A nép ópiuma: Szolgálati sugárzás (Kék fény)

  • 2004. április 15.

Zene

Vannak műsorok, amelyek fittyet hánynak történelemre, rendszerváltásra. Rezsimek jönnek-mennek, de a Kék fény marad. Mert úgy látszik, ez tényleg kell nekünk, nézőknek. A nézettségi indexek is ezt mutatják, a Kék fény az egyik legstabilabb közszolgálati műsor az M 1-en. Az alábbi gondolatkísérlet e rejtély okait próbálja meg felfedni.

Vannak műsorok, amelyek fittyet hánynak történelemre, rendszerváltásra. Rezsimek jönnek-mennek, de a Kék fény marad. Mert úgy látszik, ez tényleg kell nekünk, nézőknek. A nézettségi indexek is ezt mutatják, a Kék fény az egyik legstabilabb közszolgálati műsor az M 1-en. Az alábbi gondolatkísérlet e rejtély okait próbálja meg felfedni.

Először is el kell hárítanunk azt a kézenfekvő nosztalgikus érvelést, miszerint a Szabó László Kék fény műsorán szocializálódott magyar lakosság továbbra is reményeket táplál a tekintetben, hogy a mester egy napon visszatér. Itt és most ki kell jelentenünk, magunk nem tartozunk azok közé, akik visszavárnák a letűnt kor médiaszemélyiségét, aki, hogy úgy mondjuk, igen mély nyomokat és romokat hagyott maga mögött a 70-es, 80-as években. Meg később is. (Sz. L. híres médiablődlijét, mely keretében beavatta a magyarokat az Elbert János műfordító váratlan elhalálozása kapcsán lefolytatott nyomozás legapróbb részleteire kiterjedő összes lehetséges hazugságba, nos e performanszt nevezzük egyszerűen felejthetetlennek.) A kérdés ettől függetlenül érvényes: jelen műsor készítői is Sz. L. köpönyegéből bújtak-e ki, avagy heti rutinnak vagyunk-e csupán szemtanúi? Válaszunk, meg kell mondjam, bizonytalan.

A Kék fény mind formájában, mind felépítésében igen nagyon hasonlít a néhány perccel korábban sugárzott Híradóra, azzal a finom distinkcióval, hogy míg ez utóbbi javarészt a kül- és a hazai politikai élet játszóterein elkövetett tetteket, eseményeket (egyesek szerint bűntényeket) taglalja, addig a Kék fény főként a politikai erőtéren kívül eső, úgynevezett gazdasági és egyéb ügyeket tálalja a nagyérdemű elé. Meg aztán a Kék fény után nincs időjárás-jelentés. Mindkét magazint két műsorvezető, egy dekoratív hölgy és egy dekoratív úr prezentálja, s mindannyian jól passzolnak a díszlethez, bár a külsőségek alapján a híradósok büdzséje jelentősebb. Ha tehát annak a dolgozónak, aki hétfő este

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.