A szavak visszavétele - Lator László: A tér, a tárgyak (könyv)

  • Báthori Csaba
  • 2006. december 7.

Zene

Az új verseskötet - huszonhét költemény - szigorúan szerkesztett, ikonszerű, egyiptomi rend. Mondhatnám úgy is: minden szónak egyenként ágyaztak meg itt, s a versek egészén is látható a lelkiismeretes részletmunka.

Az új verseskötet - huszonhét költemény - szigorúan szerkesztett, ikonszerű, egyiptomi rend. Mondhatnám úgy is: minden szónak egyenként ágyaztak meg itt, s a versek egészén is látható a lelkiismeretes részletmunka. (Lator kötetének amúgy is egyik mozgatója a meg nem nevezett, de minden sorban ügyelő, emlékező lelkiismeret.) A könyv három ciklusra bomlik. Ezek közül az első kettő (Erdő, A Herceg halála) 1999 és 2006 közt írott szövegeket tartalmaz, míg a harmadikban öt átírt vers sorakozik, 1946/2006-os, illetve 1949/2006-os keltezéssel. Az egész anyagot Prológus vezeti be (a Szürke műterem című vers, Váli Dezső képe alcímmel), és Epilógus zárja be (egy 1970-ben keletkezett darab, A szobrász).

A fiatalkori versek kigyűjtésével egyidejű új versközlés azt sejteti, hogy a háború rombolásából épp hogy kilábalt költő egész életében megőrizte azt a metaforikus mintaegyüttest, amelyben állandó tartalmait kifejezte. Az ifjú halálélménye szorosan kapcsolódik az érett mester tapasztalati köréhez. A növényi-alvilági burjánzást sokrétűen ábrázoló, egyetemes látomása az újabb költeményekben tovább mélyül, de határtalan határa nem változik. És eddigi szemérmes, bár izzóan erotikus hangneme most mintegy szellemi dimenziót nyer: még a testi gerjedelem mögött is egy magasabb erő pályarendjét érezzük.

A könyv első fele - helyenként a költő egyik kedvenc motívumát, a festészet képi delejét részletezve - újra megidézi, elmélyíti Lator

transzcendencia felé szító

látomásvilágát. A Váli-, Mednyánszky- és Csontváry-képek leírásai egyfajta teremtést megelőző, a kezdet és a vég "előtti" vetekedés, amorf gomolygás képzeteit sodorják, s egy-egy hirtelen kipattanó egzisztenciális állítás köré csoportosítják. Ezt a helyet meg kell keresni, fel kell tárni, meg kell nyitni a vers többszöri olvasása közben: a zaklatott leírás így nyer távlatot, töltetet (ezért több, mint meztelen illusztráció). A Váli-versben például a színek harca a "külső fény átcsap"-ását előzi meg, s - ahogy a költő írja - "nem színek versengése ez", hanem "lapok és síkok szerkezete", s ezen túl történik meg az, ami miatt a vers felemelkedik a soktagú jelentés szférájába: "ebben a festett térnél tágasabb / ürességben valami felszakad / hogy ez a senkié és semmié / ez a termékeny anyaméh / megnyílik befogadja és kiadja / azt ami még alig több mint a semmi / de bizonyosan meg fog majd jelenni / körülrajzolható alakja". Hosszan idéztem, mert ebben a versben is jól látható a Lator-vers technikája, látomásának természete és költői anyagmozgatása: dúsan felrakott, választékos szókincs, óvatosan megközelített mélyrétegek, szűkszavúan megragadott következtetés. A festményleíró verseket néhány nagy erejű egzisztenciális mű követi. Ezek a pusztulás, a változás ("feltámadás"), a testiség, a "fényes féleszmélet" veszteségeket és "szép egészre" szomjazó tapasztalatait szűrik verssé, tökéletesen kidolgozott ötös-hatodfeles, rímes jambusokban. Lator e megrázó darabokban olyan emlékező alanyt rajzol meg, aki az érzékiség emlékeiben egyfajta elixírt, a semmi felé vezető útra való megerősítést lát, a kaotikus Õsidő ábrázolásaiban pedig a létezés örök erejét, egyedi életünkön átívelő túlméreteit éri meg. Itt nemcsak egy fel-felajzott eszmélet sorolja részleges emlékeit, hanem az életnek a rothadással szembeni fölényében bizakodó szellem próbál létérveket megfogalmazni. Az Erdő gyönyörű sorait idézem: "Ez az erdő azt mondja: semmi / nem vész el, ezt isméli egyre. / Ami szétzüllött, újrakezdi, / egyetlen ízét sem feledve. / Vagy csak azt mondja ez az erdő, / amire szomjazik a szellem? / Hogy is vallhatna mérhetetlen / erejével az élet ellen?" Itt olvasható a kötet címadó, mágikus nagy verse, a holt feleség alakja köré szőtt, az elmúlt élet apróságaiból derűt sugárzó A tér, a tárgyak.

A második ciklus az emlékek őrét kísértő gyötrelmes látomásokat sorjázza. A lírai halandó nem menekülhet a metafizika nyomasztó fogalmaitól, s végül itt is, ebben a tartózkodó, minden lélektani-teológiai miazmát elutasító művészetben felbukkannak azok a személyes sorsunkon túlról integető képzetek, amelyek eddig is a késő férfikori költészettípusok legmélyebb rétegeit alkották ("érthetetlen isten", "a lélek pincéi", "a vétek", "úgy látszik, bűnbe estem", "feltetszett az ítélet felettem"). A költő itt bibliai mélységből és mélységgel szól, s itt-ott megidézi azokat a szöveghelyeket, amelyek versei mögött munkálkodtak. Három dolog különösen érdekes itt. Az egyik: minél egyetemesebb a megfogalmazás,

annál személyesebb, annál egyszeribb

a tapasztalat (ez szerintem Lator László összegző lírájának nagy újdonsága). A másik: a költő objektivitásra törekvő beszédmódját erősítik a megrázó mottók. Egyet idézek, Lampedusától: "Vajon miért akarja úgy az Isten, hogy senki se haljon meg a saját arcával?" Ezek egyrészt forrást jelölnek, ujjal mutatnak a költői elrugaszkodás pontjára, másrészt csökkentik a személyes beszédmód nyomasztó szuggesztióját, s valamely közös lírai kar szólamává formálják azt.

A harmadik, a legfontosabb elem: Lator új költészete fokozottan visszaveszi a szavakat. Ezen azt értem, hogy egyre kevesebb szóval képes megkörnyékezni, bekeríteni az elmondhatatlant. De azt is értem, hogy újra a költészet szótárába iktat olyan szavakat (még ha olykor rögtön viszonylagosítja is őket), amelyekről az újabb korban azt hittük, elkoptak, halálra gémberedtek, hosszú némaságra ítéltettek. Bátor leírni újra ezt: "mintha egy ... még beíratlan lélek játszana" (a lélek szó többször is felbukkan a könyvben); vagy ezt: "amire szomjazik a szellem"; aztán: az ölyvek "a végtelen jelét írják az égre"; s még egyet: "Sokféle volt és kísértő az Éden".

E költészet egyik nagy érdeme, hogy a szavakat visszavezeti eredeti értelmükre. A költészet válságából való kivezetés egyik útja, lehet, hogy királyi útja ez.

Az életmű vége lassan összeérik az elejével, s ez a jegy - Goethe is így tudta - a maradandóság biztosítéka.

Európa Könyvkiadó, 2006, 68 oldal, 1600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.