A nép ópiuma: Időutazók (Mikor kezdődik a pofátlanság?)

  • Para-Kovács Imre
  • 2000. június 22.

Zene

Egy kereskedelmi tévé nem a Magyar Államvasutak, például sokkal kevesebb bosszankodással jár, ha a Jó estét, Magyarország!-ot késsük le, mint a szolnoki gyorsított személyt, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen mindegy, mikor kezdődnek a műsorok.
Egy kereskedelmi tévé nem a Magyar Államvasutak, például sokkal kevesebb bosszankodással jár, ha a Jó estét, Magyarország!-ot késsük le, mint a szolnoki gyorsított személyt, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen mindegy, mikor kezdődnek a műsorok.

A műsorok kezdését a műsorújságok közlik, és a tapasztalatlan tévénéző abból indul ki, hogy az ott leírtak megfelelnek a valóságnak. Nos, ez nem így van, illetve többnyire nincs így. Hogy miért, arra a következőkben próbálom a választ megkeresni.

A vizsgálathoz az RTV Részletest használtam, a nézéshez egy Elekta márkájú, kis képernyős tévét, az idő méréséhez pedig egy Déli Krónikához beállított, QQ típusú ébresztőórát.

A módszer viszonylag egyszerű volt, kinéztem egy műsort az újságból, és megvártam, hogy elkezdődik-e időben. Csak földi sugárzású csatornákat vizsgáltam, mert mást nem tudok fogni, a tendenciák azonban ezekből is könnyedén követhetők.

A Magyar 1 rutinjából és kormánypárti elkötelezettségéből eredően tartja magát ígéreteihez. A műsorok időben kezdődnek, egy-, maximum kétperces csúszások fordulnak csak elő, de ezek nem jelentősek, nyugodtan be lehet programozni a videót, nem fogunk csalódni, ha hajnalban, munkából hazaérve, meg akarjuk tekinteni a Magyar Szalont.

A másik két csatorna, a TV 2 és az RTL Klub sokkal lazábban bánik a kezdési időpontokkal. Mindkettőnél határozott a hajnali (egyeseknek reggeli) kezdés, amit az RTL Klub több-kevesebb sikerrel meg is tart a Híradóig, a TV 2 azonban, mivel nincs déli hírműsora, már itt megkezdi a tologatást. A délutáni, kora esti hírekig folyik a csúszkálás, de eddigre mindkét adó összeszedi magát, és pontban a megadott időben megkezdi sajátos beszámolóját a világban történtekről. Az első gond a főműsorok megkezdésekor jelentkezik.

Mindkét adónál bevett gyakorlat, hogy a műsorújságban kiadott kezdés alatt a reklámblokk indítását értik, ami videós szempontból tolerálhatatlan, de kiszámítható, viszont marketingstratégiailag érthető. Azonban ez még nem indokolja, hogy a TV 2 például képtelen felbecsülni, hogy meddig tart a Dáridó, és rendszeresen huszonöt-harminc perccel korábbra jelzi a Jó estét, Magyarország!-ot, mint az valójában elkezdődik. Ezt a tévedést néha valaki észreveszi, mire feliratban közli a nézőkkel, hogy például a Jó estét, Magyarország! csak 23 órakor kezdődik, de még ezt is képtelenek tartani, és egy váratlan ötlettől vezérelve 22.58-kor megjelenik Pálfy István a képernyőn.

Az RTL Klub sem zavartatja magát a 15-20 perces késések miatt, az Este szinte elkaphatatlan, ha nem nézem végig az előtte vetített, Megette a kutyám a diplomamunkámat - Igaz történetek típusú áldokumentarista baromságot.

A csúszásoknak tehát két oka van. Az egyik tudatos manipuláció, hogy a néző ne csak a filmre kapcsolja be a készüléket, hanem üljön előtte egész nap, a másik viszont egyszerű szakmai alkalmatlanság, mivel képtelenek az erre hivatottak megmérni egy műsor hosszát, vagy ami még rosszabb, nagy ívben szarnak rá, és csak beírnak egy kamu számot, ha nincs a kazettán a pontos idő.

Ez csak azért szomorú, mert egy médium szavahihetősége nem csak azon múlik, hogy hazudik-e a hírekben. Persze lehet, hogy az RTV Részletes tudatosan szabotál, bár ez azért nem nagyon valószínű.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."