A nép ópiuma: Szolgálati sugárzás (Kék fény)

  • 2004. április 15.

Zene

Vannak műsorok, amelyek fittyet hánynak történelemre, rendszerváltásra. Rezsimek jönnek-mennek, de a Kék fény marad. Mert úgy látszik, ez tényleg kell nekünk, nézőknek. A nézettségi indexek is ezt mutatják, a Kék fény az egyik legstabilabb közszolgálati műsor az M 1-en. Az alábbi gondolatkísérlet e rejtély okait próbálja meg felfedni.

Vannak műsorok, amelyek fittyet hánynak történelemre, rendszerváltásra. Rezsimek jönnek-mennek, de a Kék fény marad. Mert úgy látszik, ez tényleg kell nekünk, nézőknek. A nézettségi indexek is ezt mutatják, a Kék fény az egyik legstabilabb közszolgálati műsor az M 1-en. Az alábbi gondolatkísérlet e rejtély okait próbálja meg felfedni.

Először is el kell hárítanunk azt a kézenfekvő nosztalgikus érvelést, miszerint a Szabó László Kék fény műsorán szocializálódott magyar lakosság továbbra is reményeket táplál a tekintetben, hogy a mester egy napon visszatér. Itt és most ki kell jelentenünk, magunk nem tartozunk azok közé, akik visszavárnák a letűnt kor médiaszemélyiségét, aki, hogy úgy mondjuk, igen mély nyomokat és romokat hagyott maga mögött a 70-es, 80-as években. Meg később is. (Sz. L. híres médiablődlijét, mely keretében beavatta a magyarokat az Elbert János műfordító váratlan elhalálozása kapcsán lefolytatott nyomozás legapróbb részleteire kiterjedő összes lehetséges hazugságba, nos e performanszt nevezzük egyszerűen felejthetetlennek.) A kérdés ettől függetlenül érvényes: jelen műsor készítői is Sz. L. köpönyegéből bújtak-e ki, avagy heti rutinnak vagyunk-e csupán szemtanúi? Válaszunk, meg kell mondjam, bizonytalan.

A Kék fény mind formájában, mind felépítésében igen nagyon hasonlít a néhány perccel korábban sugárzott Híradóra, azzal a finom distinkcióval, hogy míg ez utóbbi javarészt a kül- és a hazai politikai élet játszóterein elkövetett tetteket, eseményeket (egyesek szerint bűntényeket) taglalja, addig a Kék fény főként a politikai erőtéren kívül eső, úgynevezett gazdasági és egyéb ügyeket tálalja a nagyérdemű elé. Meg aztán a Kék fény után nincs időjárás-jelentés. Mindkét magazint két műsorvezető, egy dekoratív hölgy és egy dekoratív úr prezentálja, s mindannyian jól passzolnak a díszlethez, bár a külsőségek alapján a híradósok büdzséje jelentősebb. Ha tehát annak a dolgozónak, aki hétfő este

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.