hajdu István
  • 2006. január 5.

Zene

A művész példásan szerkesztett és rendezett nagy "féléletmű-kiállítása" - annak ellenére, hogy milliónyi kisebb-nagyobb tárgyból áll - egyetlen hatalmas, smondjuk ki azonnal, rendkívül nehezen megközelíthető alkotásként, elegánsabban: Kunstwerkként terül térbe a néző elé.

Jo-o Penalva kiállítása

A művész példásan szerkesztett és rendezett nagy "féléletmű-kiállítása" - annak ellenére, hogy milliónyi kisebb-nagyobb tárgyból áll - egyetlen hatalmas, smondjuk ki azonnal, rendkívül nehezen megközelíthető alkotásként, elegánsabban: Kunstwerkként terül térbe a néző elé. Fizikailag jelenvaló és immateriális, csak sejtetett képek, komponált és természetes hangok, leírt és kimondott szavak rejtélyes hálójából szövődik össze a teremsorokat összeölelő, a könyvelések duzzadó unalmát ésa színházak poros érzékiségét egyszerre megidéző műegész, mely - persze nem csak a katalógus intése alapján - láthatólag alművek szimbiózisaként, mellérendeléseként, de főleg mindezek szintézise gyanánt fogadja-hárítja egyazon gesztussal a "látogatót". A portugál művész egy

önmagát továbbfejlesztő,

önmagának új megfeleléseket és jövőesélyt teremtő inventáriumot készített az elmúlt 20-25 évben létrehozott művei meg a másoktól affirmatív úton "elnyert" munkák halmazából, hogy aztán ez a halmaz kiállítóhelyről kiállítóhelyre ismét és ismét értelmesen megújíthassa, átlelkesíthesse önnönmagát. (Marcel Duchamp 1952-ben úgy nyilatkozott: "Minden fontosat, amit csináltam, bele lehetne tenni egy kis bőröndbe." De hát Duchamp csak egy szomorkás modernista volt. Passzé.)

A rendezés diadalával élővé tett műegyüttes egyrészt alapvető hermeneutikai, interpretációs, vagy mondhatnánk nem kevésbé magasztosan: befogadáselméleti kérdéseket tesz fel és válaszol meg csöndesen (például: a világ, az élet gazdagabb, mint a művészet, de mindkettő félreértések özönétől szenved, sa malentenduk folyton keresztezik egymást), egyszersmind - a hatvanas évek második felétől jól ismert - magánmitológiai reflexeket is a néző elé villant. Penalva ugyanis fölszaporázott, stermészetesen saját magára, korábbi tevékenységeire, táncos- és festőmúltjára célzó utalások szálaival köti össze munkájának elemeit, sezek a hol homályban maradó, hol éles fényben villódzó elemek tagadhatatlanul - legalább - személyessé teszik a múzeumi jelenlétet.

A kiállítás koncepciója keltette első benyomás szerint Penalva a koncept art elvileg, szándékát tekintve tiszta fogalmiságát "írta" felül valami posztmodernizáló érzékiséggel és érzelmességgel, bár ez utóbbi már lehet, hogy (talán megengedett) interpretációs félreértés. Tudjuk: a koncept art célja valaha egyrészt az volt, hogy föltárja a művészetfogalom új aspektusait, másrészt szembesítse a vele "érintkezőt" olyan alapvető tényekkel, mint az idő, tér, mozgás, környezet, nyelv. A lényegét, célját és eszközeit illetően szoros rokonságot mutatott a filozófiai nominalizmussal és realizmussal, vagy legalábbis mély hatással voltak rá. Fontos és talán leggyakrabban használt eljárása az azonosítás volt, melynek során elsősorban tautologikus eszközökkel igyekezett rendezni a fogalmak világát, mintegy váratlan inventáriumot szerkesztve. Megjelenési formája a gondolat, melyet a koncept art akarata szerint esztétikai mutatókkal nem jellemezhető közvetítőeszközök - mint a fotók, filmek, leírások, szövegek - továbbítottak a befogadóhoz, ám az eszközök megléte nem volt feltétele a művész(et)i ténynek. Ilyen értelemben a koncept arthoz tartozónak tekinthető minden olyan művészi produktum, amelynek koncepcionális,

gondolati alkotóeleme az elsődleges,

és amely, nem függve a fizikai megvalósulástól, fölérendelődött az anyagi buroknak.

A koncept art tehát egyszerre volt konstruktív és destruktív abban az értelemben, hogy megkísérelt megfogalmazni egy a hatvanas években - már akkor is! - kaotikusnak látott-láttatott, politikai-gazdasági-kulturális és minden egyéb szempontból hullásnak indult világ számára valamifajta racionalizálható, egyszerre fogalmi és képi természetű választ; vademecumot akart adni egy (azóta tudjuk) pre-kultúrpesszimista tünetre. Penalva sem tesz mást, mint amit a koncept art "munkásai" a maguk idején, csak éppen annyival többet, sőt és de és viszont az alapelvvel ellenkezőt, hogy számára a materiális jelenlét, a megfoghatóság-megtapasztalhatóság nemhogy rendkívül fontossá, hanem perdöntővé lett: a minuciózus kivitelezés és annak dokumentálása a puritán fogalmiság fölé telepedett. Ugyanakkor a hetvenes évekbeli story artból, majd a nyolcvanas évek automitomán fotó- és videomunkáinak tapasztalataiból (például Sophie Calle regényes fotósorozatainak vagy képes novellafüzéreinek nyomán) is mélyen merítve eljutott a festészet, fotó és videó, valamint a zene mellett-után a narrativitás, az irodalmiság (erről sok "enigmatikusat" beszél a katalógusban) interartisztikai felhasználhatóságának demonstrálásáig. Ha már ezt így leírtuk, s elfelejtjük azt is, amit a napokban olvastunk a meta szó használatáról, miszerint szegény szavacskát már csak holmi perverz parodisták vehetik jó szívvel a szájukra, szóval akkor bátran kijelenthetjük, hogy Penalva valamifajta metaművészet megteremtésében vagy legalábbis annak továbbcsiholásában érdekelt. Erőfeszítéseit nyilván siker koronázza, a Portóból érkezett és Dublinba tartó méretes anyag reményre jogosít.

Ludwig Múzeum, január 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.