A nép ópiuma: Időutazók (Mikor kezdődik a pofátlanság?)

  • Para-Kovács Imre
  • 2000. június 22.

Zene

Egy kereskedelmi tévé nem a Magyar Államvasutak, például sokkal kevesebb bosszankodással jár, ha a Jó estét, Magyarország!-ot késsük le, mint a szolnoki gyorsított személyt, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen mindegy, mikor kezdődnek a műsorok.
Egy kereskedelmi tévé nem a Magyar Államvasutak, például sokkal kevesebb bosszankodással jár, ha a Jó estét, Magyarország!-ot késsük le, mint a szolnoki gyorsított személyt, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen mindegy, mikor kezdődnek a műsorok.

A műsorok kezdését a műsorújságok közlik, és a tapasztalatlan tévénéző abból indul ki, hogy az ott leírtak megfelelnek a valóságnak. Nos, ez nem így van, illetve többnyire nincs így. Hogy miért, arra a következőkben próbálom a választ megkeresni.

A vizsgálathoz az RTV Részletest használtam, a nézéshez egy Elekta márkájú, kis képernyős tévét, az idő méréséhez pedig egy Déli Krónikához beállított, QQ típusú ébresztőórát.

A módszer viszonylag egyszerű volt, kinéztem egy műsort az újságból, és megvártam, hogy elkezdődik-e időben. Csak földi sugárzású csatornákat vizsgáltam, mert mást nem tudok fogni, a tendenciák azonban ezekből is könnyedén követhetők.

A Magyar 1 rutinjából és kormánypárti elkötelezettségéből eredően tartja magát ígéreteihez. A műsorok időben kezdődnek, egy-, maximum kétperces csúszások fordulnak csak elő, de ezek nem jelentősek, nyugodtan be lehet programozni a videót, nem fogunk csalódni, ha hajnalban, munkából hazaérve, meg akarjuk tekinteni a Magyar Szalont.

A másik két csatorna, a TV 2 és az RTL Klub sokkal lazábban bánik a kezdési időpontokkal. Mindkettőnél határozott a hajnali (egyeseknek reggeli) kezdés, amit az RTL Klub több-kevesebb sikerrel meg is tart a Híradóig, a TV 2 azonban, mivel nincs déli hírműsora, már itt megkezdi a tologatást. A délutáni, kora esti hírekig folyik a csúszkálás, de eddigre mindkét adó összeszedi magát, és pontban a megadott időben megkezdi sajátos beszámolóját a világban történtekről. Az első gond a főműsorok megkezdésekor jelentkezik.

Mindkét adónál bevett gyakorlat, hogy a műsorújságban kiadott kezdés alatt a reklámblokk indítását értik, ami videós szempontból tolerálhatatlan, de kiszámítható, viszont marketingstratégiailag érthető. Azonban ez még nem indokolja, hogy a TV 2 például képtelen felbecsülni, hogy meddig tart a Dáridó, és rendszeresen huszonöt-harminc perccel korábbra jelzi a Jó estét, Magyarország!-ot, mint az valójában elkezdődik. Ezt a tévedést néha valaki észreveszi, mire feliratban közli a nézőkkel, hogy például a Jó estét, Magyarország! csak 23 órakor kezdődik, de még ezt is képtelenek tartani, és egy váratlan ötlettől vezérelve 22.58-kor megjelenik Pálfy István a képernyőn.

Az RTL Klub sem zavartatja magát a 15-20 perces késések miatt, az Este szinte elkaphatatlan, ha nem nézem végig az előtte vetített, Megette a kutyám a diplomamunkámat - Igaz történetek típusú áldokumentarista baromságot.

A csúszásoknak tehát két oka van. Az egyik tudatos manipuláció, hogy a néző ne csak a filmre kapcsolja be a készüléket, hanem üljön előtte egész nap, a másik viszont egyszerű szakmai alkalmatlanság, mivel képtelenek az erre hivatottak megmérni egy műsor hosszát, vagy ami még rosszabb, nagy ívben szarnak rá, és csak beírnak egy kamu számot, ha nincs a kazettán a pontos idő.

Ez csak azért szomorú, mert egy médium szavahihetősége nem csak azon múlik, hogy hazudik-e a hírekben. Persze lehet, hogy az RTV Részletes tudatosan szabotál, bár ez azért nem nagyon valószínű.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.