Könyv: A jó étvágyú kannibál (Romsics Ignác: Volt egyszer egy rendszerváltás)

  • Bogár Zsolt Mészáros Bálint M. László Ferenc
  • 2003. november 13.

Zene

Régi és soha véget nem érő vita tárgya: hol végződik a már történészi eszközökkel feldolgozható múlt, s hol kezdődik a jövő, melynek elemzésekor a historikus is csak egy a tétova zsurnaliszták között - legfeljebb az ő történelmi példái kevésbé sántítanak. (A tény, hogy egyesek a jövőt is megpróbálják krónikákba foglalni, nem jelen recenziónk tárgya - bár azt megjegyeznénk, hogy még az efféle feladat sem reménytelen, feltéve, hogy a történeti forrásokat mi magunk már jó előre megírtuk.) A rendszerváltás nevű valami azonban emlékezetünk szerint vagy másfél évtizede esett meg velünk, ennek megfelelően vizsgálata nem teljesen lehetetlen, különösen, mivel bizonyos források - gondoljunk a moszkvai levéltárak legalábbis részleges megnyílására - azóta kutathatóvá váltak. Márpedig Romsics Ignác történész éppen erre vállalkozott: saját bevallása szerint előbb csupán esszéket szeretett volna írni Prohászka Imre 1988-90-es sajtófotóihoz, ám idővel ráébredt, hogy munkája inkább hasonlít egy történeti munkához - még inkább egy tankönyvi összefoglalóhoz.
Régi és soha véget nem érő vita tárgya: hol végződik a már történészi eszközökkel feldolgozható múlt, s hol kezdődik a jövő, melynek elemzésekor a historikus is csak egy a tétova zsurnaliszták között - legfeljebb az ő történelmi példái kevésbé sántítanak. (A tény, hogy egyesek a jövőt is megpróbálják krónikákba foglalni, nem jelen recenziónk tárgya - bár azt megjegyeznénk, hogy még az efféle feladat sem reménytelen, feltéve, hogy a történeti forrásokat mi magunk már jó előre megírtuk.) A rendszerváltás nevű valami azonban emlékezetünk szerint vagy másfél évtizede esett meg velünk, ennek megfelelően vizsgálata nem teljesen lehetetlen, különösen, mivel bizonyos források - gondoljunk a moszkvai levéltárak legalábbis részleges megnyílására - azóta kutathatóvá váltak. Márpedig Romsics Ignác történész éppen erre vállalkozott: saját bevallása szerint előbb csupán esszéket szeretett volna írni Prohászka Imre 1988-90-es sajtófotóihoz, ám idővel ráébredt, hogy munkája inkább hasonlít egy történeti munkához - még inkább egy tankönyvi összefoglalóhoz.

Korántsem kockázat nélkül való összeállítani egy efféle kötetet: a korszak ugyanis egyben a modernkori sajtószabadság kibontakozásának kora, ennek megfelelően a rendszerváltás eseményeire már a maguk idejében is buzgón reflektáltak az írástudók, a még fennmaradt titkok száma alighanem csekély, s jelentőségük sem oly nagy, mint korábban sokan vélték. (Persze azok, akik az egész rendszerváltást egy tudatosan megtervezett és tökéletesen konspirált összeesküvésként képzelik el, nemigen fogják ezt elhinni - igaz, nekik az se volna elég, ha egyszerre nyitnák ki a moszkvai, a jeruzsálemi és a vatikáni titkos levéltárakat.) S nem csupán a korabeli elemzések szintjén, de az akkor manifesztálódó és napjainkig tartó többfrontos ideológiai háború ütközőpontjain is módfelett nehéz felülemelkedni - nem elég csak középarányost vonni az egykori ellenfelek nézeteiből, mert így is könnyen érheti vád a szerzőt, hogy csupán régi balítéleteket ismételget újra, s hogy könyvében már előre kalaplevéve köszönnek a félmúlt jórészt elfeledett konfabulációi.

Mindezek előrebocsátásával leszögezhetjük, hogy Romsics könyve hasznos, információkban gazdag, bár talán igazi revelációkban szegény összefoglalója a kornak, még ha némely részletei vitathatóak, avagy hiányosak is - azt hisszük, törvényszerűen.

Pedig már a korszak kijelölésénél is gondjaik akadnak az ún. szemtanúknak - nem minden kapcsolat nélkül egykori és mai vonzalmakkal és szimpátiákkal. Romsics látszólag radikálisan elvágja itt a vitát: nála 1988, 1989 és 1990 elválaszthatatlanok, s egymásra logikusan következnek (lásd még: naptár) - így nem is találunk előzmények nélküli töréspontokat - a történet folyamatossága és egyáltalán

az átmenet evolutív jellege

szemmel látható. Romsics is azzal indít, ami már a kortársak figyelmét is megragadta: hogyan tévedhettek akkorát azok a korántsem buta emberek, akik el sem tudták képzelni a Birodalom összeomlását (nem is hiába idézi Szekfű Gyulát, aki az új hódoltság korát 150 évet is meghaladó időre tette, s ennek megfelelően is cselekedett). Jó történészként tudja, hogy egy ilyen horderejű történelmi esemény bekövetkeztét soha nem lehet egyetlen oknak tulajdonítani (habár népünk imádja a monokauzális magyarázatokat - különösen, ha azok egyben összekapcsolhatók valaminő aljas indokkal is). Ennek megfelelően egyenként ered az egyes tényezők nyomába, és sorra veszi, miként alakult (számunkra igencsak kedvezően) a nemzetközi, esp. a moszkvai helyzet, hogyan alakultak (fölöttébb kedvezőtlenül) az ún. társadalmi-gazdasági viszonyok, s vázlatosan bár, de megismerkedhetünk a Párt és a ellenzék küzdelmével s a t. felek belső vitáival, melyek úgy cakompakk a ma is működő pártstruktúrának vetették meg az alapjait. A Kádár-rendszert ennek megfelelően nem Gorbacsov buktatta meg, nem a hazai ellenzék, de nem is a reformkommunisták, pláne nem népünk évtizedeken át tartó hősies szabadságharca, s persze nem is maga Kádár követett el akaratlan harakirit. A fenti tényezők többsége szerepet játszott mindebben - már amelyik létéhez találunk egyáltalán történeti/ontologikus bizonyítékot. A nemzetközi előzmények ismertetésekor ismét szembesülhetünk azzal, hogy az oroszok már a legelején elvesztették a hidegháborút - úgy tűnik, a klasszikus szovjet viccek lényegesen közelebb jártak az igazsághoz, mint a kremlinológusok elemzései -, ebből a szempontból Gorbacsov csak a megfelelő tanulságot vonta le (orosz viszonylatban relatíve gyorsan), amikor országát önként visszaminősítette a másodosztályba, miközben elengedte az örök barátok kezét. Az ellenzék, illetve a reformkomm.-reformszoc. vonal története már eddig is nyitott könyv volt - csak fel kellett ütni a megfelelő fejezetet. (Ha valamit elfelejtettünk volna a kánonból, az avatott szakértők úgy is visszatáplálják agyunkba: a kötetet átnézte s a hibákat kijavította Debreczeni József, Gombár Csaba és Lengyel László.) S ne felejtsük el, a Volt egyszer egy rendszerváltás mindenekelőtt képeskönyv: a megörökített, egykor neves figurák némelyike hamar felejtős lett, mások még mindig közszereplők, vagy legalábbis a partvonalról olykor még beordítanak a pályára, másokról csak akkor hallunk, ha nevük felbukkan valami noteszben. Romsics a rendszerváltás tanulságainak (melyek egyrészt számosak, másrészt nincsenek is) levonása helyett inkább sorra veszi, hogy az egykori főszereplők közül ki az, aki szó szerint, avagy politikailag is túlélte a közelmúltat, illetve megérte a mostani időket. Az utóbbiak, megállapíthatjuk, nincsenek túl sokan, s talán ők hiányoznának a legkevésbé.

"A forradalom felfalta, elhasználta vagy megváltoztatta gyermekeit" - zárja Romsics a könyvét, mi meg csak annyit tehetnénk hozzá: váljék egészségére.

Barotányi Zoltán

Rubicon Könyvek, 2003, 328 oldal, 4980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.