A nép ópiuma: Szolgálati sugárzás (Kék fény)

  • 2004. április 15.

Zene

Vannak műsorok, amelyek fittyet hánynak történelemre, rendszerváltásra. Rezsimek jönnek-mennek, de a Kék fény marad. Mert úgy látszik, ez tényleg kell nekünk, nézőknek. A nézettségi indexek is ezt mutatják, a Kék fény az egyik legstabilabb közszolgálati műsor az M 1-en. Az alábbi gondolatkísérlet e rejtély okait próbálja meg felfedni.

Vannak műsorok, amelyek fittyet hánynak történelemre, rendszerváltásra. Rezsimek jönnek-mennek, de a Kék fény marad. Mert úgy látszik, ez tényleg kell nekünk, nézőknek. A nézettségi indexek is ezt mutatják, a Kék fény az egyik legstabilabb közszolgálati műsor az M 1-en. Az alábbi gondolatkísérlet e rejtély okait próbálja meg felfedni.

Először is el kell hárítanunk azt a kézenfekvő nosztalgikus érvelést, miszerint a Szabó László Kék fény műsorán szocializálódott magyar lakosság továbbra is reményeket táplál a tekintetben, hogy a mester egy napon visszatér. Itt és most ki kell jelentenünk, magunk nem tartozunk azok közé, akik visszavárnák a letűnt kor médiaszemélyiségét, aki, hogy úgy mondjuk, igen mély nyomokat és romokat hagyott maga mögött a 70-es, 80-as években. Meg később is. (Sz. L. híres médiablődlijét, mely keretében beavatta a magyarokat az Elbert János műfordító váratlan elhalálozása kapcsán lefolytatott nyomozás legapróbb részleteire kiterjedő összes lehetséges hazugságba, nos e performanszt nevezzük egyszerűen felejthetetlennek.) A kérdés ettől függetlenül érvényes: jelen műsor készítői is Sz. L. köpönyegéből bújtak-e ki, avagy heti rutinnak vagyunk-e csupán szemtanúi? Válaszunk, meg kell mondjam, bizonytalan.

A Kék fény mind formájában, mind felépítésében igen nagyon hasonlít a néhány perccel korábban sugárzott Híradóra, azzal a finom distinkcióval, hogy míg ez utóbbi javarészt a kül- és a hazai politikai élet játszóterein elkövetett tetteket, eseményeket (egyesek szerint bűntényeket) taglalja, addig a Kék fény főként a politikai erőtéren kívül eső, úgynevezett gazdasági és egyéb ügyeket tálalja a nagyérdemű elé. Meg aztán a Kék fény után nincs időjárás-jelentés. Mindkét magazint két műsorvezető, egy dekoratív hölgy és egy dekoratív úr prezentálja, s mindannyian jól passzolnak a díszlethez, bár a külsőségek alapján a híradósok büdzséje jelentősebb. Ha tehát annak a dolgozónak, aki hétfő este

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.