A nép ópiuma: Vágóképlíra (Kamaszkorunk legszebb nyara - Amerika)

  • - vágvölgyi -
  • 1998. április 23.

Zene

Bayer Zsolt közíró, Nemes Tibor operatőr és Légrádi Gábor producer nagy fába vágták fejszéjüket: óceántól óceánig beutazni Amerikát, forgatni is közben, nem kis vállalkozás. Be is mutatja a közszolgálati televízió szombat délutánonként, tizenhárom részben, könyörtelenül.
Bayer Zsolt közíró, Nemes Tibor operatőr és Légrádi Gábor producer nagy fába vágták fejszéjüket: óceántól óceánig beutazni Amerikát, forgatni is közben, nem kis vállalkozás. Be is mutatja a közszolgálati televízió szombat délutánonként, tizenhárom részben, könyörtelenül.

Bayer Zsolt az elmúlt hónapokban a magyar közéletet megosztó viták kereszttüzébe farolt. A nyolcvanas évek végén népi íróként a P. Szűcs-féle Mozgó Világban indult, később a Fidesz sajtófőnökévé lett férfiúról januárban megtudhattuk, hogy "immorális féltehetség", "lírai ál-lila" stílusú, "a hírek szerelmeseit politikai giccseivel riogató középkorú álfiatal versenyző" (György Péter), illetve "szemleírói teljesítménye középszerűnek tetsző", "ügyetlenek a mondatai" (Tamás Gáspár Miklós). Magam régóta ismerem Bayert, Skyparasztnak szokom szólítani - szellemesen utalva ezzel áramvonalasított népi irályára -, ő Csibémnek engemet, egészen addig, míg fizikai fölényemmel visszaélve le nem beszélem őt erről. A közhit szerint tehát Bayer laposságokat filozófint hírműsorokban, sajtóperpatvarokban vitézkedik, kapja magát, és sorozatot rittyent az MTV 1-re az Egyesült Államokból. Sűrű, veszélyes élet.

Ki ne álmodott volna kamaszkorában vagy inkább egész életében egy tartalmas és terjedelmes amerikai túráról, víztől vízig, Ellis Islandtől (évtizedekig az európai bevándorlók fogadószigete New Yorkban) nagyvárosi flaszteren, iparvidékeken, farmokon, ültetvényeken, prériken át a Kék Hegyeken túlra, egészen Alcatrazig (börtönsziget San Franciscóban)? Bayerék szereztek szponzort, szakítottak időt, azt´ Amerikában termettek. Itt rövid úton arra lettek figyelmesek, hogy nem érdeklik őket az emberek, tán az interakciót sem vágyták, lealibizték ezt a munkát vágóképekkel és narrációval.

Bayerék sorozatának jó a marketingje, öblögetett róla Havas Henrik a Nap-TV-ben, hirdeti a Magyar Hírlap, feldicsérte a Tilos Rádió. A jó marketing nem szégyen, és ebben a jó marketingben alkotásukat filmként határozzák meg a szerzők. E tételt elfogadva, de meg nem engedve, Bayerék érdeme történelmi: feltalálták a kizárólag vágóképekre épülő filmet, a cutaway shot movie-t. A vágóképek egyébként helyenként látványos folyama alatt, mely nagyban a steadycam nevű eszköz alkalmazásának eredménye, két dolgot hallunk Helyei László megnyugtató baritonján. Korrekt Amerika-történeti ismeretterjesztést, jobb, mintha a Helló, világ! csinálta volna; illetve Bayer személyes hangvételű Amerika-ügyi értékeléseit és értelmezéseit, melankóliáját és jópofiságát.

Bayer a vágóképek fűzfapoétája. A New Orleans-i nagy temető, a Pontchartrain-tó partján, hol még ma is általánosak a jazz-temetések, masírozó fúvószenekarok játsszák a helyben Jelly Roll Morton és mások által éppen száz éve kidolgozott zenét elföldeléskor - ez jelen esetben egy kis kőházban való elhelyezést jelent, hisz´ az ásott sírba tétel a mocsaras talaj és a fülledt, büdös meleg miatt járványveszélyt jelentene. Bayer nehezen hiszi itt el, hol is van, hálás: "Éppen így terveztem! Hogy New Orleanst éjszaka írom meg. Csak kicsit részegen, ahogy az abszinttól, a magánytól és az önsajnálattól be lehet rúgni. Hogy miért? Miért is? El kell tudnom hinni, hogy itt jártam. El kell tudnom hinni, hogy itt voltam. Tudnom kell varázsolni egy kis kamaszkort, még utoljára. Össze kell kaparnom valamit a nem is létező kis generáció nem is létező élményeiből, el kell hinnem, hogy láttam a Felkelő Nap Házát, el kell hinnem, hogy láttam a Halottak Városát." Ilyet tudnék még idézni ezret, de nem akarom röhincsélésbe fullasztani ezt a cikket. Bayer nem szereti Amerikát, ez szíve joga. New Yorkban idegen, Las Vegas a "prolik és surmók Mekkája" ("Ninive nélkül nincs értelme Jónásnak, Las Vegas nélkül hogyan döntenénk el, mi a nagyszerű és örökkévaló a világban"), Los Angeles figyelemre méltatlan ótvar. San Franciscót kedveli, mert európaias - Bostonban nem jártak -, meg New Orleanst, mert az meg az a hely, ami "az ördög jó ízléssel berendezett nyári lakja", ez végül is nem rossz megállapítás. Colorado és Utah bejön neki, ká-európai értelmiségi önvizsgálatot tart az orlandói Disneylandben. Fanyalog a plasztikon, "beteg lelkű beatgenerációról" beszél, elmondja, hogy sok motelben sokat ittak, nyílt színen kieszi a kukacot a tequilából. Vannak mórickás megállapítások, mindenről az jut eszébe, egy navajo-rezervátumban a Névtelen Alkoholisták Klubjáról szól: "itt elmerengenek, mivé olvadt hazájuk. Mi, magyarok igazán megérthetjük érzéseiket."

Bayerék túl sokat fogtak, túl nagyot utaztak koherens koncepció híján. Történelem is, személyesség is, látvány is - az élő amerikaiak teljes ignorálásával, az amerikai toposzok felületes ismeretével - nagy merítés ez, és csak kétséges eredményt hozhatott. Jó, ha a magyarok egy kicsit többet tudnak meg Amerikáról. De jobb, ha a magyarok ezt autentikus szerzőtől tudják meg. A New Orleans-i rádiókommentátor, író és filmes Andrei Codrescu Amerika jó ismerője, több mint negyedszázadot élt ott, míg nekiállt a maga Amerika-filmjét forgatni, amit valahol a Semmi Közepén, a világ legeslegelső McDonald´s-ából indított. Az Anthem című, tavalyi független film két bakfiskorú alkotója szintén nagyot harapott, az amerikaiságot akarták hozni. Emblematikus figurákkal, élethelyzetekkel. Hunter Thompsonnál például Jerry Garcia halálhírének napján jártak: ez a film szempontjából szerencse, amerikai toposz egy másik amerikai toposzról, megfelelő időpontban. Bayerék az ilyesmit meg sem próbálták.

Zeneileg ötlettelen a dolog - ha préri, akkor Morricone a Volt egyszer egy vadnyugat főtémájával, ha Route 66 és a gyorsulásos szabadságmítosz, akkor a Born To Be Wild a Steppenwolftól; kis Ry Cooder, kis ez-az - zenei creditek nincsenek a végefőcímben, pedig ha ezért annak rendje és módja szerint fizettek volna, akkor kevés lett volna a szponzorpénz. A sok értetlenség, koncepciótlanság és önfényező kisipar mellett is erénye, hogy a magyar tévénézők testközelébe hozza Amerikát - 90 százaléknak igen sekélyes ismeretei vannak arról az országról, úgyhogy ha ez egy Visszhang-cikk lenne, kapna **-ot, jóindulatúan, de csak azért, mert a cím mélyelemzésébe nincs már terem belemenni.

- vágvölgyi -

MTV 1 szombatonként

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.