A Sportszigettől Havannáig - Paradise Lost: Paradise Lost; Audioslave: Out of Exile

  • Kiss Tibor
  • 2005. június 23.

Zene

Aki egyszer megmártózott a metál mélyebb bugyraiban, többé nem szabadul! - tartja a norvég mondás. Aki nem hiszi, hallgassa meg a Slayer Reign in Blood című lemezét.

Aki egyszer megmártózott a metál mélyebb bugyraiban, többé nem szabadul! - tartja a norvég mondás. Aki nem hiszi, hallgassa meg a Slayer Reign in Blood című lemezét. Fél óra az egész, de nem is kell több... - persze vannak, akik még próbálkoznak.

A Paradise Lost például 1990 óta ontja a korongokat. Két klaszszikus albummal feltalálta a gótikus doom-death stílust (Lost Paradise, Gothic), majd a kilencvenes évek közepén a heavy metal vizein érte el karrierje csúcspontját (Icon és Draconian Times). Ám elkövette azt a hibát, hogy egy multicéghez szerződött, tagjai rövidre nyíratták a frizurájukat, fekete selyeminget öltöttek, és megpróbálták lekopírozni a Depeche Mode-ot. Ezért előbb a rajongótábor ejtette őket, majd az EMI is - a Hos című lemez ugyanis nagyjából húsz vevőnek kellett a világon. Nick Holmes és csapata azóta minden koronggal a nagy visszatérést hirdette meg, így a Bronski Beat Small Town Boyának feldolgozását is csak a japán verzióra merték feltenni 2002-ben.

S ezzel el is érkeztünk a történet legújabb fejezetéhez, a súlyosan tömör Paradise Lost címet viselő albumhoz (mely június 12-én a Sportszigeten is elhangzott). Viszsza a gyökerekhez, a banda újra a régi és így tovább. A közel egyórás anyag a zenekar minden eddigi korszakából felvonultat néhány stílusjegyet, mégis koherens. A kamaszkori, hörgéssel kísért nyomasztó világfájdalom az évek során elegáns melankóliává formálódott; a hangszerelés profi, a dallamok fülbemászóak, a gitár ejtette könnyek szinte kifolynak a hangfalból - csak az a bökkenő, hogy ezt már eljátszották párszor. A Paradicsom magára talált, de merre tovább?

*

Iránymutatásban az Audioslave elődzenekarai (Soundgarden, Rage Against The Machine) is az elsők között voltak a kilencvenes években. Amikor 2000 őszén a megmondóember-énekes Zack de la Rocha otthagyta a Rage-et, kevesen gondolták volna, hogy az ugyancsak parkolópályára került grunge-szupercsapat idolja, Chris Cornell érkezik a zenészek mellé. A debüt-lemez 2002-ben jött ki, immár Audioslave néven, és nagyjából olyan lett, amilyennek mindenki várta: a szikár rage-es hangzás megmaradt, s Chris erőteljes hangjával időnként még jobban is ütött. Az idén azonban már sokkal inkább a grunge-é a főszerep, kábé a Soundgarden Superunknown-időszakából, ami önmagában még nem lenne baj. Csakhogy ezek a számok - vezesse bár a lemez az eladási listákat - egyszerűen unalmasak, patetikusak, tele rockallűrökkel és utánérzésekkel (mint a Worms Black Sabbath-os riffje). A rockzene lényegét, az eredendő nyerseséget csak itt-ott csíphetjük el - például a rage-esen durva és disszonáns Man or Animalban vagy a kellemesen pszichedélikus The Curse-ben, ami kellemesen emlékeztet Chris fájdalmasan szép szólólemezére (Euphoria Morning, 1999).

Jó lenne tudni, mit gondol róla Zack. Azon mindenesetre meglepődhetett, hogy egykori bandája május 6-án Havanna főterén adhatott koncertet. Hiszen annak idején mégiscsak ő volt a "felelős" a rage balos nézeteiért.

Sony-BMG, 2005; Interscope, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.