1. Még nem felejtette el senki a konkurens kereskedelmi tévécsatorna (TV2) hasonigényű nekiveselkedésének (Bazi Nagy Roma Lagzi) zajos fogadtatását, mely nyilvánvalóvá tette: létezik ma Magyarországon egy olyan befogadói csoport (a sajtó egy része, szervezett és szervezetlen civilek, kisebbségvédők stb.), amely erősen odafigyel arra, hogy a szórakoztatási célú cigányozás adott esetben mennyire rasszista, s ez a csoport jószerivel birtokában is van azoknak a lehetőségeknek, amelyek ebbéli véleményét a közönség számára is elérhetővé teszik.
2. E csoport nem kifejezetten (kifejezetten nem) azonosult minden esetben Fábry Sándor közszereplői kiállásaival.
A vállalás tehát mindenképpen komoly: úgy szórakoztatunk a romák dolgaival, hogy annak mikéntje eltér a korábbi gyalázatos produkciótól, magyarul, nem lesz se rasszista, se ostoba, se hazug. Pontosabban úgy, hogy az eleve erre kihegyezett, rosszindulatú toleranciafelelősök se bírjanak belekötni.
Az előzmények mellett az utózmányokról is szólni kell, mert azok is ugyanabban a mederben csordogálnak. A szombati Népszabadság hasábjain Varró Szilvia elmarasztaló elemzését olvashatjuk, melynek már a bevezető szakaszában leszögezi a szerző, hogy a Showder még a Bazi Nagy Roma Lagzinál is szégyenletesebb produkció. Amivel szemben a tévécsatorna internetes honlapjáról úgy értesülhetünk, hogy "Osztatlan tetszést aratott a hazai cigányság körében Fábry Sándor Roma Showdere", melynek bizonyságául megszólal Kolompár Orbán OCÖ-elnök, aki ugyan csak részleteket látott, de tudja: "Egy nagyon jól összeszedett műsor volt, szerintem biztosan jót tett a romák elfogadásának." Raduly József, aki látta az egészet, és a 100 tagú cigányzenekar elnöke, még tovább megy: "Minden elismerésem Fábryé, aki sokat tett a romákért." Rajtuk kívül még odavan Bódi Guszti és Csemer Géza író, operarendező is. Utóbbi elragadtatását némileg árnyalja a tény, hogy a műsor egyik főszereplője volt, főzött valami finomat.
Ennyi körítés után lehet, hogy eufemisztikusnak tűnik a kérdés, amit már a Nagy Bazi s a többi kapcsán is pedzettünk: biztos, hogy a romákról szól ez az egész? Nem inkább a honi televíziózás általános gyakorlatáról? Mert mi volt ebben a show-ban? Cigányok fellépése. Elsőül Lakatos Vendel - Fábry régi magánszáma, a cigány ószeres, aki az eredeti, hamisítatlan Mona Lisa egyetlen jogos tulajdonosa, fél családjáról most kellett megtudnunk, hogy előzetesben várják a műsor folytatását. Volt leánykérés, lóvásár igazi lókupecekkel és igazi pónilóval, cigány vendégek, egy vállalkozó, aki drága pénzért csináltatott aranyból koronát karonülő fiának, egy vajda, aki elsimítja a problémákat, mert az övéi (a cigányok) inkább hozzá fordulnak, mint az állami igazságszolgáltatáshoz, az író, operarendező, aki főzött, még valaki, aki majdnem elmesélt egy történetet, ami a műsorvezető szerint tökéletesen érthetetlen volt, aztán zene, tánc, Sándor is beszállt kannán - sokat lehetett nevetni, végtére is ez egy szórakoztató műsor.
Az a baj, hogy a nagy büdös tisztánlátáshoz még az aznapi Balázs- és Mónika-show-k tartalmát is el kéne mesélni, vagy a másik kanálisról Jakupcseket. Aztán hosszan kitérni a valóságshow-kra. S ez nem csak helyhiány miatt nem akaródzik.
Így maradnak a slágvortok: szexuálisan felkavar a kedvesem nagymamája, ma megmondom neki. "Vivien, Zsolt ma egy fontos dolgot szeretne elárulni neked!" Ha szimplán a műsoridő egészét nézzük, ma a kereskedelmi tévézés nem konzerv része szőröstül-bőröstül e recept szerint készül: találj néhány gazdaságilag, mentálisan, etnikailag hátrányos helyzetű személyt, valahogy csalogasd be a "műsorba", és röhögd körbe. E csalogatás módozatai ugyan mérsékelten változatosak, de annál mocskosabbak.
1. Gyere, te nímand, sztárt csinálunk belőled!
2. Gyere, és vigyél haza egy hátizsák pénzt, luxuslakást, álomutazást, meseautót!
3. Gyere, és mi megoldjuk a gondjaidat: visszatér hozzád a szerelmed, a nővéredet bemutatjuk egy dominának, meggyógyítunk!
És az emberek mennek... ami, bár szörnyű, mégis tény. S nemcsak Mónika szubhumán szereplői és közönsége (ott és a képernyők előtt) megy, de a finom és visszafogottabb Vágó István műsorának résztvevői is ilyesmire mozdulnak, isten az égben, ott a szociális háló foltozgatása a módi.
Nos, csütörtökön (meg az előző alkalommal, meg azelőtt) a Fábry- show-ban sem történt semmi más. Bementek emberek a műsorba, és aki ott volt, körberöhögte őket. Most cigány emberek mentek be a műsorba, eddig jobbára színészek és kardnyelők, ami talán nem ennyire feltűnő.
Nyilvánvaló, egy szórakoztató műsornak nem feltétlenül dolga, hogy bármit megtudhassunk belőle, például a romákról. Ám a hamis információk terjesztése, az előítéletek táplálása még egy szórakoztató műsor esetében is bűnös cselekedet. Mármost, hogy a roma vállalkozó (összekacsintás) milliókért csináltat koronát gyerekének, hogy a vajda a magyar bírósággal szemben egy lehetséges alternatíva, hogy Lakatos Vendel Mona Lisája esetleg nem is annyira hocheredeti, hogy átver a lókupec, hogy... hogy ezt én hogy unom, nos ez mind-mind kimeríti az előítéletességre alapozó tutira menés fogalmát, az szent. Ha főműsoridőben romák mesélnek cigányvicceket, attól más lesz azon viccek szemlélete? Dehogy.
De mondom még egyszer: cigányok, ne bízzátok el magatokat! Ez a fajta televízió egy szikrányival se néz le jobban benneteket, mint bárki mást (egyébként mélységesen), csak most ti voltatok soron. Mert ezúttal a tévé választása etnikai alapú volt. Ha pedáloztok, bekerülhettek gazdasági vagy mentális alapon is. Ha nem Fábryhoz, Mónikához, Balázshoz, Jakupcsekhez. Egykutya.
- ts -