A Sportszigettől Havannáig - Paradise Lost: Paradise Lost; Audioslave: Out of Exile

  • Kiss Tibor
  • 2005. június 23.

Zene

Aki egyszer megmártózott a metál mélyebb bugyraiban, többé nem szabadul! - tartja a norvég mondás. Aki nem hiszi, hallgassa meg a Slayer Reign in Blood című lemezét.

Aki egyszer megmártózott a metál mélyebb bugyraiban, többé nem szabadul! - tartja a norvég mondás. Aki nem hiszi, hallgassa meg a Slayer Reign in Blood című lemezét. Fél óra az egész, de nem is kell több... - persze vannak, akik még próbálkoznak.

A Paradise Lost például 1990 óta ontja a korongokat. Két klaszszikus albummal feltalálta a gótikus doom-death stílust (Lost Paradise, Gothic), majd a kilencvenes évek közepén a heavy metal vizein érte el karrierje csúcspontját (Icon és Draconian Times). Ám elkövette azt a hibát, hogy egy multicéghez szerződött, tagjai rövidre nyíratták a frizurájukat, fekete selyeminget öltöttek, és megpróbálták lekopírozni a Depeche Mode-ot. Ezért előbb a rajongótábor ejtette őket, majd az EMI is - a Hos című lemez ugyanis nagyjából húsz vevőnek kellett a világon. Nick Holmes és csapata azóta minden koronggal a nagy visszatérést hirdette meg, így a Bronski Beat Small Town Boyának feldolgozását is csak a japán verzióra merték feltenni 2002-ben.

S ezzel el is érkeztünk a történet legújabb fejezetéhez, a súlyosan tömör Paradise Lost címet viselő albumhoz (mely június 12-én a Sportszigeten is elhangzott). Viszsza a gyökerekhez, a banda újra a régi és így tovább. A közel egyórás anyag a zenekar minden eddigi korszakából felvonultat néhány stílusjegyet, mégis koherens. A kamaszkori, hörgéssel kísért nyomasztó világfájdalom az évek során elegáns melankóliává formálódott; a hangszerelés profi, a dallamok fülbemászóak, a gitár ejtette könnyek szinte kifolynak a hangfalból - csak az a bökkenő, hogy ezt már eljátszották párszor. A Paradicsom magára talált, de merre tovább?

*

Iránymutatásban az Audioslave elődzenekarai (Soundgarden, Rage Against The Machine) is az elsők között voltak a kilencvenes években. Amikor 2000 őszén a megmondóember-énekes Zack de la Rocha otthagyta a Rage-et, kevesen gondolták volna, hogy az ugyancsak parkolópályára került grunge-szupercsapat idolja, Chris Cornell érkezik a zenészek mellé. A debüt-lemez 2002-ben jött ki, immár Audioslave néven, és nagyjából olyan lett, amilyennek mindenki várta: a szikár rage-es hangzás megmaradt, s Chris erőteljes hangjával időnként még jobban is ütött. Az idén azonban már sokkal inkább a grunge-é a főszerep, kábé a Soundgarden Superunknown-időszakából, ami önmagában még nem lenne baj. Csakhogy ezek a számok - vezesse bár a lemez az eladási listákat - egyszerűen unalmasak, patetikusak, tele rockallűrökkel és utánérzésekkel (mint a Worms Black Sabbath-os riffje). A rockzene lényegét, az eredendő nyerseséget csak itt-ott csíphetjük el - például a rage-esen durva és disszonáns Man or Animalban vagy a kellemesen pszichedélikus The Curse-ben, ami kellemesen emlékeztet Chris fájdalmasan szép szólólemezére (Euphoria Morning, 1999).

Jó lenne tudni, mit gondol róla Zack. Azon mindenesetre meglepődhetett, hogy egykori bandája május 6-án Havanna főterén adhatott koncertet. Hiszen annak idején mégiscsak ő volt a "felelős" a rage balos nézeteiért.

Sony-BMG, 2005; Interscope, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.